Harryup,
Subbars transientegenskaper är nog inte så stor skillnad på i dom flesta fall. Däremot rullande rumsresonansers påverkan vilket ger bummel och buller. Absorbenters effekt vid riktigt låga frekvenser är svåra att få till bra.
Helt riktigt. Visst är det en viss skillnad mellan olika basmoduler, men för hyggliga konstruktioner är denna ändå liten i förhållande till rummets inverkan. Jag har många gånger gnällt om att en parametrisk eq borde vara obligatorisk för alla basmoduler med anspråk på god återgivning.
Man vill inte dämpa bort allt utan bara topparna. Har du 16dB höjning vid 62Hz och en dipp på 12dB 70Hz så blir det kneppigt om man inte fuskar elektroniskt med en parametrisk eq.
Fast man dämpar ju förstås reflektionerna lika mycket oavsett dessas faslägen i sändar- och mottagarposition. M.a.o. höjer man dalarna samtidigt som man sänker topparna när man inför absorption i rummet (förutsatt bredbandig absorption). Vill man maximera ljudtrycksnivån bör man naturligtvis undvika absorption överhuvud taget.
hobbes,
Skulle Behringers feedback destroyer Pro funka...?
Ja. Riktigt djupa dalar får man dock hantera lite varsamt. Beroende på basmodul och rum bör man inte förstärka signalen mer än sådär 5-10 dB. Man kommer dock inte riktigt åt alla avvikelser i tidsplanet (endast den s.k. minimumfasdelen), men även här förbättras situationen avsevärt (jämnare efterklangstid). Det absolut viktigaste är ändå frekvensgången som man kan kontrollera nästan totalt med en eq av denna typ. Eftersom nästan alla fonogram mixas i studior med viss bashöjning bör man sikta på en mindre stigning mot lägre frekvenser när man ställer in eq:n.
Den i mitt tycke största fördelen med absorbenter är att förbättringen blir global istället för huvudsakligen lokal som i eq-fallet. Sedan är det naturligtvis ganska knepigt och framför allt utrymmeskrävande att absorbera effektivt under 100 Hz.
celef,
om man tittar på tonkurvan oxå över tiden så tror jag absorbenter idealt är att föredra över eq och dsp.
Mja, om man fritt kan välja filtertyp ("dsp") så kan man förstås även korrigera bort avvikelserna i tidsplanet (runt lyssningspositionen). Vanliga minimumfasfilter, som i den Behringer som omnämns ovan, rättar i normala rum till ungefär hälften av avvikelserna här. Anledningen till att vissa avvikelser består är att reflektionerna fördröjs en aning beroende på väggarnas mekaniska egenskaper och därmed förlorar en del av sina minimumfasegenskaper.