En pladdertråd om olika basmodulsystem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:08

shifts skrev:
steveo1234 skrev:Och varför används inte det grymma Room EQ Wizard av fler användare?

Efter att jag läst dig skriva upp programmet på flera ställen har jag blivit
väldigt nyfiken. Är riktigt sugen på att försöka mig på att använda det. Kan
du rekommendera någon mikrofon att använda?

Den där frekvensgångsmätningen från Neil_Peart verkar vara i halvöppen
planlösning. Men jag håller med dig att det ser märkligt ut på just den
mätningen.

REW är ganska enkelt att använda. Enda jobbigt är att kalibrera sitt ljudkort.
Mitt förslag är att köpa en mic med färdiga kompensationskurvor, exempelvis Conrads SPL mätare eller Behringer 8000.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-08 16:08

steveo1234 skrev:Då ska jag minsann ta och skriva lite om programmet i min medlemspresentation. Någon gång.
:)

Det tycker jag verkligen! Tänkte precis skicka ett PM till dig om något
liknande. Kanske är värt en helt egen tråd också?

Edit: Förbättrade citeringen
Senast redigerad av shifts 2009-03-08 16:16, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:11

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag tillhör skaran som gärna hade sett mätningar. Mest för att jag inte kan få ihop specen med vad jag ser. En såpass liten låda som är till synes så högt avstämd "borde" inte klara av vad som uppges. Men, jag förutsätter att jag har fel och det är mest mitt eget intresse av att förstå hur saker funkar som driver mig i frågan.

Dessutom tycker jag att det är ganska osannolikt att mätarnas och inoiternas högborg (faktiskt.se) inte har några mätningar man kan titta på. Hur gör folk för att justera in sina moduler utan dessa mätningarna?

Nja, tycker det är mer intressant att lyssna än mätningar. Därför tycker jag du letar rätt på någon som har Ino basar och lyssnar om du är nyfiken. För mätningar säger ju inte allt. Kan man mäta hur artikulerade en bas är? Brukar vanlig mätningar visa hur basen klarar transienter?

Jag har såklart mätningar på mina basar som du kan se när du hälsar på.

Att lyssna är någonting jag gör på den sista procenten produkter som mäter tillräckligt bra. Det gäller allt från cd-spelare och förstärkare till högtalare.
Och nej, mätningar säger kanske inte allt. Men, får jag veta ljudtryck, frekvensgång och distorsionsmätningar map frekvens och ljudtryck så räcker det tillräckligt mycket för att jag ska bestämma mig för om jag vill lyssna eller inte. I Ino´s fall så är det dessutom högre krav eftersom jag inte kan låna hem eller köpa över nätet på prov utan måste sätta mig i bil och åka 100 mil tur och retur.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 16:21

Tja, ljudtrycket och frekvensgången står med i manifestet. Jag har själv rakt ner till 20 hz i mitt rum (har inte mätt lägre). Spelar jag över 115 dB vid lyssningsplatsen (3,2m ifrån) så hör jag ingen som helst kompression eller dist, även med extrem djupbas.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:28

subjektivisten skrev:Tja, ljudtrycket och frekvensgången står med i manifestet. Jag har själv rakt ner till 20 hz i mitt rum (har inte mätt lägre). Spelar jag över 115 dB vid lyssningsplatsen (3,2m ifrån) så hör jag ingen som helst kompression eller dist, även med extrem djupbas.

Jaa, fast vad tillverkaren anger i sitt reklammaterial är inte viktigt för mig. Jag skulle hellre se en CEA2010-specad mätning. Men, det är antagligen bara jag som är intresserad så jag får nöja mig med vad som finns, dvs ingenting alls :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 16:34

Tja, nu brukar ju Ingvar ogilla påhittade reklamsbladssiffror så att han skulle salta dom är inte speciellt troligt. Bertil har ju mätt gamla Profundus Z-4, han finns ju även på forumet. Bara fråga han.
Hade jag inga grannar så skulle jag kunna göra spl mätningar men nu kan jag inte pressa dom så mycket på grund av grannarna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:36

subjektivisten skrev:Tja, nu brukar ju Ingvar ogilla påhittade reklamsbladssiffror så att han skulle salta dom är inte speciellt troligt. Bertil har ju mätt gamla Profundus Z-4, han finns ju även på forumet. Bara fråga han.
Hade jag inga grannar så skulle jag kunna göra spl mätningar men nu kan jag inte pressa dom så mycket på grund av grannarna.

