LYNX Power Amplifier - byggtråd med bilder.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-08 15:30

Härligt att det spelar! :P

Jag har sett att det är vanligt att lägga 10ohm mellan förstärkarens jord och chassit. Gärna ett 5W motstånd för säkerhets skull!
(Det är ju inte så bra ifall motståndet skulle gå sönder)

Vissa lägger även avkopplingskondensator och dioder över resistorn.

Morello är den som har koll på läget tror jag! Jag är nyfiken på den där skissen som han nämnde :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-08 18:56

Nu ser det riktigt prydligt ut i lådan. :)

Att koppla datorn som signalkälla kan ju ha sina komplikationer, om du inte har en skiljetrafo på signal/jord.
Koppla in CD-spelaren i stället.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-03-08 22:11

Hur blev det med värmen förresten?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-09 00:28

ollebolle skrev:Hur blev det med värmen förresten?

Jag vet faktiskt inte ännu. Jag har inte kollat vad steget går för ännu, utan mest myslyssnat. Det blir inte varmare nu än vad det blev tidigare när jag ställde in biasen. Jag har också känt på likriktarna, och inte heller dessa är varma.

Det här med jordningen förbryllar mig lite. I detta pdf-dokument som jag nämnt tidigare:
http://andreasosteopatklinik.se/hifi/artikel.pdf
har lennArt dragit PSU-nollan direkt till chassiejorden, utan några som helst komponenter emellan.

Men på detta ställe:
http://sound.westhost.com/earthing.htm
talar Rod Elliot om att man bör använda 10R 5W parallellt med 100nF (precis som Morello sade tidigare) samt en diodbrygga för avkopplingen av PSU-nollan mot chassiejord.

Was gibst??

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-09 02:06

Nu har jag satt 24R || 100n. Fortfarande brum, men det är inte så konstigt för det kom från datorn :-) Med rca-kablaget urkopplat blev det tyst i slutsteget.

Skit in - skit ut helt enkelt.

Ragnwald: Har glömt att svara, men ja, nu är det OPA627 som sitter i. Jag ska sälja de resterande 8 på Hifi-Mag. Eller kanske behåller jag två i reserv.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-09 16:26

En hårdvaruvolymkontroll är ett måste.
Denna klarar en F/E test utan vidare. :)
Bild
Pottens hölje jordas till den lilla lådan, som i sin tur jordas till förstärkarhöljet med extern kabel.
Signaljorden (gul) ska enbart gå rätt igenom, utan att nudda någonting.

Edit: Förutom de två tåtarna som dras till poten och som jordar signalen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-14 20:52

Av någon anledning brann drivtrissorna för några dagar sedan igen. Anledning: biasen var alldeles för hög, vilket är konstigt eftersom jag mätte den noggrannt tidigare. Jag lödde av dem och mätte 1.2V Vbe 8O

Efter att ha skruvat ner biasen och lött dit de nya drivtrissorna står steget nu i vardagsrummet och spelar musik! Jag har bara kört på ganska modest nivå hittills men det lirar fint. Imorgon tänkte jag dra på rejält.

Steget är helt tyst i sig självt, men så fort jag kopplar in något på rca-ingångarna så brummar det lite grand. Om någon har tips om vad detta kan vara så är jag idel öra.

Jag har lagt 10R || 100n från 0V till chassieskruven, och som sagt, det brummar inte om inget är inkopplat på rca:erna, fast då är det ju lite meningslöst med ett slutsteg. :wink:

Några bilder:

Översikt:
Bild

Inkopplad:
Bild

Tack för all hjälp och alla glada tillrop!!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-08-09 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-15 13:04

Tjusigt bygge! :)

Hur låter det?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-16 00:07

m_persson79 skrev:Tjusigt bygge! :)

Hur låter det?

Så här låter det: Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. (fast mycket tystare) :lol:

Detta är pga den elaka jordslingan som de två blåa sladdarna från rca-jorden bildar. Jag har precis fått lära mig av AndrewT på diyAudio att jag borde byggt en pseudo-mono-konstruktion, dvs två helt separerade psu:er fast matade från samma sekundärer på trafon. Detta kräver dock dubbla likriktare för varje kanal, för att få en helt egen 0V per kanal, som bilden på första sidan i denna tråd. :-) Som det är nu är ju de två kondensatorbankarnas 0V:er sammankopplade i trafons "center tap" som i mitt fall är två av sekundärkablarna.

Nu grunnar jag på att helt sonika ta bort dessa två blåa kablar, eller möjligtvis bryta jordslingan med ett 2R2-motstånd på varje kabel.

Spelar det någon roll om rca-skärmen inte är kopplad till 0V:en? Jag menar, signalen är ju ändå alltid differensen mellan + och skärm på rca:n.

Mvh,

/Bosse

EDIT: Glömde ju svara på din fråga. Det låter mycket bra och icke-ansträngt i mina öron. Detta är mer kraft än jag haft tillgång till tidigare, kanske är det det som ger det nya "lugnet" som jag tycks uppleva.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-16 11:17

bomellberg skrev:
m_persson79 skrev:Tjusigt bygge! :)

Hur låter det?

Så här låter det: Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. (fast mycket tystare) :lol:

EDIT: Glömde ju svara på din fråga. Det låter mycket bra och icke-ansträngt i mina öron. Detta är mer kraft än jag haft tillgång till tidigare, kanske är det det som ger det nya "lugnet" som jag tycks uppleva.

:D Hur högt brummar det?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-16 11:35

m_persson79 skrev::D Hur högt brummar det?

För tillfället inte alls. Jag kör utan att koppla RCA-skärmen till 0V, och då är steget tyst som i graven. Det får vara så här tills jag blivit klokare på hur jag ska koppla alla jordtåtar.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-19 00:28

Jag har nu satt ett litet motstånd på vardera kabel från RCA-skärm till 0V, vilket fick ner brummet ordentligt. Nu finns det endast lite svagt brus kvar, men då får man ha örat riktigt nära för att höra.

Jag har inte riktigt fattat varför Pseudo-dual-mono skulle förhindra RCA-loopen, men jag får väl sätta mig ner och skissa. Det kan kanske få ner bruset till noll.

Jag har nog inte riktigt greppat vad hög effekt kan göra för återgivningen. Nu tycker jag att jag helt plötsligt har fantastiskt ljud hemma. Basen har blivit mycket mer kontrollerad och jag kan spela högre utan att det gör ont i öronen. Tidigare har jag kört med min H/K bioreceiver och den skäms väl inte för sig egentligen, men 55W räcker endast så långt.

Jag och en ljudintresserad kollega var hemma på lunchen igår och spisade svampar bland annat. Det var riktigt skönt att höra att steget faktiskt presterar så bra som det gör.

Eventuellt blir det en liten provlyssning till helgen om rikkitikkitavi dyker upp. Det finns kanske fler som är sugna? Varning för barn och extremt icke-hifi-modifierat rum. Högtalarna är OA58.2 men det blir eventuellt möjlighet att lyssna på ett par DIY-talarare från MEK-klubben. :-)

Platsen är Lund. Kaffe serveras.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-19 01:17

Gläder mig att lo-katten till slut hittat hem. Den visar sin uppskattning genom att sus-spinna lite grann. :)

Susar det när du har ingångarna oanslutna/olastade ?
Låter suset annorlunda när ingångarna lastas ?

Har inte vad jag kan erinra mig, hört ett enda slutsteg som är absolut totalt susfritt. Det går alltid att upptäcka åtminstone lite, lite högfrekvent sus, när man sätter örat dikt mot diskantelementet. Misstänker att det är helt normalt för just effektförstärkare. Någon form av termisk åkomma man får leva med. :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-19 02:11

Ragnwald skrev:Gläder mig att lo-katten till slut hittat hem. Den visar sin uppskattning genom att sus-spinna lite grann. :)

Susar det när du har ingångarna oanslutna/olastade ?

Det susar mindre utan rca-kablage inkopplat. Lite mer med rca-kablage i, men fortfarande ohörbart en bit från högtalarna.
Låter suset annorlunda när ingångarna lastas ?

Nix.
Någon form av termisk åkomma man får leva med. :wink:

Detta kan jag definitivt leva med, men om det är en ringa ansträngning att få det ännu bättre så vill jag ju göra det.

