Frekvensgång subwoofer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hobbes

Frekvensgång subwoofer

Inläggav hobbes » 2004-11-08 21:19

HeJ !

Är en rak frekvensgång så lågt man kan komma, optimalt vid subwooferbygge.. Eller finns det andra tricks att ta till för att få den där punchen eller trycket i ljudet ?

En liten peak på några dB nånstans kanske..? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Frekvensgång subwoofer

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 21:22

Rak frekvensgång i basregistret vid lyssningsplats är ännu kuligare, eller möjligtvis något stigande vid låga frekvenser är knappt störande. Då är det inte säkert att basmodul ska dimensioneras för "rak" frekvensgång i s k fritt fält.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-08 21:28

Ok...
Tackar för det. :)

Det kanske är avsaknaden av rumsbidraget i beräkningarna som gör att det blir lite bumligt och slött...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-08 22:50

Det kanske är avsaknaden av rumsbidraget i beräkningarna som gör att det blir lite bumligt och slött...

man bör såklart oxå se över akustiken i rummet

ett gäng sköna rörabsorbenter är aldrig fel
Bikinitider

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-08 23:06

Absorbenter skulle nog inte att skada eller.. :D

Jag tänker mer på att "köpesubbar" har en lite bättre tryck eller vad man ska kalla det än mina mina oslipade bummelmaskiner..

Men det betyder ju inte att dom har nåt tricks för sig utan att jag är jag som är klantig .... :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-09 00:03

Subbars transientegenskaper är nog inte så stor skillnad på i dom flesta fall. Däremot rullande rumsresonansers påverkan vilket ger bummel och buller. Absorbenters effekt vid riktigt låga frekvenser är svåra att få till bra. Man vill inte dämpa bort allt utan bara topparna. Har du 16dB höjning vid 62Hz och en dipp på 12dB 70Hz så blir det kneppigt om man inte fuskar elektroniskt med en parametrisk eq.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-09 00:31

En parametrisk eq hade kanske varit det enklaste (bästa ?)..
Även om det inte känns riktigt rätt... 8) Lite fuskigt.. :)
Men huvudsaken är ju att det låter bra..

Skulle Behringers feedback destroyer Pro funka...?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-11-09 10:39

Jag tänker mer på att "köpesubbar" har en lite bättre tryck eller vad man ska kalla det än mina mina oslipade bummelmaskiner..

jag kan tänka mig att många hembyggda lådor inte är optimalt dimensionerade och den faktiska lådan uppför sig inte alls som man har simulerat. om så är i ditt fall har jag så klart ingen anning om

Absorbenters effekt vid riktigt låga frekvenser är svåra att få till bra. Man vill inte dämpa bort allt utan bara topparna. Har du 16dB höjning vid 62Hz och en dipp på 12dB 70Hz så blir det kneppigt om man inte fuskar elektroniskt med en parametrisk eq.

om man tittar på tonkurvan oxå över tiden så tror jag absorbenter idealt är att föredra över eq och dsp. dippar vill man heller inte fylla med eq så enda rätta är att akustiskt optimera rummet. för att uppnå max verkningsgrad så bör man nog se över absorbenttypen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-09 20:16

Harryup,

Subbars transientegenskaper är nog inte så stor skillnad på i dom flesta fall. Däremot rullande rumsresonansers påverkan vilket ger bummel och buller. Absorbenters effekt vid riktigt låga frekvenser är svåra att få till bra.

Helt riktigt. Visst är det en viss skillnad mellan olika basmoduler, men för hyggliga konstruktioner är denna ändå liten i förhållande till rummets inverkan. Jag har många gånger gnällt om att en parametrisk eq borde vara obligatorisk för alla basmoduler med anspråk på god återgivning.

Man vill inte dämpa bort allt utan bara topparna. Har du 16dB höjning vid 62Hz och en dipp på 12dB 70Hz så blir det kneppigt om man inte fuskar elektroniskt med en parametrisk eq.

Fast man dämpar ju förstås reflektionerna lika mycket oavsett dessas faslägen i sändar- och mottagarposition. M.a.o. höjer man dalarna samtidigt som man sänker topparna när man inför absorption i rummet (förutsatt bredbandig absorption). Vill man maximera ljudtrycksnivån bör man naturligtvis undvika absorption överhuvud taget.

hobbes,

Skulle Behringers feedback destroyer Pro funka...?

Ja. Riktigt djupa dalar får man dock hantera lite varsamt. Beroende på basmodul och rum bör man inte förstärka signalen mer än sådär 5-10 dB. Man kommer dock inte riktigt åt alla avvikelser i tidsplanet (endast den s.k. minimumfasdelen), men även här förbättras situationen avsevärt (jämnare efterklangstid). Det absolut viktigaste är ändå frekvensgången som man kan kontrollera nästan totalt med en eq av denna typ. Eftersom nästan alla fonogram mixas i studior med viss bashöjning bör man sikta på en mindre stigning mot lägre frekvenser när man ställer in eq:n.

Den i mitt tycke största fördelen med absorbenter är att förbättringen blir global istället för huvudsakligen lokal som i eq-fallet. Sedan är det naturligtvis ganska knepigt och framför allt utrymmeskrävande att absorbera effektivt under 100 Hz.

celef,

om man tittar på tonkurvan oxå över tiden så tror jag absorbenter idealt är att föredra över eq och dsp.

Mja, om man fritt kan välja filtertyp ("dsp") så kan man förstås även korrigera bort avvikelserna i tidsplanet (runt lyssningspositionen). Vanliga minimumfasfilter, som i den Behringer som omnämns ovan, rättar i normala rum till ungefär hälften av avvikelserna här. Anledningen till att vissa avvikelser består är att reflektionerna fördröjs en aning beroende på väggarnas mekaniska egenskaper och därmed förlorar en del av sina minimumfasegenskaper.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-09 20:31

Tack för svaret Isidor ! :)

Nu kan jag skylla på det eländiga rummet istället för min bummelmaskin.. 8)

Men en Behringer Feedback Destroyer pro för 1500:- riksdaler låter ju som en bra investering.. Sen har man säkert hur kul som helst i flera veckor med att lära sig att ställa in den... :)

Återgå till DIY-forum