Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:En ny fundering!? Bandpass med portar är ju låsta via portavstämning, men hur fasen ska man få till bandpasset med slavar? Dom borde ju rimligen flaxa med den aktiva basen hela tiden, och då går ju bandpass funktionen bort!?![]()
Det lutar nog mer åt en sorts kastrerad isobarik!?
Rätta mig om jag svammlar!
-Martin- skrev:ok då är det bara 30 dB/oktav "nedåt". sorry.
Svante skrev:-Martin- skrev:ok då är det bara 30 dB/oktav "nedåt". sorry.
Nej...
Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar. Men fallet med slavar beter sig ändå nästan som den med portar; det är först vid ointressant låga frekvenser som den börjar luta långsammare, se min simulering ovan.
-Martin- skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:ok då är det bara 30 dB/oktav "nedåt". sorry.
Nej...
Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar. Men fallet med slavar beter sig ändå nästan som den med portar; det är först vid ointressant låga frekvenser som den börjar luta långsammare, se min simulering ovan.
Märkligt tycker jag...
Varför "plockas" nollstället upp från noll då? Den känns inte helt intuitivt att man ska få en elliptisk karakteristik på "nederdelen"...
-Martin- skrev:OK
Vidare, "återkopplingen" sker akustiskt mao (dvs ena membranet spelar i motfas mot det andra vid den specifika frekvensen)
nadifierad skrev:Ja det var ju verkigen svar på tal!
Men vitsen med bandpass kontra basreflex, enligt min uppfattning, är att få ett boost vid avstämningarna!? Här verkar det ju mer som allt utom avstämningarna är dämpade? Är inte det ett slöseri med basresurser?![]()
Eller så läser jag kurvorna och resonemanget fel
Svante skrev:Jag vill nog mena att det är ganska svårt att jämföra BR med BP. Systemen kräver så olika saker av elementet, tex Qts. Lådorna blir så olika stora. Allt blir liksom annorlunda.
En indikator kan dock vara att bandpasslådan inte är särskilt vanlig. Det brukar vara ett tecken på att den inte ger så bra resultat i praktiken. Eller att folk inte förstår hur de ska dimensioneras.
i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
Jag, okunnige, får inte det här att gå ihop med ditt diagram.![]()
housemicke skrev:i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
poå det stora hela så blir det en sak men om man kollar -24 db eller så, så blir det andra bullar.
i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
Naqref™ skrev:i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
Brantheten definieras oändligt långt ifrån brytfrekvensen. Så för lådorna med slavbasar så måste du titta under nollstället för att få fram den ungefärliga brantheten.

nadifierad skrev:Jag är lite kluven vad gäller realistisk verkningsgrad i ett lyssningsrum!?!
Bandpass är ju vanligt förekommande inom billjud, men det är ju en helt annan värld!
Användare som besöker denna kategori: sammel och 16 gäster