Fasförskjutning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

Fasförskjutning

Inläggav mike34 » 2004-11-09 18:03

Kan någon svara på om den akustiska fasen från elementet är lika många grader + och - förskjuten som den man kan mäta över resistor i seriekoppling ?
Bortser från den tid det tar för ljudet att förflytta sig i luften och eventuella förändringar i fasgången pga resistansen i sig.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-09 18:53

Den akustiska fasen följer i princip en andra ordningens högpasslänks, dvs 0 grader vid "höga" frekvenser och 180 grader vid låga. Till detta kommer fasvrining från talspoleinduktans och fördröjning pga att vågen breder ut sig i membranet.

Den elektriska fasen är 0 vid DC, stiger därefter några 10-tal grader för att vi resonansen återigen bli 0, sedan blir fasen några 10-tal grader negativ för att slutligen bli positiv igen pga talspoleinduktansen.

Så nej, de är inte lika.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-09 18:58

Ok, tackar så mycket för svaret.
Det ser ganska lika ut i de flesta baselement då om jag förstått saken rätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-09 19:06

mike34 skrev:Det ser ganska lika ut i de flesta baselement då om jag förstått saken rätt.

Jaså? Det tycker jag nog inte, har du nåt exempel? Vi kanske inte pratar om samma sak.

Edit: Nä, nu förstod jag vad du menar, du menar att olika element är lika varandra, snarare än att elektrisk och akustisk fas är lika varandra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-09 22:30

Så här ser det ut, typiskt för ett simulerat slutet system. I princip ser det likadant ut för en diskant. Övre kurvorna är fasen, gröna är den elektriska impedansen, den svarta är tonkurvan.

Bild

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-10 12:53

Ja presis jag menar narurligtvis inte att alla ser LIKA ut utan att det generellt ser ut på samma sätt runt resonansen var den nu befinner sig och att det alltid är en högpassformation i grunden. Bäst att tillägga att jag menar element med talspole :)

Däremot har jag svårare (att tänka mig/se framför mig) hur mycket vågens utbredning i konen syns på fasen. Är det det fenomenet som sätter övre gräns för hur högt upp en viss storlek på kon kan spela?
(Många fallluckor i högtalarbyggen ser det ut som) :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-10 15:08

mike34 skrev:Ja presis jag menar narurligtvis inte att alla ser LIKA ut utan att det generellt ser ut på samma sätt runt resonansen var den nu befinner sig och att det alltid är en högpassformation i grunden. Bäst att tillägga att jag menar element med talspole :)

Ja, grundutseendet är detsamma för alla elektrodynamiska element, och kurvorna gäller fri rymd.
mike34 skrev:Däremot har jag svårare (att tänka mig/se framför mig) hur mycket vågens utbredning i konen syns på fasen. Är det det fenomenet som sätter övre gräns för hur högt upp en viss storlek på kon kan spela?

Eftersom rörelsen i de yttre delarna av konen kommer lite efter de inre, så blir det lite eftersläpning, dvs fasförskjutning. Och strålar olika delar av konen i olika fasläge blir ljudutrålningen svagare, så ja det är en mekanism som ger nivåfall vid högfrekvens. Det finns flera saker som påverkar "däruppe".

mike34 skrev:(Många fallluckor i högtalarbyggen ser det ut som) :)

Ja, visst är det kul? :wink:
Senast redigerad av Svante 2004-11-10 16:27, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-10 15:26

Ja jag tycker det är kul, synd att jag inte har lika lätt att komma till snickeriverkstad längre. Får labba desto mer med de konstruktioner jag har :)

Förexten, det verkar ju inte bara vara "där uppe" som problemen dyker upp.
Det verkar finnas begränsningar neråt åxå :) jag har för skojs skull modellerat i programvaror massor av baselement, och det ser alltid lika svårt ut att hålla ljudtrycket uppe så fort man närmar sig 20-30 Hz regionen.
Kan man inte bygga en driver som i optimal box spelar rakt å snyggt ner till 20 Hz för att sen rolla av som vanligt?
Resonansfrekvensen hos de flesta element ligger nån stans över 20 i bästa fall och de gånger den ligger lägre så gör verkningsgraden det åxå, kanske av förklarliga skäl (vikt på kon/talspole, upphängning, area) många fysikaliska aspekter som motverkar varandra.
Jag menar att det verkar va väldigt svårt att pressa sig lägre ner i frekvens eller har tillverkarna inte riktigt siktat på de målen under designen av elementen tro? hmm många frågor :) ....

Återgå till Teknikforum