En pladdertråd om olika basmodulsystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-21 16:34

subjektivisten skrev:
hassesolo skrev:Sen undrar jag om en SVS PB13-Ultra har prestanda motvarande någon av Ino Audios basmodulsystem. Går det att jämföra? Är Profundus Y-2 jämförbart med två PB13-Ultra.

Utan att låta dryg (äh, skit samma) så tror jag det är en stor skillnad. SVS är nog bra, aldrig hört någon vad jag vet, men om jag jämför Y-2/Y-4 mot andra subbar så är det ingen som varit i närheten enligt mig. Många har varit riktigt långt ifrån.
Så det vore intressant att höra din kommentar sen när du får dina Y-4 och lyssnat på dom ett tag. :)

Vilka sub´s har du mer hört? Y2 (2 stycken 10" med relativt hög avstämning) borde ju kunna matchas tycker man?

Nu har jag ju inte hört varken någon ino sub eller högtalare (speciellt i28 tycks vara väldigt trevlig) men jag får lixom inte ihop det "i huvudet".

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-02-21 17:31

Profundus-Y har väl 12" element? Ino specar väl sina elementstorlekar lita annorlunda än andra?

Profundus Y-4 skall kunna leverera 130dB ned till under 20 Hz om jag förstått rätt så din skattning att 4 element motsvarande det i Prof Y skulle ge 99dB ligger ju väldigt långt från det...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-21 17:39

hassesolo skrev:Profundus-Y har väl 12" element? Ino specar väl sina elementstorlekar lita annorlunda än andra?

Profundus Y-4 skall kunna leverera 130dB ned till under 20 Hz om jag förstått rätt så din skattning att 4 element motsvarande det i Prof Y skulle ge 99dB ligger ju väldigt långt från det...

12"? Ok, jag såg bara:
Baselement: 2 st 25,2 cm
och 25,2cm är ju standardstorlek för 10". Om det är 12" som sitter i Prof-Y så ger det 20% mer svept volym ungefär per element (dvs 20% färre element behövs)

130db ner till 20hz förutsätter en viss mängd rumsförstärkning. De länkarna jag länkade till mäter på 2meter i halvrymd tror jag. Rumsförstärkningen får man själv addera (eller inte) beroende på hur ens rum ser ut. Jag föredrar att mäta/räkna utan rumsförstärkning (till skillnad från Ingvar) för att göra direkta jämförelser enklare då köparen själv vet bäst hur hans rum påverkar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-21 19:20

steveo1234 skrev:Vilka sub´s har du mer hört? Y2 (2 stycken 10" med relativt hög avstämning) borde ju kunna matchas tycker man?

Nu har jag ju inte hört varken någon ino sub eller högtalare (speciellt i28 tycks vara väldigt trevlig) men jag får lixom inte ihop det "i huvudet".

Tja, det är allt möjligt, klipsch, Final sound, Meridian (en sub), M&K, etc.
Det handlar inte bara om ljudtryck utan det viktigaste, att basen inte är entoning utan man hör alla variationer som verkligen finns där.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-21 19:24

Ingvar mäter den aktiva delen av elementet:

"Diskantelement av dome- eller kontyp storleksspecificeras normalt efter membranstorlek, medan baselement märkligt nog oftast specificeras efter storleken på chassiet. Kompressions-drivers till mellanregisterhorn specificeras (för att komplicera saken ytterligare) efter slutet av hornhalsens innerdiameter!

En 1" (=2,54 cm) diskant har alltså typiskt en effektiv membrandiameter (del av upphängningen räknas med) på drygt en tum, medan en 8-tumsbas normalt har en effektiv membrandiameter på drygt 6,5" (6,5"=16,51 cm). Men, en 1-tums kompressionsdriver kan ha en membrandiameter på hela 3" (=7,6 cm)!

För att slippa dessa oklarheter specificerar jag alltid aktiv membrandiameter på högtalarelementen – detta oavsett elementtyp. Exempelvis specificerar jag baselementet till pi60s såsom ett med 17,6 cm (=6,9”) stort membran, trots att det enligt gängse praxis är ett 9 tums baselement (om man skall vara noga är chassiet 22,5 cm i diameter = 8,8 tum, vilket är orsaken till att det heter B88x)."
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-21 19:38

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:
hassesolo skrev:Sen undrar jag om en SVS PB13-Ultra har prestanda motvarande någon av Ino Audios basmodulsystem. Går det att jämföra? Är Profundus Y-2 jämförbart med två PB13-Ultra.

