ytterligare fråga larsen placering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mayday121

ytterligare fråga larsen placering

Inläggav mayday121 » 2009-03-08 18:13

IOM att det är så många på det här forumet som
hört/använder larsen högtalare så känner jag att en till fråga
om placering kan va på sin plats, mina l4:or låter rätt burkigt och skarpt (svårt att förklara exakt hur men otrevligt är det iaf) när jag spelar cd skivor (inte märkbart med vinyl) allt i systemet är relativt nytt. betongväggar, parkettgolv och en tv bänk med en bildrörstv mellan högtalare, nått jag kan göra enkelt, nån som känner igen sig? mina tidigare högtalare lät iofs skarpt men inte på samma vis...

tack från en ovetandes musikälskare! :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-03-08 22:00

Hej och välkommen!

För att kunna dra slutsatser så skulle jag vilja veta hur rummet ser ut i övrigt; möblering (placering, material etc), mattor, mått på rummet, var i rummet med avseende på lång eller kortvägg högtalarna står etc. Vad du använder för elektronik (ingen större påverkande faktor, men man skall aldrig säga aldrig).

Generellt gäller precis som med carlsson; ombonat och lagom stökigt! Mattor på golven, gärna lite tjockare; bokhyllor värd en bokintresserad; skivhyllor; gardiner etc. Vertikalt bör man eftersträva ett diffusfält, dvs alla väggar skall vara diffuserande. Detta får man med just fyllda bokhyllor och givetvis dedikerade bredbandiga diffusorer. Viktigaste områden man bör diffusera är sidoväggarna där första reflektionen sker (testa med spegel så hittar du punkten när du ser högtalarna), samt bakom lyssnaren. Taket skall vara som det är; plant och odämpat. Golvet dämpas rätt hyggligt med mattor, men heltäckningsmatta är lite overkill.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mayday121

Inläggav mayday121 » 2009-03-08 23:13

tackar för så snabbt svar, Jag bor i en enrummare med ganska smalt vardagsrum med solalkov så brevid ena högtalaren sitter det en tygvägg och den andra är c:a en halvmeter från sidoväggen.. i mitten har jag en ikeamöbel på c:a 120 cm där tv och stereo står.. en matta på golvet endast av ganska tunn modell just nu. har inga växter men gardiner och några tavlor på väggarna.. ska även sättas upp lite fler.

högtalarna står lite drygt 2 m ifrån varann och c:a 2 m till lyssnaren (går inte att justera så mycket dock).

Som elektronik har jag en NAD c372 med en cambridge 640 cd spelare.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-03-09 10:56

Det är inte så att råkar ha fasvänt ena eller rentav bägge högtalarna?
Förtydligande: Kolla så att alla högtalarkablar går mellan plus på
förstärkaren och plus på högtalaren osv, alltså att inga kablar är
korsade eller går till fel anslutning på högtalarterminalerna.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-03-09 11:06

Det är inte så att råkar ha fasvänt ena eller rentav bägge högtalarna?

Om båda är fasvända blir det då nått fel?

Användarvisningsbild
mayday121

Inläggav mayday121 » 2009-03-09 13:14

nejdå.. fasvända är dom inte... :)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-03-09 13:40

jag har ett par oa50.4 som jag upplever nått liknande med. Väldig skarpa och jag måste spela högt innan jag upplever att högtalarna låter bra... Ser jag tex på tv vida digitalboxen och toslink upplever jag ljudet som direkt otrevligt och väldigt vasst. Radio låter betydligt lugnare.

Jag följer tråden med intresse
/Andreas

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-03-09 14:10

Ivil skrev:jag har ett par oa50.4 som jag upplever nått liknande med. Väldig skarpa och jag måste spela högt innan jag upplever att högtalarna låter bra... Ser jag tex på tv vida digitalboxen och toslink upplever jag ljudet som direkt otrevligt och väldigt vasst. Radio låter betydligt lugnare.

Jag följer tråden med intresse
/Andreas

Hvis højttalerne kan skelne forskelligt lilde matriale (plader, udstyr, etc.), vil jeg se det som et kvalitetsstempel... 8)

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2009-03-09 22:38

Ja, så borde det vara. Dom är väl bara bra om dom "avslöjar" olika källor? Sen är det ju så klart alltid trist när det låter apa men desto roligare när man kör igång en bra avspelning.
/Peter

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-03-10 09:58

Precis som du skriver peter
Ja, så borde det vara. Dom är väl bara bra om dom "avslöjar" olika källor? Sen är det ju så klart alltid trist när det låter apa men desto roligare när man kör igång en bra avspelning.

Jag har fått en kännsla att min förstärkare är lite övertydlig på övre registret vilket i de flästa inspelningar gör ljudet hårt. Detta tillsammans med att högtalarna är tydliga verkar göra kombinationen påträngande. Eller så är det helt enkelt mitt rum som inte alls är bra för högtalarna...
/Andreas

Användarvisningsbild
Gert

Re: ytterligare fråga larsen placering

Inläggav Gert » 2009-03-13 19:42

mayday121 skrev:IOM att det är så många på det här forumet som
hört/använder larsen högtalare så känner jag att en till fråga
om placering kan va på sin plats, mina l4:or låter rätt burkigt och skarpt (svårt att förklara exakt hur men otrevligt är det iaf) när jag spelar cd skivor (inte märkbart med vinyl) allt i systemet är relativt nytt. betongväggar, parkettgolv och en tv bänk med en bildrörstv mellan högtalare, nått jag kan göra enkelt, nån som känner igen sig? mina tidigare högtalare lät iofs skarpt men inte på samma vis...

tack från en ovetandes musikälskare! :)

Hej du. Ja, om du spelat på dem, låt säga en månad, och de fortfarande är burkiga så skall du reklamera. Jag har talat med flera L4 ägare som inte heller är nöjda. Det kan absolut finnas sk måndagsexemplar på marknaden. Så klart att du kan prova att sätta mattor i taket eller halvfyllda ölburkar på bordet - f ö en vanlig syn bland L4-ägare - men kolla först om det är något fel på högtalarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-14 00:11

Intressant att det numera är helt ok att diskutera Larsen-högtalare på Carlsson-forat. För inte så länge sedan var det väl mer kalla krigets dagar mellan dessa två kombatanter...

...eller så visar det bara att det faktiskt uppfattas generellt så att Larsen fortfarande bygger Carlssonhögtalare fast dom heter Lx nuför tiden 8O .

Användarvisningsbild
mayday121

Inläggav mayday121 » 2009-03-14 03:46

Så klart att du kan prova att sätta mattor i taket eller halvfyllda ölburkar på bordet - f ö en vanlig syn bland L4-ägare

hmm... vad har L6 ägarna på bordet då, halvurdruckna vinglas kanske?? :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-03-14 06:50

Kalejdokom skrev:Intressant att det numera är helt ok att diskutera Larsen-högtalare på Carlsson-forat. För inte så länge sedan var det väl mer kalla krigets dagar mellan dessa två kombatanter...

...eller så visar det bara att det faktiskt uppfattas generellt så att Larsen fortfarande bygger Carlssonhögtalare fast dom heter Lx nuför tiden 8O .

Som det så vackert heter i listan på de olika subforumen;

Carlsson Illuminati

Eftersom både SSC och Larsen baserar sina produkter på Stig Carlssons orthoakustik och andra idéer så har ju båda aktörernas produkter lika mkt existensberättigande på Carlsson Illuminati. Detsamma gäller ju alla andra OA-inspirerade produkter. Skall man vara riktigt petig så är det i dagsläget, och antagligen en bra tid framöver, bara Larsen Hifi som säljer högtalare som har ngn som hellst koppling till Stig Carlsson.

Denna tolkning får jag göra eftersom det var jag som startade subforumet. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-14 13:51

Vee-Eight skrev:
Kalejdokom skrev:Intressant att det numera är helt ok att diskutera Larsen-högtalare på Carlsson-forat. För inte så länge sedan var det väl mer kalla krigets dagar mellan dessa två kombatanter...

Som det så vackert heter i listan på de olika subforumen;

Carlsson Illuminati

Eftersom både SSC och Larsen baserar sina produkter på Stig Carlssons orthoakustik och andra idéer så har ju båda aktörernas produkter lika mkt existensberättigande på Carlsson Illuminati. Detsamma gäller ju alla andra OA-inspirerade produkter. Skall man vara riktigt petig så är det i dagsläget, och antagligen en bra tid framöver, bara Larsen Hifi som säljer högtalare som har ngn som hellst koppling till Stig Carlsson.

Denna tolkning får jag göra eftersom det var jag som startade subforumet. :wink:

Hmmmm :?

8) /Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-14 14:04

Upp till bevis Peter, upp till bevis 8)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2009-03-14 16:27

Jag som tyckte jag såg Naq skriva någonstans precis vid premiären att Larsenhögtalarna inte är Ortoakustiska :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-14 16:59

Det stämmer delvis. Vi (jag och John) anger inte att de är orthoakustiska men det betyder inte att de faktiskt kan vara det ändå. Det vet vi inget om. Andra tycker med större säkerhet att de är orthoakustiska. Minst ett par i SSC styrelse kanske skulle kunna anse det men vad som är viktigast i detta spörsmål här är att Carlsson Illuminatigänget anser de vara orthoakustiska (med Vee-Eight i spetsen). Där har vi inget att säga till om det är helt deras egna beslut.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-14 19:46

Ortoakustisk = Svenska

Ortho acoustic = Engelska
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-14 19:47

Kaffekoppen skrev:Upp till bevis Peter, upp till bevis 8)

Ja, ja, ja, vad du tjatar :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-03-14 20:20

petersteindl:
Det var precis som KK menade att få lite fart på speleverket. ;)

Iaf; det viktiga är inte vad jag anser är ortoakustiskt, utan hur nära Stigs idéer det är. Som jag ser det är både Larsen och SSC på samma "avstånd" från Stig, även om SSC äger varumärket Carlsson. SSC är eg inte ngn annan än en affärsrörelse som tolkar idéerna, precis som John Larsen och inte minst hans underhuggare. ;) Skall man jämföra så har iaf John arbetat med Stig, vilket jag inte vet att ngn i SSC har gjort. Skit samma eg; Larsen och SSC har lika mkt existensberättigande under Illuminati som vad som helst annat som man anser har med ortoakustik att göra.

Så är det med den saken! :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-14 21:16

Vee-Eight skrev:petersteindl:
Det var precis som KK menade att få lite fart på speleverket. ;)

Ja det skall bli en fantastisk dag då speleverket snurrar :)

Vee-Eight skrev:Skall man jämföra så har iaf John arbetat med Stig, vilket jag inte vet att ngn i SSC har gjort. Skit samma eg; Larsen och SSC har lika mkt existensberättigande under Illuminati som vad som helst annat som man anser har med ortoakustik att göra.

Hmmm, jag undrar om man inte kan tolka 8) det på 2 sätt.

Antingen,

1.) vilket jag inte vet att ngn i SSC har gjort = vilket jag vet att inte ngn i SSC har gjort.

eller,

2.) vilket jag inte vet att ngn i SSC har gjort = vilket jag inte känner till om ngn i SSC har gjort.

Hur som helst så tycker jag nog att man kan säga att nuvarande kassör för SSC Ingemar Ohlsson har arbetat med Stig. Han var ju lärjunge hos Stig d v s Stigs assistent vid institutionen för Elektroakustik och han utförde alla Stigs mätningar åt Stig då mätlabbet fanns på KTH. Dessutom byggde Ingemar Ohlsson ihop en hel del Kolboxar och jag har en känsla av att det var även en hel del OA-6 med rörsteg. Så Ingemar Ohlsson anser i alla fall jag har jobbat med Stig och detta var under 60-talet.

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-03-14 23:10

Då hade jag fel. Men nu var det väl högtalarna som är intressanta i sammanhanget, inte sifferövningar. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-15 00:18

Vee-Eight skrev:Då hade jag fel. Men nu var det väl högtalarna som är intressanta i sammanhanget, inte sifferövningar. ;)

Absolut :)

Återgå till Carlsson Illuminati