Lite funderingar kring egenbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
flakkz

Lite funderingar kring egenbygge

Inläggav flakkz » 2009-03-08 01:53

Mitt första inlägg :)

Som rubriken lyder så har jag gett mig itu med att bygga ett par högtalare. Eftersom jag tänkt behålla dessa ett bra tag framöver så vill jag se till att blir gjort på bästa möjliga sätt innan det slutförs. Så därför tänkte jag checka av här om folk har något tips på bl.a. inre kablage och dämpning.

Just nu har jag lödit (lött?) ihop filter och element med en helt vanlig lampsladds liknande kabel på prov för att se att allt funkar. Men den slutgiltliga lödningen kanske man ska byta ut denna kabel mot lite finare grejer, läste att någon använt QED Silver Anniversary till detta ändamål. Någon som kan tipsa om något bra att använda?

Sen dämpningen, är fårull det bästa att använda, ska man ha något mer än det som dämpning? Eller kanske något helt annat...?

Blev lite långt men hoppas någon kan ta sig tid att svara så jag slipper bli gråhårig på detta :)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-08 02:07

Hej och välkommen!

Jag tror att du blir mer hjälpt av att tala om vad du har använt för element, delningsfilter och låda. Dämpmaterialet är mindre viktigt, och i viss mån beroende av den övriga designen, lampsladden kan du behålla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2009-03-08 10:16

Posta bilder, då blír det alltid spännande.

Återgå till DIY-forum