Utan att låta dryg (äh, skit samma) så tror jag det är en stor skillnad. SVS är nog bra, aldrig hört någon vad jag vet, men om jag jämför Y-2/Y-4 mot andra subbar så är det ingen som varit i närheten enligt mig. Många har varit riktigt långt ifrån.
Så det vore intressant att höra din kommentar sen när du får dina Y-4 och lyssnat på dom ett tag. :)

Vilka sub´s har du mer hört? Y2 (2 stycken 10" med relativt hög avstämning) borde ju kunna matchas tycker man?

i28 är mycket riktigt en mycket trevlig skapelse, i mitt tycke kanske INOs bästa pris/prestandaskapelse faktiskt.

Vad gäller distrosionsnivåerna i Y-2 så är det inte helt enkelt att matcha det. Tyvärr!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-21 20:16

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Vilka sub´s har du mer hört? Y2 (2 stycken 10" med relativt hög avstämning) borde ju kunna matchas tycker man?

Tja, det är allt möjligt, klipsch, Final sound, Meridian (en sub), M&K, etc.
Det handlar inte bara om ljudtryck utan det viktigaste, att basen inte är entoning utan man hör alla variationer som verkligen finns där.

Håller med om att de du nämnde är skräp. Den enda vettiga kommersiella subwoofern jag hört är Velodynes DD serie. Den låter ganska bra på de toner den klarar av men når sin ljudtrycksgräns ganska fort. Och sen var det ju det där med priset....
Senast redigerad av steveo1234 2009-02-21 20:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-21 20:18

Kaffekoppen skrev:
steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:

i28 är mycket riktigt en mycket trevlig skapelse, i mitt tycke kanske INOs bästa pris/prestandaskapelse faktiskt.

Vad gäller distrosionsnivåerna i Y-2 så är det inte helt enkelt att matcha det. Tyvärr!

Ja, jag hoppas jag för tillfället att lyssna på i28 eller liknande någon gång. Just nu letar jag inte högtalare, men, när de är dags för uppgradering så ligger Ino eller B&W ganska bra till. Och med tanke på vad 800 serien kostar nuförtiden så ser det rätt bra ut för Ino...

Angående distorsionsnivåerna för Y2. Jag tror säkert att de är superlåga när man inte pressar elementen. Men, för att komma upp i ljudtryck med 2*10 (2*12) i ganska små lådor så måste elementen röra sig ganska mycket (såvida den inte är avstämda högt) och då kommer distorsionen som ett brev på posten.
Anyways, jag kanske får tillfälle att stöta på dem någongång någonstans.

Ingen som har mätningar på sina Y2 eller Y4? Det hade varit jätteintressant att se.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-21 20:44

steveo1234 skrev:Ja, jag hoppas jag för tillfället att lyssna på i28 eller liknande någon gång. Just nu letar jag inte högtalare, men, när de är dags för uppgradering så ligger Ino eller B&W ganska bra till. Och med tanke på vad 800 serien kostar nuförtiden så ser det rätt bra ut för Ino...

Att jämföra B&W 802D mot liknande Ino för samma pengar, vi snackar i32s/i28 + Y-4 så har inte B&W en suck, enligt mig. Ino prylarna ger så mycket högre ljudtryck för samma pengar plus lägre bas, renare ljud, etc.

steveo1234 skrev:Angående distorsionsnivåerna för Y2. Jag tror säkert att de är superlåga när man inte pressar elementen. Men, för att komma upp i ljudtryck med 2*10 (2*12) i ganska små lådor så måste elementen röra sig ganska mycket (såvida den inte är avstämda högt) och då kommer distorsionen som ett brev på posten.

Jag har spelat Y-2 så högt att det såg ut som elementen höll på att hoppa ur lådorna, utan det hördes en tillstymmelse till dist. Du är välkommen att lyssnar framöver.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-21 20:45

steveo1234 skrev:Håller med om att de du nämnde är skräp. Den enda vettiga kommersiella subwoofern jag hört är Velodynes DD serie. Den låter ganska bra på de toner den klarar av men når sin ljudtrycksgräns ganska fort. Och sen var det ju det där med priset....

Var det dom man spelade på Arken till Final sound? Hörde dom och några till Velodyne där, inget som impade i dom uppställningarna dock.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-21 20:50

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Ja, jag hoppas jag för tillfället att lyssna på i28 eller liknande någon gång. Just nu letar jag inte högtalare, men, när de är dags för uppgradering så ligger Ino eller B&W ganska bra till. Och med tanke på vad 800 serien kostar nuförtiden så ser det rätt bra ut för Ino...

Att jämföra B&W 802D mot liknande Ino för samma pengar, vi snackar i32s/i28 + Y-4 så har inte B&W en suck, enligt mig. Ino prylarna ger så mycket högre ljudtryck för samma pengar plus lägre bas, renare ljud, etc.

steveo1234 skrev:Angående distorsionsnivåerna för Y2. Jag tror säkert att de är superlåga när man inte pressar elementen. Men, för att komma upp i ljudtryck med 2*10 (2*12) i ganska små lådor så måste elementen röra sig ganska mycket (såvida den inte är avstämda högt) och då kommer distorsionen som ett brev på posten.

Jag har spelat Y-2 så högt att det såg ut som elementen höll på att hoppa ur lådorna, utan det hördes en tillstymmelse till dist. Du är välkommen att lyssnar framöver.

802D är ju ett alternativ, men, som sagt 2*802D, samt surrounder och kanske en center. Det blir jäkligt dyrt.. Dessutom vill jag ha dem i helsvart vilket kanske blir svårt.

Jag hade gärna kommit och lyssnat, men, du bor väldigt långt bort så jag får nog avböja. Om jag befinner mig i närheten någon gång så hör jag av mig...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-21 20:54

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Håller med om att de du nämnde är skräp. Den enda vettiga kommersiella subwoofern jag hört är Velodynes DD serie. Den låter ganska bra på de toner den klarar av men når sin ljudtrycksgräns ganska fort. Och sen var det ju det där med priset....

Var det dom man spelade på Arken till Final sound? Hörde dom och några till Velodyne där, inget som impade i dom uppställningarna dock.

Kommer inte ihåg. Sist (4 år sen?) jag hörde en uppsättning (2*DD12) var nog på arkenmässan tillsammans med några tvåvägare med WTW konfiguration.
Högtalarna lät riktigt illa, men velodyne lät ... acceptabelt. Iaf tills de skruvade upp för högt. Tror att det var audioprophile som demade?

Jag är extremt kinkig vad gäller subwoofers, vilket kanske ska nämnas. De flesta tycks ju vara av åsikten att en enda DD12 är både utmärkt och tillräckligt. Men, när man hört något riktigt bra så är det omöjligt att gå tillbaka...

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-02-21 20:59

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:

Kommer inte ihåg. Sist (4 år sen?) jag hörde en uppsättning (2*DD12) var nog på arkenmässan tillsammans med några tvåvägare med WTW konfiguration.
Högtalarna lät riktigt illa, men velodyne lät ... acceptabelt. Iaf tills de skruvade upp för högt. Tror att det var audioprophile som demade?

Jag är extremt kinkig vad gäller subwoofers, vilket kanske ska nämnas. De flesta tycks ju vara av åsikten att en enda DD12 är både utmärkt och tillräckligt. Men, när man hört något riktigt bra så är det omöjligt att gå tillbaka...

Vilka basar är de bästa du hört? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-21 21:00

Ja, jag är också lite småkinkig med subbar, har alltid ansett dom var mullerlådor, eftersom alla jag hade hört bara skapade muller. Så det verkar, av det jag sett och hört, att man får testa Ino eller DIY om man vill få ett trevligt subljud.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-21 22:21

hassesolo skrev:
steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:

Vilka basar är de bästa du hört? :)

Dagens minst oväntade svar: Mina egna ::)

EDIT: Korrigering, jag har hört två andra system som var bra. Det tredje bästa var baserat på Dayton Titanic mk3 15" i en 230liters låda. Ganska bra bastryck och dessutom rent och fint. Men, jag gillar inte riktigt basreflexer då de saknar ljudtryck under avstämningen. Det näst bästa var en IB med 4 stycken AE IB 15" kopplat till ett 400W slutsteg. Det var då jag bestämde mig för att köra IB.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-03-07 11:56

Finns det inga mätningar på Profundus-systemen? Ganska ofta så möts siffrorna i manifestet med STOR skepsis och de avfärdas som fantasier. Det vore trevligt med lite hårda fakta, dvs objektiva mätningar som stödjer uppgifterna i manifestet. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-07 12:55

Tja, hur vore det om dom som är skeptiska lyssnar? Det vore väl det bästa istället för misstro dom samtidigt som dom köper nästa dyrkabel. 8)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-03-07 17:24

subjektivisten skrev:Tja, hur vore det om dom som är skeptiska lyssnar?

Håller med subjektivisten igen, jag tror att många skeptiker skulle ändra uppfattning om de fick möjligheten att lyssan på inobasmoduler i ett lämpligt rum. Själv blev jag smått chockad första gången :) på ett positivt sätt allstå :D

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-07 17:33

Precis. Det handlar ju inte bara om högt spl och låg dist, någon många kan bygga ihop själv med massa element, utan även hur artikulerat basen är.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2009-03-08 01:09

subjektivisten skrev:Tja, hur vore det om dom som är skeptiska lyssnar? Det vore väl det bästa istället för misstro dom samtidigt som dom köper nästa dyrkabel. 8)

Nu använder du ju dyrkabelanhängarnas argument att faktiskt lyssna på grejerna... :roll:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 01:35

Så det är ingen skillnad på basar nu eller? 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-03-08 02:43

subjektivisten skrev:Precis. Det handlar ju inte bara om högt spl och låg dist, någon många kan bygga ihop själv med massa element, utan även hur artikulerat basen är.

Vad är skillnaden mellan låg dist och "hur artikulerat basen är" ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 02:47

Jadu, jag vet inte. Men det handlar inte bara om låg dist. Även vid låg volym så låter många subbar oartikulerade. Så det lär inte handla om dist då, utan helt andra saker. Q-värdet spelar roll och säkert massa andra saker.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 09:34

Jag tillhör skaran som gärna hade sett mätningar. Mest för att jag inte kan få ihop specen med vad jag ser. En såpass liten låda som är till synes så högt avstämd "borde" inte klara av vad som uppges. Men, jag förutsätter att jag har fel och det är mest mitt eget intresse av att förstå hur saker funkar som driver mig i frågan.

Dessutom tycker jag att det är ganska osannolikt att mätarnas och inoiternas högborg (faktiskt.se) inte har några mätningar man kan titta på. Hur gör folk för att justera in sina moduler utan dessa mätningarna? Och varför används inte det grymma Room EQ Wizard av fler användare?

Många funderingar det där..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-08 11:20

steveo1234 skrev:Och varför används inte det grymma Room EQ Wizard av fler användare?

För att vi/de inte känner till det? *googlar*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-08 11:27

steveo1234 skrev:Och varför används inte det grymma Room EQ Wizard av fler användare?

Efter att jag läst dig skriva upp programmet på flera ställen har jag blivit
väldigt nyfiken. Är riktigt sugen på att försöka mig på att använda det. Kan
du rekommendera någon mikrofon att använda?

Den där frekvensgångsmätningen från Neil_Peart verkar vara i halvöppen
planlösning. Men jag håller med dig att det ser märkligt ut på just den
mätningen.
2021 maj på Spotify

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 13:05

Nattlorden skrev:

http://www.hometheatershack.com/

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 14:10

steveo1234 skrev:Jag tillhör skaran som gärna hade sett mätningar. Mest för att jag inte kan få ihop specen med vad jag ser. En såpass liten låda som är till synes så högt avstämd "borde" inte klara av vad som uppges. Men, jag förutsätter att jag har fel och det är mest mitt eget intresse av att förstå hur saker funkar som driver mig i frågan.

Dessutom tycker jag att det är ganska osannolikt att mätarnas och inoiternas högborg (faktiskt.se) inte har några mätningar man kan titta på. Hur gör folk för att justera in sina moduler utan dessa mätningarna?

Nja, tycker det är mer intressant att lyssna än mätningar. Därför tycker jag du letar rätt på någon som har Ino basar och lyssnar om du är nyfiken. För mätningar säger ju inte allt. Kan man mäta hur artikulerade en bas är? Brukar vanlig mätningar visa hur basen klarar transienter?

Jag har såklart mätningar på mina basar som du kan se när du hälsar på.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 14:43

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag tillhör skaran som gärna hade sett mätningar. Mest för att jag inte kan få ihop specen med vad jag ser. En såpass liten låda som är till synes så högt avstämd "borde" inte klara av vad som uppges. Men, jag förutsätter att jag har fel och det är mest mitt eget intresse av att förstå hur saker funkar som driver mig i frågan.

Dessutom tycker jag att det är ganska osannolikt att mätarnas och inoiternas högborg (faktiskt.se) inte har några mätningar man kan titta på. Hur gör folk för att justera in sina moduler utan dessa mätningarna?

Nja, tycker det är mer intressant att lyssna än mätningar. Därför tycker jag du letar rätt på någon som har Ino basar och lyssnar om du är nyfiken. För mätningar säger ju inte allt. Kan man mäta hur artikulerade en bas är? Brukar vanlig mätningar visa hur basen klarar transienter?

Jag har såklart mätningar på mina basar som du kan se när du hälsar på.

måste fråga kan man inte mäta distoritionen

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:05

Nattlorden skrev:

Då ska jag minsann ta och skriva lite om programmet i min medlemspresentation. Någon gång.
:)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino