seas excel vs scanspeak, kvalitet?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

seas excel vs scanspeak, kvalitet?

Inläggav housemicke » 2009-03-07 19:40

vad har ni för erfarenheter med seas excelserie och scanspeaks element, vilka är mest prisvärda? vilka håller högst kvalitet?

funderar på 2 st 10 tum eller 8 tum, lite beoende på hur strora lådor dom går in i, ville bara veta om dom ena är bättre än dom andra. och varför.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-07 20:57

De är nog mer eller mindre likvärdiga.
Men ska du upp i de priserna så finns det end el annat att fundera på också. Inos baselement tex sen har du Bremenbasen.
Vill du ha mer prisvärt så finns Dayton Reference serien. Hivi har en intressant 8a i M8a. Sen har du ju förstås Peerless.
Rent generellt är det rätt dåligt pris/prestanda i Scan-Speak och Seas Excel och i vissa fall är det tom så att andra billigare element är bättre.

Här är tre sidor som testar element.

http://zaphaudio.com/
http://www.audioheuristics.org/measurem ... ements.htm
http://clearwaveloudspeaker.googlepages.com/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-07 21:02

får kolla upp det. skulle vilja ha snygga element, jag tycker excelerna med alukon är snyggast men scanspeak har estetiskt tilltalande basar också.

hivi är det den "dynaudiokopian"? kan va intressant. ino och bremen vet jag inget om och jag har egentligen inget intresse för dom heller.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-03-07 21:16

Lazydog mätte väl upp några Seas excel med jämförelsevis mkt låg dist i lägre mellan + bas? Likaså valde väl Linkwitz dessa utifrån goda mätningar. Iofs kör kan med Scanspeka (8555) i några högtalare också?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-07 23:25

Maarten skrev:Lazydog mätte väl upp några Seas excel med jämförelsevis mkt låg dist i lägre mellan + bas? Likaså valde väl Linkwitz dessa utifrån goda mätningar. Iofs kör kan med Scanspeka (8555) i några högtalare också?

Linkwitz körde med 8554 innan han "hittade" W22.

Och det var nog Lazyworm som gjorde de där mätningrna.

I mellanregistret håller jag Excel som bättre än Scan Speak men i basen skulle jag välja Scans alu-basar eller LTS 8" från Seas (motsvarnde nån av Ino's element).

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-07 23:28

housemicke skrev:får kolla upp det. skulle vilja ha snygga element, jag tycker excelerna med alukon är snyggast men scanspeak har estetiskt tilltalande basar också.

Seas Excel = Magnesiumkon.

/Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-08 00:01

Jag har inte hört SEAS, men har mycket god erfarenhet av Scanspeak Revelator. Jag använder dessa 5,25" och 6" i mina senaste byggen och är helt överväldigad hur de kan leverera djup och kontrollerad bas men även höga ljudtryck om man drar på lite. Körde igår ett test med Eric Gadd på rejäl volym och den snärtiga basen gick rakt ner i parketten...

Mina byggen kan du studera här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pgradering

Men att elementen är onödigt dyra är ju en olycklig omständighet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-08 00:51

i detta test kan man tex se att Dayton är bättre än Scan Speak och Seas iaf i just detta test och speciellt i basen. Dessutom är ju Dayton reference skitsnygga.
http://www.audioheuristics.org/measurem ... 20test.htm

Hivi M8a står sig också bra trots det låga priset. Det är ju även ett väldigt snyggt element.
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=80

edit: men du kanske borde säga vad du ska ha elementen till också. Är det rena baslådor?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-08 11:41

vad säger 5-tons bursten? ska alla frekvenser vara på samma nivå här helst?

/ din rasp i röven

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-08 12:00

nja det är allt utom de tonerna som är intressant. Dvs hur mycket ljud utöver tonerna som kommer från elementen
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-08 12:07

Kraniet skrev:i detta test kan man tex se att Dayton är bättre än Scan Speak och Seas iaf i just detta test och speciellt i basen.

Nja inte speciellt i basen utan bara i basen väl?

W21 ser ut attt prestera bäst i mellanregistret.

Att dayton är både bra och prisvärda råder väl inget tvivel om dock.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-03-08 12:13

Femtonsbursten skall idealiskt bara visa de fem markerade tonerna och sedan ska det vara rent. Alla andra spikar som står upp som en skog är distortionsprodukter.

Att det skiljer en gnutta i nivå på de fem markerade tonerna (som ju är själva stimulit som körs in i talspolen) beror nog på att frekvensgången skiljer sig något mellan elementen och detta inte tagits hänsyn till i mätningen. Man skulle kunna kalibrera varje enskild ton till varje element men det vore nog overkill för det som Mark avser undersöka. Man får en bra bild ändå.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-08 18:23

Piotr skrev:
Kraniet skrev:i detta test kan man tex se att Dayton är bättre än Scan Speak och Seas iaf i just detta test och speciellt i basen.

Nja inte speciellt i basen utan bara i basen väl?

W21 ser ut attt prestera bäst i mellanregistret.

Att dayton är både bra och prisvärda råder väl inget tvivel om dock.

/Peter

ja det blir ju en fråga om vad man värderar högre. Tex ser man ju att dayton kan spela 5db högre än SS 8555 innan det uppstår samma dist. Rätt så imponerande för ett såpass billigt element.

Men det är rätt ofta man hamnar i såna problem verkar det som. Olika element är dåliga och bra på olika saker och ofta finns det inget som är "bättre" i den breda meningen utan det blir en fråga om vad man värderar högre och vad man vill kompromissa med.

Sen har man ju också frågan om prisvärdhet. Är några få procent mindre dist i vissa register värt si och så mycket mer pengar osv.

Sen om man ser till Linkwitz funderingar till dist så verkar det som att det finns en gräns där det är tillräckligt bra och att allt under detta inte spelar någon roll.

Det är intressant och rätt svårt det där med att bestämma vad som är bättre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-08 18:53

jag sitter och simulerar lite nu, har testat excel 10, SS classic 10 tum med alukon, en annan SS 26w med pappkon, tyvärr måste dom ha runt 80-85 liter per element med det filtret jag ska köra. så nu har jag riktat blickarna till mindre basar. 8tums excelen går in i 60 liter med exakt samma frekvensgång som 10an, men med 100w som signal i winisd så har den passerat sin linjära xmax med ca 100% och den börjar närma sig xmech.

man kan även få en excel 6,5 att ha samma frekvensgång i runt 36 liter låda, så kan man ha 4 st såna istället.

när jag såg att 6,5 tummare fungerade så såg jag att det fanns en hel uppsjö med scanspeak 6,5 tummare. skulle man vinna nåt i praktiken på att köra valfri (utom dom allra dyraste, luminator) scanspeak 6,5:a istället för en excel? spelar nån millimeter xmax hit och dit roll, vi snackar ju ändå 6,5 tummare?

har 4 st 6,5 tummare nu men i sluten låda (f3 vid 60hz) och jag är lite skeptisk till att bara ersätta dom med andra 6,5tummare som ska leverera ännu djupare bas (golvarna ska filtreras vid 80-100 där nånstans), skulle ni rekommendera det? vill ju kunna dra på rejält ibland.

alternativet är 2 st 8 tummare.

/ din rasp i röven

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-08 20:46

Vifa kommer med intressanta element

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-08 22:32

har simulerat alla 6,5 tum och upp scanspeakbasar nu, antingen blir lådorna för stora, eller så går inte basarna ner så långt som jag vill. illuminator 6,5 8ohm kanske kanske, kanske även den slajsade 4ohm "oem" bsaen skulle funka med, men då tar jag nog hellre en större låda (även fast jag verkligen inte vill) med 2 10 tummare i.

en kort fråga bara, hur viktigt ärt det att ligga inom det linjära området på slaglängden? får ruggigt låga siffror på effekttålighet från ca 45 till 80-90 hz med samtliga element, även fast jag kör 2 eller 4 basar.

tex med 4 st seas excel w18e001 i 143 liter/35 hz (med L-R HP 24db/okt, 30hz) så ser jag att den tål 54w vid 50 hz.. och det blev tudligen inte bättre utan filter och justerad volym/avstämning. :( 54w liksom..

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-08 23:01

housemicke skrev:en kort fråga bara, hur viktigt ärt det att ligga inom det linjära området på slaglängden? får ruggigt låga siffror på effekttålighet från ca 45 till 80-90 hz med samtliga element, även fast jag kör 2 eller 4 basar.

För liten diameter på porten?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-08 23:15

..eller så försöker han stämma av dem för lågt.

Man vill nog hålla sig inom linjär slaglängd.

Varför är Bremenbasarna ointressanta? Principsak?

Piotr kanske kan leverera riktigt fina TC-soundbasar som passar dig bättre, 10"-are..

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-09 11:04

det är inte helt otroligt att jag gör fel, men det verkar som att alla element jag simulerar tappar effekttålighet i basområdet.

så här blir det med samma element i olika lådor, seas 10 tum excel, grön 2 st i högpassfiltrerad låda, grå 2 st utan filter, gul 2st i sluten låda med högpass.

