Var i kedjan koppla in eq:n?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kecke

Var i kedjan koppla in eq:n?

Inläggav kecke » 2009-03-05 17:49

Hallå, alla i den förträffliga panelen!

Jag har införskaffat en eq (Beh....er PRO DEQ2496 :oops:) för att fixa en rumsresonans i basområdet som "sticker upp" och undrar nu var jag lämpligast skall koppla eq:n i kedjan.

Jag ställer frågan till den samlade "hjärntrusten" för att kanske få en "genväg" till lösning på frågan så att jag slipper koppla i och ur för testning själv. Tidsbesparande tänkande från latmasken i mig.

Jag har processor och slutsteg för sig och mellan dem har jag Ino Audio:s filter Ino cr80s. Det skall bara "notchas" i området under 80 hz.

Frågan är före filtret eller efter? Med efter menar jag att gå in mellan filtrets analog utgång till basen och slutsteget. Gör man så dyker en annan fråga upp, hur blir det då med .1 kanalutgången på cr80s får man med den?

Många och kanske otydligt framställda frågor blev det. Om nu någon ger sig på att försöka svara så kompletterar jag naturligtvis "svamlet" från min sida efter bästa förmåga.

kecke

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-05 17:59

Jag hade haft "berryn" mellan cr80s och slutsteget som matar basarna.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-05 18:35

Tack för svar Sanny_X!

Då återstår frågeställningen hur funkar det då med .1 kanalutgången på cr80s, man blir väl utan den om man inte sätter in en y-split i filtret innan slutsteget. Alltså en split från .1 - utgången och den ena basutgången och till slutsteget. Tänker jag fel?

kecke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-05 18:36

Hur stor fördröjning av signalen blir det om man kör genom behringer eq:n? Det kan eventuellt ställa till det så att basar och huvudsystem ej läggs ihop med rätt fas om eq:n kopplas mellan cr8 och basslutsteg.

Om det blir ett problem får du koppla den innan du delar mellan basar och huvudsystem, nackdelen är du att all signal går genom eq:n. (sen rör väl .1 kanalen till det... men det har jag dålig koll på hur det brukar kopplas)

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-05 18:54

Tack för svar och funderingar norman!

Min "kvinnliga" sida har bara skummat igenom manualen i smyg, för en man läser väl inga manualer utan man kallar på hustrun eller något när det "skiter sig". Jag tror att man kan lägga in fördröjning på utsignalen i eq:n om jag uppfattat det rätt. Jag har inte kopplat in eq:n så jag har ingen aning om hur lång fördröjningen ev kan bli.

Ja, även jag har dålig koll hur det skall kopplas för att fungera bra. Manualen har för många sidor och eq:n en sån massa finesser så det blir jobbigt att hålla isär allt.

Får se om det dyker upp fler inlägg från de med erfarenhet av en liknande kombination.

kecke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-05 19:36

Problemet är att du ev. skulle komma att behöva en delay på signalen till topparna.

Behringern är väl en digital EQ vilken AD-omvandlar den ingående analoga signalen, EQ:ar och omvandlar sedan via DA tillbaka till analog signal. Detta lilla förlopp tar en viss tid, du får ett delay genom den burken men frågan är hur stort detta dely är... även kallat "latency".

Du får hoppas på att den är såpass snabb att den inte ställer till med något och då kan du (och bör) använda den enbart på basdelen för att slippa ev. försämring av resten av signalen.

Nu är apparaten säkert helt ok om än inte helt ren och transparent.

/Peter

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-05 19:42

.1 på cr80s är väl en ingång? (som matas av .1 utgången från reccivern) :?

ut från cr 80 är det väl stereo till "toppar" och stereo till "basar"
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-05 20:58

Tack även Du Piotr!

Jo eq:n är digital och gör omvandlingar. Den skall bara användas till basområdet och till det lägre registret.

Har en "elaking" till topp vid 31 hz beroende på rummet. Den träder in när femsträngad bas används.

Enligt Ingvar Öhman, när vi kollade lite på hur "rumskurvan" såg ut, så nämndes det att kanske en notchtillsats skulle hjälpa till att lösa problemet.

Då jag själv inte är någon erfaren lödare och snabbt sökte en som jag trodde någorlunda "färdig lösning" som blev denna DEQ2496.

kecke

Till Sanny_X

Du har rätt, .1 kanalen förbinds från recievern direkt till .1 ingången och stereo till toppar och mono eller stereo till basarna på Ino cr80s.

Kanske alternativet är att koppla eq:n innan filteringången, men då körs hela registret igenom och digitalbehandlas. "Kolera eller pest" det är frågan.

kecke

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-03-05 21:08

Löda?

Kopplas inte IÖ:s notchfilter tillsats bara på en sockel i cr80s?

Precis som infra-tillsatsen?

Kolla det med IÖ vettja.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-05 21:29

Hej Wolfie tackar även Dig för visat intresse!

Det där med att löda, det var mer om man själv skulle vara tvungen att söka efter någon beskrivning eller schema av ett sådant notchfilter och brottas med det själv.

Existerar IÖ:s notchfilter i färdigt utförande? Har inte hört eller läst att det skall vara klart för implementering, utan endast läst "under utveckling". Vore så fallet att det är klart skulle jag vara glad och säkerligen fler med mig.

kecke

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-05 21:40

Kan du inte skicka signalen digitalt till DEQ2496:an så du slipper A/D:n?

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-05 22:26

Hej pLudio och tack!

Där väckte Du något jag skall kolla upp. Det finns ju toslink out på processorn toslink in på eq:n. Sedan gör eq:n om digitalsignalen till analogt och ut via XLR. Men då kör man hela registret genom eq:n innan det går in i filtret.

För att slippa den ev "delayen" vid att bara köra bas in och ut via eq:n kanske det är den "bästa" lösningen?

Jag får nog testa de olika varianterna med "vaxöronen".

kecke

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-05 22:29

Hej pLudio och tack!

Där väckte Du något jag skall kolla upp. Det finns ju toslink out på processorn toslink in på eq:n. Sedan gör eq:n om digitalsignalen till analogt och ut via XLR. Men då kör man hela registret genom eq:n innan det går in i filtret.

För att slippa den ev "delayen" vid att bara köra bas in och ut via eq:n kanske det är den "bästa" lösningen?

kecke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-06 10:21

kecke skrev:Hej pLudio och tack!

kecke

Delayén i Behringers EQ kan du kompensera för genom att minska delayén på .1-utgången med 0,1 eller 0,3 meter. Glömt vilket..

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-06 15:53

Tack steveo1234!

Där fick jag lite mer nyttig info. Det blir till att testa.

Jag har och tar tacksamt emot alla förslag (som hör till trådämnet är bäst att säga).

kecke

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-06 16:02

kecke skrev:Tack steveo1234!

Där fick jag lite mer nyttig info. Det blir till att testa.

Jag har och tar tacksamt emot alla förslag (som hör till trådämnet är bäst att säga).

kecke

Ett tips till: koppla Behringern sist i lågnivåkedjan (men före slutsteget).

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-09 12:30

Tack för alla tips och råd ang inkopplingen av eq:n.

Den är nu gjord direkt mellan utgången från basarna och till slutsteget för basarna i Ino cr80s filtret.

Dämpade signalen i eq:n för den frekvens som låg alldeles för högt och se där så försvann problemet. Kanske något annat negativt har tillkommit men "vaxöronen" har inte hört något som stör ännu.

kecke

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2009-03-09 12:31

Tack för alla tips och råd ang inkopplingen av eq:n.

Den är nu gjord direkt mellan utgången från basarna och till slutsteget för basarna i Ino cr80s filtret.

Dämpade signalen i eq:n för den frekvens som låg alldeles för högt och se där så försvann problemet. Kanske något annat negativt har tillkommit men "vaxöronen" har inte hört något som stör ännu.

kecke

Återgå till Teknikforum