Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Så det man behöver är:
1. En mikrofon. (ca 600kr). Mikrofonen som följde med Recievern för autokalibrering duger alltså inte?
2. Ladda ned Room EQ Wizard. (gratis?)
3. Kabel att koppla mellan datorn och förstärkaren. Enda ljudutgången på min laptop är ett 3,5mm hörlurjack så det skall väl till en 3,5-plugg-2 RCA antar jag. Jag tror jag har en sådan...
Är det plug and play sen eller skall programhelvetet konfigureras till förbannelse? Då behöver jag nog support.
1 Eller Conrads SPL-mätare. Jag tror den kostade mig 300-400 eller så
2 Precis. Men, du måste registrera dig på Home Theater Shack. Tar 1 min och är gratis.
3. Nästan sant. Titta i REW FAQ så visar de hur det ska kopplas.
Det finns väldigt bra steg-för-steg guide och snubben som skrev programmet ger direktsupport på det forumet om du behöver.
Men, det är ganska lätt att komma igång faktiskt..
har du någon länk till conrads db mätare hittar den ej
Sure:
http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=new ... nlv23/logo
Kostar under 300kronor.
Antagligen det mest prisvärda man kan köpa till sin anläggning, alla kategorier.
EDIT: Naturligtvis funkade inte en copy.paste . Men, artikelnummer 100609-14 går att söka på istället.
m_persson79 skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:hassesolo skrev:Så det man behöver är:
1. En mikrofon. (ca 600kr). Mikrofonen som följde med Recievern för autokalibrering duger alltså inte?
2. Ladda ned Room EQ Wizard. (gratis?)
3. Kabel att koppla mellan datorn och förstärkaren. Enda ljudutgången på min laptop är ett 3,5mm hörlurjack så det skall väl till en 3,5-plugg-2 RCA antar jag. Jag tror jag har en sådan...
Är det plug and play sen eller skall programhelvetet konfigureras till förbannelse? Då behöver jag nog support.
1 Eller Conrads SPL-mätare. Jag tror den kostade mig 300-400 eller så
2 Precis. Men, du måste registrera dig på Home Theater Shack. Tar 1 min och är gratis.
3. Nästan sant. Titta i REW FAQ så visar de hur det ska kopplas.
Det finns väldigt bra steg-för-steg guide och snubben som skrev programmet ger direktsupport på det forumet om du behöver.
Men, det är ganska lätt att komma igång faktiskt..
har du någon länk till conrads db mätare hittar den ej
Sure:
http://www.conrad.se/?ws_tp1=nl&ref=new ... nlv23/logo
Kostar under 300kronor.
Antagligen det mest prisvärda man kan köpa till sin anläggning, alla kategorier.
EDIT: Naturligtvis funkade inte en copy.paste . Men, artikelnummer 100609-14 går att söka på istället.
Ej i lager
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Det är ju de enda mätningarna som finns att titta på så det är ju inte konstigt att det dras slutsatser från dem?
Då är man rätt dum. Man har ingen som helst ANING om hur mätningen är gjord. Hur rummet är eller hur micken är. Därför kanske folk kolla upp saker innan dom häver ur sig massa saker?
Ingvar väljer själv hur han säljer och framför sina högtalare. Passar det inte så kan man skippa Ino, svårare än så är det inte. Det är ju inte NI som bestämmer hur han ska presentera sina alster.
subjektivisten skrev:Exakt VAD är vilseledande att presentera hur systemet beter sig så som man använder det?
subjektivisten skrev:Jag jämför genom att lyssna. Allt annat är ointressant, speciellt när det viktigaste, hur artikulerade basen är, näpperliga mäts i vanliga mätningar. Sen väljer dom flesta, vad jag ser, att speca sina basar "in-room".
subjektivisten skrev:Jag jämför genom att lyssna. Allt annat är ointressant, speciellt när det viktigaste, hur artikulerade basen är, näpperliga mäts i vanliga mätningar. Sen väljer dom flesta, vad jag ser, att speca sina basar "in-room".
subjektivisten skrev:Jag menade att dom flesta subbar specar sina SPL max för in room.
Som sagt, är man seriös kan man komma och lyssna. Det säger så mycket mer än tro man kan läsa ut massa saker av mätningar.
subjektivisten skrev:Tja, det går ju att höra om subben är kass i andra rum med. Jag har haft mina Y-2 i flera olika ställen i rummet och man kunde klart höra dess signatur då.
Varför inte ha en standard att mäta utan rumsinformation, dvs utomhus? Såna mätningar borde vara lätt att åstadkomma för de allra flesta tillverkare samtidigt som det då blir lätt att jämföra olika märken/modeller.
subjektivisten skrev:När ska folk förstå att Ingvar driver detta företag som han vill? Det spelar ingen roll vad ni vill eller vad ni anser att marknadsaktör ska göra. Han gör som han vill, take it or leave it. Hur svårt ska det vara?
subjektivisten skrev:Skillnaden är väl att vanliga snikversionen inte har möjligheten att ha frontskydd för elementet, vilket man kan ha på vanliga modellen.
David_A skrev:Är det två portar även på snikvarianten?
Användare som besöker denna kategori: Chopha och 1 gäst