Tankar:

1. Byta plats på trafo och kondingar så att trafon hamnar så långt från ingångarna som möjligt.

2. Dubbla likriktare per kanal för att kunna ge kanalerna var sin 0V.

3. Dra om jordtåtarna så att de inte ligger tvinnade tillsammans med railspänningarna utan går till en, för varje kanal, gemensam punkt.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-19 12:10

bomellberg skrev:
1. Byta plats på trafo och kondingar så att trafon hamnar så långt från ingångarna som möjligt.

2. Dubbla likriktare per kanal för att kunna ge kanalerna var sin 0V.

3. Dra om jordtåtarna så att de inte ligger tvinnade tillsammans med railspänningarna utan går till en, för varje kanal, gemensam punkt.

1. Bra, flytta även softstarten och dra matningen från nätbrunnen med skärmad kabel genom lådan. Så gör jag.

2. Där skiljer sig vår religion. Men prova, så blir du en erfarenhet rikare.

3. Lätt att glömma bort att varje aktiv komponent arbetar växelströmsmässigt över närmaste avkopplingskondensator som sluter kretsen. Jorddragningarna bör således se ut som ett släktträd, där rotstammen fästs i lådan.

Men... är det verkligen det lilla, lilla suset du är ute efter, så tror jag inte du får bort det genom ovan nämnda åtgärder.
Tror det är komponentrelaterat.

I nästa bygge, kontrollmäter du varje enskild aktiv som passiv komponent ur minst två variabler, hårdselekterar, matchar och kasserar. High End kallas det.
Men jag tror, om man ger sig f*n på det, så går det nog att höra lite, lite sus då med, om man verkligen anstränger sig. :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-19 14:54

Ragnwald skrev:1. Bra, flytta även softstarten och dra matningen från nätbrunnen med skärmad kabel genom lådan. Så gör jag.

Vet inte om jag vill flytta softstarten, kanske. Var jordar du skärmen till nätkablaget?
2. Där skiljer sig vår religion. Men prova, så blir du en erfarenhet rikare.

Jag har ingen religion ännu :-) Detta är ju mitt första bygge. Anledningen till att göra detta är för att med endast en trafo kunna få två separerade 0V.

3. Lätt att glömma bort att varje aktiv komponent arbetar växelströmsmässigt över närmaste avkopplingskondensator som sluter kretsen. Jorddragningarna bör således se ut som ett släktträd, där rotstammen fästs i lådan.

Japp, det är så jag tänker mig det också.

Vi får helt enkelt se om jag gitter göra dessa förändringar. Först vill jag nog spela musik ett tag! 8)

Men visst, det kändes lite tomt igår kväll när jag inte hade något att sätta lödkolven i. Hmm, kanske ett processorstyrt försteg med aktiva delningsfilter...

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-19 16:15

bomellberg skrev:Vet inte om jag vill flytta softstarten, kanske. Var jordar du skärmen till nätkablaget?

Jag inbillar mig att reléet kan ev. sprida lite elektromagnetisk strålning.

Skärmen ansluts enbart i ena ändan, vid nätbrunnen till skyddsjorden mot chassiet.

bomellberg skrev:Men visst, det kändes lite tomt igår kväll när jag inte hade något att sätta lödkolven i. Hmm, kanske ett processorstyrt försteg med aktiva delningsfilter...

Det låter spännande, en riktig långkörare? :D

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-19 16:47

bomellberg skrev:...
Men visst, det kändes lite tomt igår kväll när jag inte hade något att sätta lödkolven i.
...

Det undrar jag om brandförsvaret också tyckte, ryktet har gått och de har följt denna tråd med stort intresse :wink:

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-19 16:49

slockna skrev:
bomellberg skrev:...
Men visst, det kändes lite tomt igår kväll när jag inte hade något att sätta lödkolven i.
...

Det undrar jag om brandförsvaret också tyckte, ryktet har gått och de har följt denna tråd med stort intresse :wink:

Ha ha. Stor humor...

Jag tror att jag vann lite respekt för de krafter man jobbar med genom att bränna lite. Nu är det alltid med hjärtat i halsgropen jag startar steget. 8O

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-19 17:07

Ja, i ärlighetens namn är jag imponerad av ditt bygge och sett det som en inspirationskälla, men ändå inte riktigt förstått hur svårt det är att få till något sådant.

Så strunta i min "lustighet" om du inte kan glädas åt den underförstådda beundran däri.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-19 17:16

slockna skrev:Ja, i ärlighetens namn är jag imponerad av ditt bygge och sett det som en inspirationskälla, men ändå inte riktigt förstått hur svårt det är att få till något sådant.

Så strunta i min "lustighet" om du inte kan glädas åt den underförstådda beundran däri.

Oj, sorry. Vante meningen att dissa dig. Jag tyckte det var kul och svarade med lite dubbelironi. Jag är glad att du gillar mitt bygge!! :D

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-19 17:35

hehe. då så :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-19 22:18

Bo, hur upplevde du Picoscopet ?
Berätta lite om hur du tyckte det funkade och om programvaran är lättbegriplig.

Jag vet att man måste upp duktigt i bandbredd (kronor) för att säkert täcka eventuella oscilleringar, men ett billigt digitalt skop är ju inte fel för enklare prestandakoll av sina byggen.

Ett problem med billiga överkomliga digitala skop är vad jag förstått, vill man ha högre bandbredd så minskar upplösningen och vill man ha högre upplösning så minskar bandbredden. :(

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-03-19 23:25

jajamen, det blir mini diy träff hos bomellberg på söndagem.
jag tar med mina 9leah :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-20 09:23

rikkitikkitavi skrev:jajamen, det blir mini diy träff hos bomellberg på söndagem.
jag tar med mina 9leah :)

Vill bara förtydliga att om fler är intresserade av detta så är ni naturligtvis välkomna på ni också. Tidpunkten är 15 på söndag. Skicka PM isåfall.

Ragnwald: Picoscopet är framförallt väldigt nimmt att stoppa i fickan och ta med sig. Det jag använde var det absolut billigaste, 8 bitars upplösning och max 5 MHz på proben. Det funkade utmärkt till att mäta på LYNX:en.

Programvaran är lite kladdig, och inte alls lika lätt som ett vanligt skåp, men alla möjligheter finns där och du kan även använda den som signalgenerator. Tyvärr är minsta signalen ut 0,5Vpp, men det kan man ju dela ned.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-23 12:56

Jaha, vad hände i söndags? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-23 13:35

Ragnwald skrev:Jaha, vad hände i söndags? :)

Dagen började med att min H/K receiver dog igen (två resistor fuses på 0R47 1W till försteget). Bytte dem och lyckligtvis höll de under hela tiden rikkitikkitavi var på besök.

Det var mycket kul att få höra skruttarna, och att vi fick upp ögonen för att den högre effektmöjligheten gjorde gott även vid lite lägre lyssningsnivåer. Skruttarna är trögare än mina OA58.2-or så de levde upp lite grand med LYNX:en, jämfört med rikkitikkitavis egen hemmabioreceiver.

Det spisades från Soundbridge och CD. Laleh lät jättefint, och så gjorde även denna:

Bild
Friday Night in San Francisco, med John McLaughlin, Al Dimeola, Paco DeLucia. Klassisk gitarr av hög klass, med fantastiska improvisationer. Rekommenderas varmt.

Mvh,

/Bosse

PS. Ingenting brann... DS.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-03-23 19:45

det var riktigt kul att få se ett så pass snyggt bygge som bosses lynx. klar 5a i betyg :)

och kraften :)

det var inte långt från xmax när det kördes infected mushrooms.

lite svettigt... men det höll och ljudet lät bra :) förutom den otäta lådan och en överstyrd basport , hiiiii...

fina element , de där AL130.

det var en rolig eftermiddag, tackar för den :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-23 22:33

Det gläder mig att allt funkar ordentligt nu och låter bra.
Då är det dags för mig att öka takten på mitt bygge. :wink:

Bo har du kollat den med ett större (bredbandigare) skåp änn ?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-23 22:58

Har inte kollat den ordentligt ännu. Det låter så bra i mina öron att jag inte vill ta bort den illusionen ännu. :-)

Men visst, jag har funderat på att vända trafo + bank och softstart. Jag måste troligen flytta högtalarskydden också (de matas ju med AC från sekundärerna). Allt för att få det så bra som möjligt.

Jag kanske släpar med den till jobbet för att mäta upp den. Vi har inget jättebra skåp dock.

Mvh,

/Bosse

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum