Antenn.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Antenn.

Inläggav Hum » 2009-03-05 10:41

Gjorde en fm antenn i går, lödade ihop alla kabeländarna i en nätverkskabel och sedan en slinga på lite över en meter. Så kablen blev som ett t.
Signalen blev kanon på tunern, jag blev förvånad själv vilken malle.
Man har gått ifrån det där med att vara så seriös eftersom man märkt att viss seriösitet bara är till för att klydda till det.

Har köpt 2beg. tuners en Sony o en nyare Technic undrar om där är någon skillnad, verkar inte så.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-05 17:43

Vad fick du för impedans (elak fråga...)? :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-05 20:51

Kan du förklara hur jag skall veta det? Jag kopplade in "tråden" på 75ohm. Ljudet är helt fantastiskt.
Så jag får nöja mig med det eller?

Detta impedans har väl med någon kapasitans skapad av mellanrummet mellan trådarna. Ja det är bara ett stort antagande så det behöver inte stämma alls.
Får väl förhöra mig.
Men som sagt varför måste jag veta någon impedans när allt fungerar perfekt?
Eftersom det fungerade så bra så har jag inte provat 300ohm, det kanske jag skulle göra, fast då exploderar väl förstärkaren och det skulle ju vara synd.

Min super antenn är mycket glädjande, rena pentaeyrittetranitratet ( i ställer för dynamit).

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-05 21:06

Ja nu visade jag antennen för gossen och då fick jag höra att den var kass, var en lop och det skulle det inte vara.
Men som sagt den fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-06 01:14

:lol: :lol: :lol:

Grattis.
Rör inget som fungerar! :)

... men .... det fungerar väl bara med nätverkssignaler i en nätverkskabel?
Du måste ha antennkabel till antennsignaler, speciell antennkabelkoppar i den. :lol:

Det är antagligen därför inte EK fungerar till högtalare, mörkt ljud, den släpper bara igenom 50 Hz ..... 8O 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-03-06 04:20

Hum skrev:Ja nu visade jag antennen för gossen och då fick jag höra att den var kass, var en lop och det skulle det inte vara.
Men som sagt den fungerar utmärkt.

Inget fel med "LOP"(dipol) antenner för mottagning, du tycks ha fått till det rätt, därav signalstyrkan. Tyskarna använde massor av dem för pejling av moståndsrörelsens sändare.
Vi sändning är det en hel annan femma dock, jag fick inte sätta antenn på taket för min hyresvärd, så jag körde på gardinstängerna på två fönster i vardagsrummet, iofs gjorde jag en balun(anpassningsenhet) mellan dem och transmittern, det funkade utmärkt...lite för utmärkt, gardinen fattade eld i överkant och ramlade ned. Fick blidka hustrun med jättestor blomsterkvast, glömmer det aldrig...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-06 08:50

Trots att den där ungdomen har läst mycket inom just elektronik så är dom gröna.

Det var lite kul med gardinstången men det kunde gått riktigt illa. Jag för min del är inte så elektronisk så jag håller mig till lop utan vad det nu var.

Och man blir förvånad eftersom antennsladden går ner i ormboet av nätkablar som försörjer förstärkare osv. utan att ljudet tar någon skada. En riktig hifi-mastodont hade fått spader och fått läggas in om han sett det.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-06 08:53

Gastone det är sådant folk som du vi behöver i armen. Lite stake i antennen.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-03-07 03:15

Hum skrev:Gastone det är sådant folk som du vi behöver i armen. Lite stake i antennen.

Har varit sambands tekniker i Armén, är numera pensionär 8)

På ett repmöte berättade två HAM killar, med visande av bilder, att de varit i sydamerika och besökt en annan HAM kompis som drev en radiostation i ett plåtskjul i djungeln, men hade ingen vidare anten till denna (därav resan dit).
Killarna knopade ihop en beam-anten ( 8-meter långa spröt, 2 meter mellan dem), efter konstens alla regler, en sån med 3 liggande spröt, i aluminium...reste den på en 20 meters mast, justerade och stationen var igång igen......i 10 minuter, sen började det smälla i plåttaket.
Alla for ut och tittade upp mot antenen. Då fanns där en corona på ett par tusen grader runt om alla ströten. Stora bitar aluminium smälte och droppade ner på taket (!) En perfekt avstämd antenn med andra ord, (en pinne med stake i). Luften blev joniserad av den höga effekten och förstärkningen i pinnen, i den höga luftfuktigheten. Så inget ont om dipoler, hehe.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-07 14:37

Holy s... 8O

:lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-07 16:46

Plasma från solen är det krut i vill jag lova.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-08 18:52

Fast energin från solen per kvadratmeter räknas som ungefär 1Kw och den övriga energin som kan tillföras dessa antenner så dom skulle smälta kan endast komma från någon skeppare så som jag ser det.

Återgå till Teknikforum