Jag tror inte att ingvar saltat sina siffor. Däremot tror jag att han uppskattar/mäter dem annorlunda än vad som kommit att bli standard. Hans rätt helt och hållet, men då betyder sifforrna inte så mycket för mig iheller då jag inte kan sätta dem i nått sammanhang.
Skit i SPL-mätningarna. Mät med RoomEQ Wizard och sätt target nivån till 75dB så slipper du störa grannarna dessutom. Du får ut massa härlig information på det sättet. Det finns tom en festlig liten vattenfallsplot och impulsplot som ger massa info.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-03-08 16:38

steveo1234 skrev:
subjektivisten skrev:Tja, ljudtrycket och frekvensgången står med i manifestet. Jag har själv rakt ner till 20 hz i mitt rum (har inte mätt lägre). Spelar jag över 115 dB vid lyssningsplatsen (3,2m ifrån) så hör jag ingen som helst kompression eller dist, även med extrem djupbas.

Jaa, fast vad tillverkaren anger i sitt reklammaterial är inte viktigt för mig. Jag skulle hellre se en CEA2010-specad mätning. Men, det är antagligen bara jag som är intresserad så jag får nöja mig med vad som finns, dvs ingenting alls :)

Jag tror nog att Ingvar själv kan svara på dina frågor, ring honom, annars får du vänta tills han (om han orkar) kommer tillbaka till faktiskt.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 16:42

steveo1234 skrev:Jag tror inte att ingvar saltat sina siffor. Däremot tror jag att han uppskattar/mäter dem annorlunda än vad som kommit att bli standard. Hans rätt helt och hållet, men då betyder sifforrna inte så mycket för mig iheller då jag inte kan sätta dem i nått sammanhang.

Jag har hört detta antytt innan från folk men dom har aldrig visar vad dom menar med det. Så du får gärna förklara för mig vad som mäts annorlunda?

steveo1234 skrev:Skit i SPL-mätningarna. Mät med RoomEQ Wizard och sätt target nivån till 75dB så slipper du störa grannarna dessutom. Du får ut massa härlig information på det sättet. Det finns tom en festlig liten vattenfallsplot och impulsplot som ger massa info.

Tja, varför då? Jag har ingen mick och inget bra ljudkort. Sånt kostar och varför ska jag köpa det när jag är nöjd själv? Jag känner ingen anledning att behöva bevisa ljudet, vill någon lyssna får man komma. Men tills någon visar upp några basar som låter bättre för samma summa och storlek så kan det kvitta. Jag lyssnar hellre på musik.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:47

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag tror inte att ingvar saltat sina siffor. Däremot tror jag att han uppskattar/mäter dem annorlunda än vad som kommit att bli standard. Hans rätt helt och hållet, men då betyder sifforrna inte så mycket för mig iheller då jag inte kan sätta dem i nått sammanhang.

Jag har hört detta antytt innan från folk men dom har aldrig visar vad dom menar med det. Så du får gärna förklara för mig vad som mäts annorlunda?

steveo1234 skrev:Skit i SPL-mätningarna. Mät med RoomEQ Wizard och sätt target nivån till 75dB så slipper du störa grannarna dessutom. Du får ut massa härlig information på det sättet. Det finns tom en festlig liten vattenfallsplot och impulsplot som ger massa info.

Tja, varför då? Jag har ingen mick och inget bra ljudkort. Sånt kostar och varför ska jag köpa det när jag är nöjd själv? Jag känner ingen anledning att behöva bevisa ljudet, vill någon lyssna får man komma. Men tills någon visar upp några basar som låter bättre för samma summa och storlek så kan det kvitta. Jag lyssnar hellre på musik.

Tja, varför låta mig återge någonting som kan får direkt från källan:
http://forum.ecoustics.com/bbs/messages ... 65452.html
Alternativa sätt att mäta görs på home theater shack, avsforum, avtalk med mera och är nu "golden standard", dvs, 2 meter groundplane revers sine.

Varför? Tja, för att hitta toppar och dalar som du kan korrigera? Antingen genom basfällor, annan placering eller EQ. Det handlar inte om att försvara sitt köp... Om du är nöjd med dina Y4 så är det jättebra, men samtidigt måste du accepta att andra kanske inte skulle vara det då det handlar om vilka krav man ställer på sina högtalare, subwoofers, rum och system vilket varierar mellan användare.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:48

Tengil skrev:
steveo1234 skrev:

Jag tror nog att Ingvar själv kan svara på dina frågor, ring honom, annars får du vänta tills han (om han orkar) kommer tillbaka till faktiskt.

Vh Christer

Har gjort och han hänvisar till sitt manifest och däri kan jag inte hitta informationen jag letar efter. Jag kanske letar på fel ställe. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 16:48

Jag har redan mätningar, gjorda av Öhman i mitt rum, så jag vet hur det ser ut redan.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 16:51

subjektivisten skrev:Jag har redan mätningar, gjorda av Öhman i mitt rum, så jag vet hur det ser ut redan.

Jag har aldrig förstått varför Ino ägare är så defensiva vad gäller mätningarna. Varför inte lägga ut dem så man kan diskutera dem? Någon kanske har förslag på förbättringar? Varför inte lägga ut dem så att potentiella köpare kan se vad de får eller skulle kunna få.
Visst, man kan ju bara "ringa Ingvar", men på ett diskussionsforum så är det ju intressant att , ja.. diskutera.
Naturligtvis är det upp till mätningarnas ägare att avgöra...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 16:55

Tja, man blir inte mer sugen att lägga ut när det hela tiden tjatas. Sen visar det NADA om det jag sa om artikulerade bas t ex.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 17:19

[quote="subjektivisten"

Tja, varför då? Jag har ingen mick och inget bra ljudkort. Sånt kostar och varför ska jag köpa det när jag är nöjd själv? Jag känner ingen anledning att behöva bevisa ljudet, vill någon lyssna får man komma. Men tills någon visar upp några basar som låter bättre för samma summa och storlek så kan det kvitta. Jag lyssnar hellre på musik.[/quote]
men du skrev tidigare i tråden det här nu blit jag konfundrande.

Tja, ljudtrycket och frekvensgången står med i manifestet. Jag har själv rakt ner till 20 hz i mitt rum (har inte mätt lägre). Spelar jag över 115 dB vid lyssningsplatsen (3,2m ifrån) så hör jag ingen som helst kompression eller dist, även med extrem djupbas.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 17:38

Ja, jag lånade bmwjannes dB mätare.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-03-08 17:43

Jag skulle gärna mäta hemma hos mig men jag vet inte hur man gör. Jag kan noll om ljudkort och sånt.
I min enfald trodde jag att jag kunde ladda ned tombstone och köra ett svep med microfonen som följde med min reciever och som används vid Audyssey. Jag fick det inte att funka alls. :oops:

Om ett ca 2 månader kommer jag ha Y-4 och om någon vänlig själ gör en instruktion på dagsinivå om hur man mäter så lovar jag att göra det och publicera resultaten här. Bara jag inte behöver köpa en massa dyra prylar (jag kan tänka mig att investera några hundra kanske).

För närvarande har jag en vanlig enkel laptop med ett 3,5 mm uttag för mic.

Jag har även en decibelmätare från Kjell (analog).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-08 17:48

Du och jag då hassesolo. :D Jag tror programmet steveo1234 talar om kan
hjälpa oss. På sidan där jag hämtade det fanns det även korrigeringsfiler för
mätmicken Behringer ECM-8000 som verkar gå att köpas för 600 kr.

Jag är nog intresserad av hur mina moduler mäter även om jag tycker de
låter bra. Vill gärna veta var de börjar rulla av i mitt rum exempelvis. Det är
på något sätt en trygg kunskap att veta att de fungerar såsom avsett. Det
finns väl massvis med fällor vad det gäller tolkningen av mätdata, men
någonting vettigt måste det väl kunna gå att få ut av en hobbymätning? Men
det låter ju inte sämre i rummet om jag tolkat en mätning fel tack och lov ;)
2021 maj på Spotify

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 17:58

shifts skrev:Du och jag då hassesolo. :D Jag tror programmet steveo1234 talar om kan
hjälpa oss. På sidan där jag hämtade det fanns det även korrigeringsfiler för
mätmicken Behringer ECM-8000 som verkar gå att köpas för 600 kr.

Jag är nog intresserad av hur mina moduler mäter även om jag tycker de
låter bra. Vill gärna veta var de börjar rulla av i mitt rum exempelvis. Det är
på något sätt en trygg kunskap att veta att de fungerar såsom avsett. Det
finns väl massvis med fällor vad det gäller tolkningen av mätdata, men
någonting vettigt måste det väl kunna gå att få ut av en hobbymätning? Men
det låter ju inte sämre i rummet om jag tolkat en mätning fel tack och lov ;)

du kommer att se var du har dippar och pikar i rummet
sen är eq wizard egentligen framtagen till att ha som hjälpmedel när man kalibrerar en fbq 24/96 och nummera också till sms
men man kan även göra vanliga mätningar med den

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-08 18:05

boom skrev:sen är eq wizard egentligen framtagen till att ha som hjälpmedel när man kalibrerar en fbq 24/96

Är det den där parametriska EQ:n från Behringer? Det kan ju vara något jag
införskaffar i framtiden om det känns som om jag kan bekämpa några av
resonanserna med en sådan.
2021 maj på Spotify

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 18:06

shifts skrev:
boom skrev:sen är eq wizard egentligen framtagen till att ha som hjälpmedel när man kalibrerar en fbq 24/96

Är det den där parametriska EQ:n från Behringer? Det kan ju vara något jag
införskaffar i framtiden om det känns som om jag kan bekämpa några av
resonanserna med en sådan.

Rätt och sen kan man få den att bete sig som ett delningsfilter fast den inte är det.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-03-08 18:10

Så det man behöver är:

1. En mikrofon. (ca 600kr). Mikrofonen som följde med Recievern för autokalibrering duger alltså inte?

2. Ladda ned Room EQ Wizard. (gratis?)

3. Kabel att koppla mellan datorn och förstärkaren. Enda ljudutgången på min laptop är ett 3,5mm hörlurjack så det skall väl till en 3,5-plugg-2 RCA antar jag. Jag tror jag har en sådan...

Är det plug and play sen eller skall programhelvetet konfigureras till förbannelse? Då behöver jag nog support. :oops:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 18:17

hassesolo skrev:Så det man behöver är:

1. En mikrofon. (ca 600kr). Mikrofonen som följde med Recievern för autokalibrering duger alltså inte?

3. Kabel att koppla mellan datorn och förstärkaren. Enda ljudutgången på min laptop är ett 3,5mm hörlurjack så det skall väl till en 3,5-plugg-2 RCA antar jag. Jag tror jag har en sådan...

Är det plug and play sen eller skall programhelvetet konfigureras till förbannelse? Då behöver jag nog support. :oops:

2. du måste vara medlem på ht om du skall ladda ner programet
sen behöver du ha på datorn 1 line in och line ut för att det skall fungera sen kan du andvända den db måtaren som kjell säljer för den har ljudutgång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 18:26

shifts skrev:Jag är nog intresserad av hur mina moduler mäter även om jag tycker de låter bra. Vill gärna veta var de börjar rulla av i mitt rum exempelvis.

Du ser ju hur det blev med Neil peart mätningar, hur vissa personer tolkar dom som ett faktum hur Ino mäter.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 18:34

1 Eller Conrads SPL-mätare. Jag tror den kostade mig 300-400 eller så
2 Precis. Men, du måste registrera dig på Home Theater Shack. Tar 1 min och är gratis.
3. Nästan sant. Titta i REW FAQ så visar de hur det ska kopplas.

Det finns väldigt bra steg-för-steg guide och snubben som skrev programmet ger direktsupport på det forumet om du behöver.
Men, det är ganska lätt att komma igång faktiskt..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 18:34

subjektivisten skrev:
shifts skrev:Jag är nog intresserad av hur mina moduler mäter även om jag tycker de låter bra. Vill gärna veta var de börjar rulla av i mitt rum exempelvis.

Du ser ju hur det blev med Neil peart mätningar, hur vissa personer tolkar dom som ett faktum hur Ino mäter.

Det är ju de enda mätningarna som finns att titta på så det är ju inte konstigt att det dras slutsatser från dem?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 18:34

subjektivisten skrev:

kan det inte vara så att konstruktören har mätt i ett perfekt akustikreglerat rum men det blir något annat mät resultat när det inte är perfekt akustikreglerat undra varför konstruktören inte mäter utomhus för att få ett neutralt resultat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-03-08 18:36

steveo1234 skrev:

2 Precis. Men, du måste registrera dig på Home Theater Shack. Tar 1 min och är gratis.

Det finns väldigt bra steg-för-steg guide och snubben som skrev programmet ger direktsupport på det forumet om du behöver.

har du någon länk till conrads db mätare hittar den ej

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-03-08 18:43

boom skrev:
steveo1234 skrev:

har du någon länk till conrads db mätare hittar den ej

Sure:
http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=new ... nlv23/logo
Kostar under 300kronor.
Antagligen det mest prisvärda man kan köpa till sin anläggning, alla kategorier.
EDIT: Naturligtvis funkade inte en copy.paste . Men, artikelnummer 100609-14 går att söka på istället.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-08 18:50

steveo1234 skrev:Det är ju de enda mätningarna som finns att titta på så det är ju inte konstigt att det dras slutsatser från dem?

Då är man rätt dum. Man har ingen som helst ANING om hur mätningen är gjord. Hur rummet är eller hur micken är. Därför kanske folk kolla upp saker innan dom häver ur sig massa saker?
Ingvar väljer själv hur han säljer och framför sina högtalare. Passar det inte så kan man skippa Ino, svårare än så är det inte. Det är ju inte NI som bestämmer hur han ska presentera sina alster.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino