Dålig elmotor i skivspelare (PL-516)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Dålig elmotor i skivspelare (PL-516)

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-08 14:25

Fick en sådan gratis och tänkte lägga lite tid och kärlek på den. När jag fick den sade ägaren att det var ny rem och puppan så ok ut så jag tog den. Men remmen fanns inte. Nåväl, det går ju att ordna.

Innan jag började rota med annat så ville jag bara kolla om den var någorlunda funktionsduglig. Satte i sladden och tittade på motoraxeln. Den rörde sig myyyycket sakta och ojämnt. Lyfte högerpartiet och rengjorde hastighetspotten. Går lite bättre/snabbare med fortfarande mycket ojämnt, vilket är tydligt synligt med blotta ögat.

Vad är det som gör detta? Någon kass magnet? Reparerbart? Behövs något smörjas?

Alla tips är välkomna!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-08 15:09

Motorn kan ju ha geggat ihop av att inte ha använts på mycket länge. Hur känns det att rotera på motoraxeln för hand? Går det trögt?

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-08 15:19

Bill50x skrev:Motorn kan ju ha geggat ihop av att inte ha använts på mycket länge. Hur känns det att rotera på motoraxeln för hand? Går det trögt?

/ B

Gick och kände på motorn och jämförde med två andra remdrivna motorer(varav jag inte provat någon, för ingen har hel rem).

Den känns något trögare och det är mer friktion. De andra motorernas känns lite med "svängigare"/friktionslösa.

Men om jag monterar av motorn, går det då att rengöra på ett enkelt vis?

Tack för hjälpen!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-08 15:50

Fjonkalicious skrev:
Bill50x skrev:Motorn kan ju ha geggat ihop av att inte ha använts på mycket länge. Hur känns det att rotera på motoraxeln för hand? Går det trögt?

/ B

Gick och kände på motorn och jämförde med två andra remdrivna motorer(varav jag inte provat någon, för ingen har hel rem).

Den känns något trögare och det är mer friktion. De andra motorernas känns lite med "svängigare"/friktionslösa.

Men om jag monterar av motorn, går det då att rengöra på ett enkelt vis?

Du kan ju börja med att smörja lagren med lite olja, eller rent av spraya lite med CRC 5-56. 5-56 löser upp skiten och lägger ett tunt lager smörjmedel på ytorna. Eventuellt kan lite extra olja behövas efteråt, det beror på vad det är för lager. Teflonlager behöver normalt inte smörjas, tex.

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-09 15:15

Bill50x skrev:Du kan ju börja med att smörja lagren med lite olja, eller rent av spraya lite med CRC 5-56. 5-56 löser upp skiten och lägger ett tunt lager smörjmedel på ytorna. Eventuellt kan lite extra olja behövas efteråt, det beror på vad det är för lager. Teflonlager behöver normalt inte smörjas, tex.

/ B

Återgick till detta projektet idag och jag hittar inget givet ställe att smörja på. Kollade i servicemanualen men där finns inget om smörjning.

Antar att det inte bara går att leta lämpligt hål och spruta in 5-56?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-09 15:48

Kan vara värt att känna till:
både 2-26 och 5-56 kan beställas i 20-litersdunkar !

:D

skämt åsido, jag har tvingats öppna en burk 5-56 en gång för att det inte var tryck kvar i den, bara olja.
Det var då jag kom på att det var förträffligt att doppa ner saker där. bland annat en helt fastbeckad magnetventil till en diskmaskin. ner i burken, låt dra typ en timme, upp ur burken, låt ligga på hushållspapper minst dubbelt så länge....

sen kommer vi till hur man får bort oljan från remhjulet... men limtvätt går bra till nästan allt säger min fru.

PS,

på en fådd grammofon kan du ju ta ut svängarna lite, går det så går det...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-09 16:30

Är det bara metalldelar (ingen plast) så borde vanlig fotogen duga och vara billigare än annat.
Låt den ligga i ett dygn eller två, det löser upp det mesta :D
Det värsta är att det luktar så förbålt illa.
Hur lacken på lindningarna i motorn kan reagera på det vet säkert någon annan här.
Sen kan det ju vara dolda plastbitar i motorn också...
Äh... se det bara som ett tips att användas med förstånd och försiktighet.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-09 16:52

:D Hemskt vad ni har vidlyftiga fixartips när det inte är era egna grejor :wink:

Skämt å sido, här kommer någon bild som ni kan stirra er blinda på(själv förstår jag inte mkt, jag har en PL-45D som har angivelse var man skall droppa smörja):

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-09 16:57

Jag skulle (även om det var min egen :) ) lyfta av botten på motorn och göra rent inuti med lämplig vätska.
Så där då, diplomatiskt så det stänker va?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-09 17:03

2-ch skrev:Jag skulle (även om det var min egen :) ) lyfta av botten på motorn och göra rent inuti med lämplig vätska.
Så där då, diplomatiskt så det stänker va?

Hehe, hoppas du förstod mitt skämtande.

Jag skall se om jag kan lossa botten. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-09 17:13

Fjonkalicious skrev::D Hemskt vad ni har vidlyftiga fixartips när det inte är era egna grejor :wink:

När jag ser bilden får jag lust att skruva loss för att kanske rentav öppna själva motorn och kolla.... *hähä* Lätt sagt när man inte behöver leva med konsekvenserna :mrgreen:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-09 17:25

phloam skrev:
Fjonkalicious skrev::D Hemskt vad ni har vidlyftiga fixartips när det inte är era egna grejor :wink:

När jag ser bilden får jag lust att skruva loss för att kanske rentav öppna själva motorn och kolla.... *hähä* Lätt sagt när man inte behöver leva med konsekvenserna :mrgreen:

*Mummlar* - Det var ju själva ..... :mrgreen:

Bild

Bild

Bild

Ser ju i alla fall inte ut som den geggat ihop sig i mina ögon. Allt ser väldigt rent ut?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-09 17:31

Jo det går ju att öppna en del motorer.Det ser ut som om det sitter en liten skruv på sidan,och då är det bara att lossa den,vicka loss gaveln och försiktigt dra ur själva motorn.Ofta sitter det en gummipackning under gaveln för att minska vibrationer och ljud.Ibland går inte att dra ur motorn pga remskivan,men det kan gå att komma åt lagren lite lättare än annars.Speciellt det bakre som är nästan omöjligt att komma åt då det döljs under gummipackningen.Själv skulle jag spraya de båda glidlagren(tror inte det är några kullager-i alla fall inte det bakre).Vad har man att förlora?
Edit:Jahaja-han hann före....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-09 17:45

Tack Rolf!

Man har alltid en rädsla av att öppna saker som inte öppnat förr. Jag har mardrömsupplevelser från tidigare äventyr. (Bl.a. när man var 15 bast och delade en Puch Florida motor i föräldrarnas garage. ARrrrgh, lösa rullager!!! och sen hörde man plingljudet när dom ramlade på golvet och rullade in under bilar osv).

Jaja, det gick ju bra. Jag har rengjort alla glidlager med lite elektronikrengöring. Har ingen smörja, så det skall jag ordna. Vad använder ni för olja? (gärna tips på en NORMAL sort, kan fan inte köpa olja för 500 kr för en spelare som inte är värd mer än så).

Men vad är det som kan göra att motor gör som den gör? Kanske inte fel på motorn? Problem med korten?

Mvh

Filip

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-03-09 17:57

Jo det där skrämmande,rasslande ljudet när kulorna rullar ut över halva golvet har vi nog alla hört...
Eftersom det sitter(tror jag)självsmörjande glidlager i motorn,så räcker det med en liten,liten droppe tunn olja,t.ex symaskinsolja eller liknande.Inget tjockt alltså.Absolut inget dyrt!Det finns folk som säger att man inte ska smörja dem alls,men det är nog mera av akademiskt intresse.Här gäller det att sparka igång motorn.
När du ändå har motorn isärplockad så kolla alla lödningar.
Visst kan det vara fel på elektroniken också,men det får vi ta senare.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-09 18:00

Varför har en lindning betydligt rödare tråd än dom andra två? Bytte dom färg i fabriken eller det finns en anledning?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-09 18:45

Eftersom det finns en sy-butik 10 meter från mig så har jag fixade jag tysk symaskinsolja för en lämplig peng. En droppe i bakre glidlagret och en droppe i det övre. Monterade ihop.

Av ögat att dömma snurrar den numera finfint. Jag kan se skillnad på 33 och 45 varv och även viss skillnad med pitch:en(även om det är ganska svårt genom att bara kolla på axeln). Motorn har en helt annan svung också i avslaget tillstånd och en annan kraft/vrid när man känner med fingret.

Dock hör jag ett litet litet, frrrrrr(lite flärpigt ljud) ljud från motorn om man har örat nära. Jag antar att det är normalt på en sån här mediumbra spelare?

Ett annat problem som uppstod var att när jag sprejade pitch-poten så lyfte jag tonarmsplattan. Uppenbarligen har jag kopplat ur automatstarten för spelaren startar direkt när jag sätter i sladden. Får nog kika i manualen.

Tack för all hjälp!

