2 st basar Seas CX21-LTS med lämplig låda samt ev filter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

2 st basar Seas CX21-LTS med lämplig låda samt ev filter

Inläggav Stone » 2009-03-05 00:43

Skall bygga dubbla basmoduler.

Elementen jag skall använda är ett par klassiker nämligen Seas CX21-LTS.

Typ: Bas
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Capulp
Impedans : 7 Ohm
Frekvensomfång : 20-600 Hz
Effekt: 150 W
Känslighet: 95 dB/SPL
Resonansfrekvens: 43 Hz
Vas: 45 L
Qts: 0.33
Rek. delningsfrek: --------
Yttermått (mm): Ø 215.4
Monthål (mm): Ø 186.8
Vikt: 3.0 kg

Min tanke är att placera dessa bakom soffan i biorum.
Dessa skall i första hand komplittera Mupps som framsystem och slutna surround baktill och på sidorna.
Dock så tror jag att jag kommer komplittera med framsystem i form av LTS-2v i framtiden så det är lika bra att planera för detta.

Måtten för lådorna har två givna mått nämligen höjden som inte får överstiga 65 cm samt bredden som jag gärna håller minimal dvs 22 cm.

Måtten är angivna som yttermått och jag har tänkt mig använda 22 mm mdf.
Självklart kommer jag staga lådan ordentligt med

Min tanke är inte att göra en helt ny design utan att använda mig av måtten på LTS-3v-f1.

Fråga 1.
Vilket är det sista måttet på lådan?

Fråga 2
Vilket filter skall jag använda?
I beskrivningen finns det både konjugatfilter och basfilter.
Vad är ett konjugatfilter? (har försökt googla på detta men inte blivit klokare)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-05 00:53

Har du kollat in byggbeskrivningen?

Jag hade nog inte måttat lådorna efter att få plats bakom soffan. Kan du inte ha dem framme vid/bakom fronthögtalarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: 2 st basar Seas CX21-LTS med lämplig låda samt ev filter

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-05 08:20

Stone skrev:Fråga 2
Vilket filter skall jag använda?
I beskrivningen finns det både konjugatfilter och basfilter.
Vad är ett konjugatfilter? (har försökt googla på detta men inte blivit klokare)

För en basmodul använder man lämpligen ett aktivt filter med en delningsfrekvens runt 80Hz. Det passiva filtet som används i LTS-högtalaren behövs inte i en basmodul. Kunjugatlänken är till för att ge en impedandskurva som passar även förstärkare med hög utgångsimpedans (t.ex. rörslutsteg). Tror att den endast verkar i mellan- och diskantregistret på LTS-högtlaren.

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-03-05 11:59

niklas: Jo jag har kollat in byggbeskrivningen och jag antar att jag skall basera min volym på LTS 3v-f1.

Denna är baserad på 1 resp 4 basar så volymen borde vara rätt eller måste jag tänka om då den använder samma volym för basarna samt för PX17-LTS?
Skall se hur stor volymen är när man tar bort diskantens volym samt filter volymen och komplettera med detta. Behöver bara koncentrera mig ett par min på rasten.

Min udda placering beror helt på att jag har tapetserat en snygg svart framvägg där jag kommer vägghänga framsystemet.
Framsystemet kommer tapetseras i samma tapet som väggen för att smälta in ok.

Ingen apparatur står i rummet utan jag uttnyttjar istället en klädkammare bakom bakreväggen. Även projektorn står där och projecerar genom ett hål i väggen.
Barnsäkert, tyst och enkelt snyggt.

RogerGustavsson: Ok ett aktivt filter, kan detta jag då använda recivern att dela av och helt enkelt missa äventyret att använda lödkolv?
Om så är fallet borde det vara relativt enkelt att byta inställning om jag byter framsystem. (har förstått att jag tjänar på att dela av vid 120Hz om jag enbart använder Mupps)

Har dock inget emot att bygga filter då det vore trevligt att lära mig.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-05 15:31

Stone skrev:niklas: Jo jag har kollat in byggbeskrivningen och jag antar att jag skall basera min volym på LTS 3v-f1.

Denna är baserad på 1 resp 4 basar så volymen borde vara rätt eller måste jag tänka om då den använder samma volym för basarna samt för PX17-LTS?
Skall se hur stor volymen är när man tar bort diskantens volym samt filter volymen och komplettera med detta. Behöver bara koncentrera mig ett par min på rasten.

Nej, om du läser byggbeskrivningen så ser du att lådan består av tre volymer, en för mellanregister och diskant, en för basarna och en för delningsfiltret. Du behöver alltså inte räkna bort något. Det står också att elementet är lämpat för en 55-liters låda avstämd till knappt 30 Hz. Då blir det ganska enkelt att räkna ut det sista måttet om två är givna... :wink:
Stone skrev:Min udda placering beror helt på att jag har tapetserat en snygg svart framvägg där jag kommer vägghänga framsystemet.
Framsystemet kommer tapetseras i samma tapet som väggen för att smälta in ok.

Ingen apparatur står i rummet utan jag uttnyttjar istället en klädkammare bakom bakreväggen. Även projektorn står där och projecerar genom ett hål i väggen.
Barnsäkert, tyst och enkelt snyggt.

Ok, jag förstod att det var av estetiska skäl. Det kanske inte blir optimalt bara, så du är beredd på det. :)

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-03-05 21:28

Tänkt efter nu :D

Måtten blir, höjd 650, bredd 220 samt djup 450.

Då har jag en totalvolym på 51,4 liter. Om jag räknar bort elementet och stagning så måste jag vara bra nära.

Den högra kommer att ha elementet på sidan som är 650 * 220.
Vad bör jag tänka på ang placering element samt porten?

Den vänstra kommer ha elementet neråt där ytan är 220*450.
Är det bättre att lägga denna ner istället så man får ytan som äe 650*220 neråt?

Imorgon kapar jag mdf :)

Återgå till Teknikforum