Modifiera elkabel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Modifiera elkabel

Inläggav NNord » 2004-11-02 11:29

hehe, kan man göra nått skoj utav sådanna elkablar?

Bild

Göra en sådan skärmning kanske :lol:
nån som har sjyssta ideér ?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-11-02 16:54

Ja du kan ju alltid bygga dig en ethernet killer :lol:

Bild

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-02 20:40

hehe, oh my good... undrar vad som skulle hända om
man skulle tillämpa en sådan kabel..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-02 20:42

zvenzzon skrev:Ja du kan ju alltid bygga dig en ethernet killer :lol:

:lol: :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-02 21:09

hahhahaha
Inaktiverad användare!

monoman

Re: Modifiera elkabel

Inläggav monoman » 2004-11-03 13:22

NNord skrev:hehe, kan man göra nått skoj utav sådanna elkablar?

Visst! Man klipper av apparatändan, skalar kabeln, flätar, trär på en vanlig vattenslang (den armerade ser litet mer häftig ut) o krympslangar, sätter på en ny apparatkontakt och krymper slangarna.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-11-07 21:46

eller trär en teflonstrumpa över, köper en fetare kontakt och den ser 5kkr dyrare ut!
Mycket kul - lite tid

manw

Fast jag har alltid undrat...

Inläggav manw » 2004-11-07 21:51

... hur de tänker som köper svindyra nätkablar till sina HiFi prylar, har de någon koll på hur det ser ut från vägguttaget till nätstationen i kvarteret, antagligen inte :roll: :lol: :!:

"Men vad skall man med kärnkraftverk till när det finns väggutag" Är det så det tänker :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Fast jag har alltid undrat...

Inläggav Bill50x » 2004-11-08 00:00

manw skrev:... hur de tänker som köper svindyra nätkablar till sina HiFi prylar, har de någon koll på hur det ser ut från vägguttaget till nätstationen i kvarteret, antagligen inte :roll: :lol: :!:

Jag försvarar inte dyra elkablar, men jag har läst kommentaren att det inte handlar om att strömmen på något märkligt sätt blir bättre den sista metern. Det handlar om att strömkabeln inte ska störa signalkablarna som finns i närheten, eller att störningar ska leta sig in i andra apparater. En bra skärmad elkabel borde mao göra jobbet. Eller? Några synpunkter någon?

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-08 00:33

Hej!

A* skriva som vanligt att om livsviktig apparat, som kostar flertalet miljoner kronor och som
hantera frekvenser tusenfalt större än hifi(audio) o som dessutom har "special-dragen" el à
100,000-tals kr, klarar sig med en bra skärmad elkabel sååå...8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-08 00:50

Audiomanikern skrev:Hej!

A* skriva som vanligt att om livsviktig apparat, som kostar flertalet miljoner kronor och som
hantera frekvenser tusenfalt större än hifi(audio) o som dessutom har "special-dragen" el à
100,000-tals kr, klarar sig med en bra skärmad elkabel sååå...8)?

Mvh A*

...och har ett SNR på 120 dB? Jag tror inte heller på att skärma nätkablar, men jämförelsen är farlig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-08 04:24

Hej Sv!

Du får förklara närmare för okunnigA*! Vad har SNR på 120dB? Kan ta reda på vad ovan beskrivnA*pparater
har för prestanda men dem är antagligen rätt grymma! Audioapparatur har ofta rätt "kassa" prestanda med
början vid typ 10-20 kHz, här prata vi goda prestanda i... Mhz! Som uppenbarligen ej påverkas av huruvida
nätkabeln är Järnhandelns A*BC eller NordOsts à 44,000 kr! Tänk hur många nu oupptäckta sjukdomstillstånd
som skulle upptäckas i fall bara världens alla ultraljud/MR-A*vdelningar inte snålat med nätkablaget utan lagt
den där extra promillen på inköp av ordentligt kvalitets-apparatkablage ifrån NordOst & Transparent Cable 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-08 10:20

Svante skrev: Jag tror inte heller på att skärma nätkablar, men jämförelsen är farlig.

Voffo inte det? Har hitills inte själv bytt till skärmat över allt, men ändrade min kabeldragning till att sära på småsignal och elsladdarna så att dom korsade i 90°. Och det blev definitivt en skillnad. Hade inget problem med brum innan och har mycket känsliga högtalare, men ett lugnare ljud med bättre separation av instrumenten blev det. Var flera som hörde det är väl bäst att tillägga.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-08 11:50

Hej Hu!

Nej, nej det där är gamla teorier, numera gälla KaosTeori à la:

"Själv har jag kommit fram till att det som ger minst påverkan av ljudet, faktiskt(.se) är ett
väl organiserat kaos. Missförstå mig rätt nu, för det må låta lite konstigt. De flesta som tror
på sådana här tweaks är ganska pedantiska av sig, och det är DET som är den största boven
i dramat. Om man lägger alla kablar snyggt och prydligt, längs med varandra, så får de mycket
större area att påverka varandra på, och störningen blir "likformig" över en längre sträcka.
Det jag gjort Se exempel:
är att jag kör med en konstant mängd med kablar (typ alla in/ut-gångar, högtalarkablar och
spänningsmatning) och ser till att det inte finns någon "ordning" i det hela. Om jag tycker mig
se för mycket ordning, går jag till stärkaren och rotar omkring lite kablar.
"

Citerat härifrån

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-08 17:17

A*
Jobbigt att lyssna fram vilken oordning som låter bäst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-08 17:44

NN:
Om du laddar ner Protecs katalog så finns det en spiral man kan lägga runt befintliga kablar för att nästan skärma den på "riktigt".
http://www.protec-system.se/

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-08 17:45

Hej!

Det är det första, det andra är det verkligen somså? Separera à la Hu verkar (enligt A*) vettigast!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-08 17:52

Jag drog ner nätkablarna till hyllplanet och därifrån horisontellt med buntband allihopa ner utmed en "bakbenet" på racken.
Småsignalkablarna hänger rakt ner till nästa apparat.
Blev ju "en aning" överskådligare också.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-08 17:53

Hej!

Det Hu skrivA* tro hundrafalt mer på än kopparkvalitet hos ledare, somligA*nser bara vara to$$ighet!

Sedan, vem tackar nej till 1st 16-20mm´s Miljö A*nslutningsMuff :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2004-11-08 19:10

Audiomanikern skrev:Hej Hu!

Nej, nej det där är gamla teorier, numera gälla KaosTeori à la:

"Själv har jag kommit fram till att det som ger minst påverkan av ljudet, faktiskt(.se) är ett
väl organiserat kaos. Missförstå mig rätt nu, för det må låta lite konstigt. De flesta som tror
på sådana här tweaks är ganska pedantiska av sig, och det är DET som är den största boven
i dramat. Om man lägger alla kablar snyggt och prydligt, längs med varandra, så får de mycket
större area att påverka varandra på, och störningen blir "likformig" över en längre sträcka.
Det jag gjort Se exempel:
är att jag kör med en konstant mängd med kablar (typ alla in/ut-gångar, högtalarkablar och
spänningsmatning) och ser till att det inte finns någon "ordning" i det hela. Om jag tycker mig
se för mycket ordning, går jag till stärkaren och rotar omkring lite kablar.
"

Citerat härifrån

Mvh A*

Citatet är taget från http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=6

Jag tog Magnus' halvdagskurs i kaos och måste säga att ljudbilden blev mer punktformig efter att jag ordnat till kablarna bakom mina hifiprylar. Och basen snabbare.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-08 20:55

jag drog snyggt och prydligt tre interconnectkablar i en ränna tillsammans med en oskärmad elkabel ca 2,5 meter. Om jag sätter örat mot högtalarna hör jag faktiskt en svag 50Hz ton.

Nu måste jag betsämma om jag ska
1, sluta sätta örat mot högtalarna (svårt när man vet att det finns ett brumm där)
2, dra om sladdarna och därmed separera el och lågnivå
3, köpa en skärmad elkabel
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-08 21:08

Style:
4. Koppla ur basarna.

:wink:

Dra en lös nätsladd å testa. Du kommer kanske bli förvånad.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-08 21:34

Hej!

Allting är icke svart o vitt så det beror på! Höjer eller sänker 50Hz-tonen din musikupplevelse?
Hos vissa kanske 50Hz-tonen i trygg hemmiljö o i samverkan med rum och egna musiken gör så
musiken blir mer högupplöst o vetenskapen har inte kommit dit hän än där sådant här kan mätas
så låter det bra så är det bra!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-08 23:06

Style skrev:jag drog snyggt och prydligt tre interconnectkablar i en ränna tillsammans med en oskärmad elkabel ca 2,5 meter. Om jag sätter örat mot högtalarna hör jag faktiskt en svag 50Hz ton.

Nu måste jag betsämma om jag ska
1, sluta sätta örat mot högtalarna (svårt när man vet att det finns ett brumm där)
2, dra om sladdarna och därmed separera el och lågnivå
3, köpa en skärmad elkabel

Jag tror att det sista får minst effekt. Möjligen kan en tvinnad elkabel hjälpa. Skärmning är rätt verkningslöst på 50Hz-brum, har jag hört.

Jag röstar på alt. 1, annars.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-08 23:48

Nä,
passivitet kan inte rekommenderas.
Störningars påverkan på ljudet blir oftast mest hörbara då man blir av med dom. Dvs. man lär sig kanske leva med lite brum etc. men när det försvunnit så kommer man höra att anläggningen "hade mer att ge" om den fick låta optimalt.
Ofta kan det även finnas andra högfrekventa komponenter i störningen som påverkar musikupplevelsen mer än man tror.

Återgå till DIY-forum