Mvh

Filip

Edit: Även autostart fixat. men däremot inte autostop. Men det verkar lite meckigt att få fix på utan rem och tallrik.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-10 08:27

Fjonkalicious skrev:Hehe, hoppas du förstod mitt skämtande.

Självklart :D

Fjonkalicious skrev:Dock hör jag ett litet litet, frrrrrr(lite flärpigt ljud) ljud från motorn om man har örat nära. Jag antar att det är normalt på en sån här mediumbra spelare?

Skönta att du fått igång den igen. Autostoppen på den där modellen är väl rent mekanisk. Med rem och allt på plats kommer den säkert att fungera som tänkt.

Det lilla frrrrrr:et du hör är nog högst normalt. Det är trots allt en förhållandevis enkel motor.
När den belastas på plats kommer det frrrrr:et att minska. Inget att oroa sig för skulle jag säga.

Men var får du tag i en rem till den utan att betala för mycket i förhållande till värdet på den undrar jag?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-10 09:29

2-ch skrev:Men var får du tag i en rem till den utan att betala för mycket i förhållande till värdet på den undrar jag?

Jag köpte på kabelpiraten.se, 55 kr för rem. Köpte tre remmar, 5 kr i frakt.

Då har man t.o.m. råd att göra fel. Beställer man från t.ex. svalander så är man ganska säker på att det är rätt, men då kostar det plötsligt 195 kr.

Den är faktiskt inte såå ful, halvsnygg är mitt ord. Snygg tallrik, snygg lampa och arm. På minussidan är det knepigt gråa laminatet. Jag hade tänkt att ha den till min blue fluroescent series stereo tills jag kom över en bättre.

Extra kul var det att jag satt och kollade på en dokumentär om Quincy Jones i söndags och såg att dom visade klipp när dom spelade skivor på en spelare från just den serien. Dokumentären(BBC) rekommenderas, jag känner bara att jag gått miste om saker när jag ser sådana dokumentärer.

Men locket är repigt och det skall jag ta itu med idag. Håll utkik för en ny tråd!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-10 18:25

Lyssnar nu, finns inget svaj, går PERFEKT!

Puppan funkar felfritt med! Julio Iglesias svävar ut i rummet(min testskiva)

Fixade rem från Kabelpiraten, lade ordern kl 15.11 igår. Imorse låg dom på lådan. Snacka om snabb leverans! Vilken superservice!

Ett problem återstår, som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

Autostarten fungerade fint när remmen väl kom på. Men den fjäder(hydraliska?)belastade armlyften har tröttnat genom åren och lyfter inte tillräckligt snabbt och därmed drar nålen en fin resa rakt över hela skivan :-(

Vad göra?

Håll utkik, snart kommer en lång tråd om locket!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-11 08:36

Kul att den håller hastigheten, det går frammåt.
Men vilken obehaglig övveraskning när skivan tog slut. ritchhh-skraaap MIN SKIVA!

Men är det en minivariant av en sån där gasfjäder som lyter upp mortorhuven på en bil så blir det nog till att leta upp en ersättare. En trött fjäder i kombination med utläckt olja är nog inget man renoverar själv.
Bild
Om du kan hitta en på Biltema, kjell eller Classe så har du nog tur.

Lunengs hifi i Sundbyberg har ju annars en del prylar till skivspelare. Men det kanske mest är remmar och pickuper.
En trevlig affär att kika i är det i alla fall. Men priserna är väl som repsam.
http://www.lunengshifi.se/
Annars finns ju alltid alternativet att leta i soprummet :wink:

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-11 08:51

Fjonkalicious skrev:
Jaja, det gick ju bra. Jag har rengjort alla glidlager med lite elektronikrengöring. Har ingen smörja, så det skall jag ordna. Vad använder ni för olja? (gärna tips på en NORMAL sort, kan fan inte köpa olja för 500 kr för en spelare som inte är värd mer än så).

Men vad är det som kan göra att motor gör som den gör? Kanske inte fel på motorn? Problem med korten?

Mvh

Filip

"Symaskinsolja" Finns på närmaste snabbköp i liten plastflaska under namnet smörjolja.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-11 13:51

Jag vet inte vad det är som lyfter tonarmen. Man ser bara vit nylonplast och en fjäder. Antar att det finns någon vätska påfylld någonstans. Undrar om det blir bättre om man fyller på vätska, jag tänker att det skulle öka spänsten i mekanismen lite?

Svalander har ju Turntable silicone fluid och det finns olika viskositeter. Någon som har koll på vilken man behöver ha?

Mvh

Filip

Edit: Kollade i service manualen nu och det verkar som att det inte är någon vätska i? Ser ut att vara helt fjäderuppbyggt av två fjädrar? Men den rör sig precis som att där är vätska i?

Återgå till Vintage-hifi