Göra en sådan skärmning kanske

nån som har sjyssta ideér ?
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:hehe, kan man göra nått skoj utav sådanna elkablar?
manw skrev:... hur de tänker som köper svindyra nätkablar till sina HiFi prylar, har de någon koll på hur det ser ut från vägguttaget till nätstationen i kvarteret, antagligen inte![]()
![]()
![]()
Audiomanikern skrev:Hej!
A* skriva som vanligt att om livsviktig apparat, som kostar flertalet miljoner kronor och som
hantera frekvenser tusenfalt större än hifi(audio) o som dessutom har "special-dragen" el à
100,000-tals kr, klarar sig med en bra skärmad elkabel sååå...?
Mvh A*
Svante skrev: Jag tror inte heller på att skärma nätkablar, men jämförelsen är farlig.
Audiomanikern skrev:Hej Hu!
Nej, nej det där är gamla teorier, numera gälla KaosTeori à la:
"Själv har jag kommit fram till att det som ger minst påverkan av ljudet, faktiskt(.se) är ett
väl organiserat kaos. Missförstå mig rätt nu, för det må låta lite konstigt. De flesta som tror
på sådana här tweaks är ganska pedantiska av sig, och det är DET som är den största boven
i dramat. Om man lägger alla kablar snyggt och prydligt, längs med varandra, så får de mycket
större area att påverka varandra på, och störningen blir "likformig" över en längre sträcka.
Det jag gjort Se exempel:
är att jag kör med en konstant mängd med kablar (typ alla in/ut-gångar, högtalarkablar och
spänningsmatning) och ser till att det inte finns någon "ordning" i det hela. Om jag tycker mig
se för mycket ordning, går jag till stärkaren och rotar omkring lite kablar. "
Citerat härifrån
Mvh A*
Style skrev:jag drog snyggt och prydligt tre interconnectkablar i en ränna tillsammans med en oskärmad elkabel ca 2,5 meter. Om jag sätter örat mot högtalarna hör jag faktiskt en svag 50Hz ton.
Nu måste jag betsämma om jag ska
1, sluta sätta örat mot högtalarna (svårt när man vet att det finns ett brumm där)
2, dra om sladdarna och därmed separera el och lågnivå
3, köpa en skärmad elkabel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster