Sansui AU-X111, hoppas jag inte gjort bort mig......

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-07 10:08

Använd elektronikspray, 5-56 är enligt min radiorep. förkastligt då det löser upp kolbanor i pottarna.

Har du ljud i bägge kanaler med monoknappen aktiverad?
Oxid i vol, bal, mono och tape monitor är det som vanligen orsakar dessa prolem.

Paypal eller hämta på plats är nog det som gäller
Detta med oseriösa säljare på tradera är ett växande problem, blev själv blåst på 1500 nyligen av ett snubbe som menar att han inte kan ta ansvar för att förstärkaren var så dåligt packad att den var sönderslagen vid ankomsten.

Det man kan göra förutom omdömen är ju att kolla om det är en säljare med många sälj och tipsa skattemyndigheten och kronofogden, då många av de ljusskygga har ärenden där...
Varningsflagg är ju t.ex att säljaren ber dig sätta in pengar på sambons konto.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-07 11:02

WD-40 och 5-56 är oljesmörjande produkter. Visst, dom funkar mot oxid, men i andra sammanhang.

Elektronikrengöring och 2-26 är bättre produkter som är avsedda för elektronik.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-03-07 15:16

5-56 innehåller silikon,det gör inte wd-40 .Självklart är det delade meningar om detta med sprayer precis som med allt annat ,men jag tycker wd-40 är perfekt för ändamålet,innehåller heller ingenting som löser upp kolbanor osv :) Ett citat av en annan...
Vad gäller "kontaktspray" så är WD-40 enligt mina (ödmjuka) erfrenheter överlägset bäst.

OT: Fast jag kallar den gärna nåt annat, typ universal- eller elektronikspray, eftersom vätskan i sig har en såpass hög egenresistans att den är att betrakta som isolator. Men den både gör rent, smörjer och luktar gott på samma gång! Funkar kanon på allt möjligt, både elekronik (är utmärkt till vridpotentiometrar), mekanik (regöring av MC-kedja t.ex.) och lack.
Skillnaden mellan WD-40 och många andra universalsprayer är att den faktiskt smörjer de flesta ytor och är snäll mot gummi (nej, har inte testat den på sånt gummi, de levereras färdigsmorda och skall inte återanvändas

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-07 18:16

Köp den här istället. 500 kr i Göteborg, Sansui AU-G77X. Modellen efter, AU-G77X-II skall vara en DC-förstärkare med 2 x 110 W RMS i 8 ohm.

Verkar inte illa.

http://www.blocket.se/vi/20509235.htm?ca=23_3_s
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-08 22:48

Var ska jag börja nu........

Det är tyvärr inte Mos Vintage jag har, ska lägga upp en bild på innehållet sen, ni får en chock över hur tom den är, :D

Den spray jag har använt är en "Kontakt 61" , jag har för mig att jag köpte den på Classe Olsson för några år sen.

Efter att ha sprayat och "motionerat" volympotten några hundra gånger, typ 400 (jag räknade) :D verkar det som att ojämnheten i volymen har försvunnit, för nu iaf.

Tyvärr verkar det som om fördröjningen på höger kanal kommer och går?
Förhoppningsvis försvinner det när jag får spela några miljoner timmar.

Monoknapp finns ingen heller så det testet funkar inte.

Annars är jag ganska nöjd med ljudet den levererar. Om jag jämför med mina Yamaha RX-797 låter den lite mer klarare/öppnare (i brist på bättre), yamaha'n låter kanske lite platt och burkig.

Jag vet inte hur många watt/kanal Sansui'en ligger på, men det står 250 watt på baksidan.

Jämfört med Yamaha'n saknas det en del kraft. Inte så konstigt kanske, Yamaha'ns trafo är väl fem gånger större :D.

Det skulle vara kul att veta all teknisk info om den men jag hittar inget på nätet, bara ett par bilder.

//Kaka

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-03-08 23:49

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-09 00:06

Tack för det.....

Här är ett par bilder. Håll i hatten!

Bild

Och en till!

Bild

Feting! :D

//Kaka

Föregående

Återgå till Vintage-hifi