tumregel för basreflexrör sökes

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

tumregel för basreflexrör sökes

Inläggav slockna » 2009-03-10 12:51

:)

tumregel och tumregel, men en formel kanske ?

jag har lekt lite i basta med en liiiten låda och ett liitet (vifa TG9 ) element.

följden blir naturligtvis att utrymmet för långa basreflexrör blir begränsat och därmed blir det nödvändigt att göra dem finkalibriga.

kan man komma fram till max ljudtryck från porten på nåt sätt så man vet när / om röret "sätter i halsen?"

för den simuleringssugne,

vifa tg9-04,

låda c:a 2,7 l
rör ca 20 mm diam * 78 mm långt
65 hz

mvh mats

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: tumregel för basreflexrör sökes

Inläggav Svante » 2009-03-10 14:41

slockna skrev:följden blir naturligtvis att utrymmet för långa basreflexrör blir begränsat och därmed blir det nödvändigt att göra dem finkalibriga.

Koll: Är du medveten om att två finkalibriga rör, med samma sammanlagda tväsnittsyta som ett stort kräver ungefär samma längd som det stora röret?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-10 14:51

Brukar nämnas att rörets tvärsnittsarea ska vara minst 25% av elementets area. Vifa tg9-04 har väl ca 36 cm2? Då bör röret ha en diameter om 34 mm.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-10 15:01

Svante skrev:
slockna skrev:följden blir naturligtvis att utrymmet för långa basreflexrör blir begränsat och därmed blir det nödvändigt att göra dem finkalibriga.

Koll: Är du medveten om att två finkalibriga rör, med samma sammanlagda tväsnittsyta som ett stort kräver ungefär samma längd som det stora röret?

Nej, men jag hade nog gissat på det om nån frågat.
Jag är däremot medveten (tror jag) om att grövre rör automatiskt måste göras längre, och det är väl det som ställer till det, två finkalibriga rör har högre kapacitet än ett, men bägge rören måste göras längre ?

Jag har bara räknat med att ha ETT rör. fast smalare.

Eller har jag cyklat ut i trafiken nu... :(

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-10 15:17

Vill du simulera med flera rör får du räkna ut den sammanlagda tvärsnittsarean och fylla i istället för diametern. Länden blir då samma för alla rör.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-10 15:20

RogerGustavsson skrev:Brukar nämnas att rörets tvärsnittsarea ska vara minst 25% av elementets area. Vifa tg9-04 har väl ca 36 cm2? Då bör röret ha en diameter om 34 mm.

ah, en tumregel :)

precis, jag är ute efter att kvantifiera effekten av att ha ett rör med en tvärsnittsarea som är styvt 8% av elementets area.

Effekten måste väl bli [s]massor av distorsion[/s] att distorsionen ökar markant vid ett visst ljudtryck? i så fall vilket ?

edit: klarifierat mig lite[/s]

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-10 15:34

Vänta nu här, när jag har stämt av mina basreflexportar har jag valt smala rör. Detta för att smala rör ger kortare rör som får plats i en liten låda när man stämmer av dom lågt t.ex. 26 Hz. Det ger en rörlängd på 15 cm med Jordan JX92s (simulerat i Basta!). Dock så får man ett ganska lågt högsta ljudtryck som dessa kan prestera (MOL simulerat i Basta!). Genom att addera ett extra rör (med samma längd och diameter) så ökar ljudtrycket (MOL) dock förändras inte avstämningen eller frekvensgången i basen. Jag skulle kunna lägga till ett ytterligare dock får jag bara ut någon enstaka dB i ljudtryck dock så jag prioriterade bort detta till förmån för det estetiska.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-10 15:43

peetwa skrev:Vänta nu här, när jag har stämt av mina basreflexportar har jag valt smala rör. Detta för att smala rör ger kortare rör som får plats i en liten låda när man stämmer av dom lågt t.ex. 26 Hz. Det ger en rörlängd på 15 cm med Jordan JX92s (simulerat i Basta!). Dock så får man ett ganska lågt högsta ljudtryck som dessa kan prestera (MOL simulerat i Basta!). Genom att addera ett extra rör (med samma längd och diameter) så ökar ljudtrycket (MOL) dock förändras inte avstämningen eller frekvensgången i basen. Jag skulle kunna lägga till ett ytterligare dock får jag bara ut någon enstaka dB i ljudtryck dock så jag prioriterade bort detta till förmån för det estetiska.

OK, jag hade kanske fel? Tänker piporgel...
Edit: Jag hade inte fel. För en gångs skul... ;)
Senast redigerad av kodapa 2009-03-10 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-10 15:59

peetwa skrev:Genom att addera ett extra rör (med samma längd och diameter) så ökar ljudtrycket (MOL) dock förändras inte avstämningen eller frekvensgången i basen.

Detta stämmer knappast, har du verkligen bekräftat detta med någon mätning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-10 16:06

peetwa skrev:Vänta nu här, när jag har stämt av mina basreflexportar har jag valt smala rör. Detta för att smala rör ger kortare rör som får plats i en liten låda när man stämmer av dom lågt t.ex. 26 Hz. Det ger en rörlängd på 15 cm med Jordan JX92s (simulerat i Basta!). Dock så får man ett ganska lågt högsta ljudtryck som dessa kan prestera (MOL simulerat i Basta!). Genom att addera ett extra rör (med samma längd och diameter) så ökar ljudtrycket (MOL) dock förändras inte avstämningen eller frekvensgången i basen. Jag skulle kunna lägga till ett ytterligare dock får jag bara ut någon enstaka dB i ljudtryck dock så jag prioriterade bort detta till förmån för det estetiska.

men 8O

Det var ju inte vad Svante sa ju :(
nä nu blir jag förvirrad :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-10 16:16

slockna skrev:

men 8O

Det var ju inte vad Svante sa ju :(
nä nu blir jag förvirrad :)

Jag vet. Kusligt. Det står typ 62-0 mellan Svante och mig. Hoppas att jag kan jämna till resultatet till 62-1. :)

Tyvärr har jag inte svantes datorprogram här så jag kan verifiera eller visualisera mina påståenden. :oops:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-10 16:23

Vad händer i extremfallet?
Fyll hela bakstycket med små korta rör?
Även om avstämningen är den samma i varje rör borde väl trycket minska med fler rör?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-10 16:52

När man ändrar i Basta! från en port till två så behålls avstämningen men den angivna rörlängden bir ungefär en dubbla. Precis så som teorin och praktiska experiment säger.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-10 17:02

Naqref™ skrev:När man ändrar i Basta! från en port till två så behålls avstämningen men den angivna rörlängden bir ungefär en dubbla. Precis så som teorin och praktiska experiment säger.

If multiple vents are used, the diameter, Sp and lengths numbers represent each one of the vents.

Svante-Peetwa
63-0
Surt sa räven.

Är det alltså så att om man vill öka MOL på ett bas reflexrör med en diameter på 25mm och en längd på 150mm men behålla basåtergivningen så skall man använda sig av två rör med diametern 25mm och vardera skall ha längden 300mm?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-03-10 17:05

peetwa skrev: Jag vet. Kusligt. Det står typ 62-0 mellan Svante och mig.

:lol: :lol: :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-10 17:26

Edit: klistrade in i fel tråd.
Senast redigerad av kodapa 2009-03-10 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-10 17:33

slockna skrev::)
kan man komma fram till max ljudtryck från porten på nåt sätt så man vet när / om röret "sätter i halsen?"

Någonstans när luftflödet når mellan 10 och 25m/s i porten.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-10 17:36

Svante hade väl någon ide om att när amplituden i röret var stor i förhållande till rörlängden så skulle det hända något fenomen som var negativt för funktionen.
Men hur applicerar man det synsättet på klassiska basreflexlådor med bara ett hål i baffeln?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-10 18:07

paa skrev:Svante hade väl någon ide om att när amplituden i röret var stor i förhållande till rörlängden så skulle det hända något fenomen som var negativt för funktionen.

DC-flöde= distorsion?
paa skrev:Men hur applicerar man det synsättet på klassiska basreflexlådor med bara ett hål i baffeln?

Man gör hålet större så att man blir tvungen att sätta ett rör i dito... :wink:

Återgå till Teknikforum