översta: max spl vs frekvens
mellan: xmax vid 100w
nedre: maximum power vs frekvens

Bild

jag har märkt att vissa basar med längre xmax eller rättare sagt basar med lång xmax i lådor som inte går ner särskilt långt i frekvens har ett nästintill rakt streck under 100hz till, tja lågt vad gäller effekttåligheten.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-09 13:14

Snacka med skaaning om du ändå rör dig i det här området prismässigt. Då får du bra element som passar i den lådstorlek som du av någon anledning har valt innan du valt själva elementet.

http://www.flexunits.com/

Att gå från en 10 till en 8 för att lådan inte passar är ju bara "tull" som man säger i Norge. Du får då bara halva konarean med alla nackdelar det för med sig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-09 13:48

Tänk på att porten avlastar elementet, så även om effekttåligheten går ner, så skall du nog titta på max SPL-kurvan :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-03-09 23:57

Kaffekoppen skrev:Vifa kommer med intressanta element

Precisera?
11010000

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-10 00:11

jag har en dum fråga. hur går det till att köra 3 st 8-ohmare? hur ska det kopplas och vilka impedanser kan jag få? och likadant med 4 ohmare.

tänkte jag skulle slänga upp lite simuleringar på element som jag tycker är intressanta så kan ni ju kommentera kurvorna och deras orsaker.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-10 00:33

vad är det här för filter?

Bild

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-10 00:59

housemicke skrev:nedre: maximum power vs frekvens

Den där grafen visar inte maxeffekt. Den visar maximal spänning omräknad till effekt i någon nominell impedans. Det är galet att uttrycka det som effekt, tycker jag.

Kul annars, är det en ny version av programmet? Jag har aldrig sett MOL i det programmet förut.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-10 01:31

vad är MOL? om det syftar på att det är flera rutor så har jag bara skarvat ihop dom i paint :) så jag slapp göra 3 bilder.

kan man ändå använda max effektgrafen för att jämföra olika element?
eller var ligger begränsningarna?

så här står det iaf

Maximum power indicates, what is the maximum powerhandling of the speaker at each frequency. It shows either the Pe, which is maximum electrical input power based on thermal power handling. Or if it is less, then it shows, how much power is needed to drive the cone to maximum excursion Xmax. Again, you can obtain the required drive voltage by equation Eg=sqrt(P·Re), where the Eg is RMS terminal input voltage of the driver, P is the input power and Re is DC resistance of the driver voice coil. See also MaxSPL.

max spl grafen:

Maximum SPL graph is a combination of SPL and maximum power graphs. It tells how loud particular design is able to play, considering Xmax and Pe restrictions. If calculated power to reach Xmax is greater than Pe, then Pe is taken as input power to the driver. With this, you can easily visualize potential of particular design. Please note that it doesn't apply to room or in-car environment, what could change things quite a bit. It is useful as an comparison tool, e.g. comparing same driver in closed or vented box. See also Maximum Power.

är det nån som har koll på vilken typ av filter det där är? det är ett "30hz högpassfilter", mailade lite men fick bara en länk till en pdf med den grafen, och just den grafen kan vara precis vad som helst tycker jag.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-10 02:53

ok här har vi lite olika element, alla har 100w som signal, alla är högpassfiltrerade vid 30hz, LR, 4:e ordningens eftersom jag inte har en aning om vilket filter jag har i steget.

jag skulle vilja få plats med allt i max 120 liter basreflex vi får se hur det går.

röd kurva är den 8:tums peerlessbasen med silverfärgad fasplugg, 2st i låddan, 144L, 36hz.

gul: 2 st seas 10 tums magnesiumbasar, 164L, 25hz

grön: 2 st SS alukon 25w/8567-SE (den som finns på hajfikitt), 172L, 26hz

blå: 2st SS 21W/8555-00 kolfiberkon, 107L, 28hz

lila: 2 st seas W18E001 6,5 magnesiumkon, 73L, 34hz

vit: 2 st SS 18WU/8741T00 illuminator 8ohm 6,5tum, 69L, 40hz

först frekvensgrafen

sen max power
max spl
cone excursion

http://user.faktiskt.io/housemicke/alla%20basarna.bmp

http://user.faktiskt.io/housemicke/alla%20grafer.bmp

personligen tycker jag illuminatorbasarna presterar jävla bra, med min ringa kunskap.

edit: notera skillnaden mellan illuminatorbasarna och seas 6,5 tums alukoner. 8)

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-11 13:33

housemicke skrev:vad är det här för filter?

Bild

det där var ett 30Hz 2:a ordningens butterworth tydligen. så nu vet ni det alla ni som har behringer ep1500/2500.

/ din rasp i röven

Återgå till DIY-forum