DTS genom multikanal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pinoccio

DTS genom multikanal?

Inläggav pinoccio » 2009-03-08 21:34

Tidigare har jag tagit allt ljud från DVD:n till förstärkaren via digital coaxial kabel vilket ju funkat bra.

Nu har jag köpt ny DVD och har 5.1 multikanal.
Jag lödde ihop ett knippe signalkablar och kopplade in.
Bättre ljud från CD-skivor än via digitala kabeln tyckte jag.
Jag hoppades att DTS skulle fungera via multikanalen, men ICKE!

Varför?

Går det helt enkelt inte, eller är det jag som missat någon inställning?
Kollat både förstärkarens och DVD:ns manual, men hittar inget svar.
(Förstärkaren är en gammal Nad t752 och DVD:n en Nad t585.)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-03-08 21:56

Har naden en inbyggs dts dekodare? Det borde stå i manualen.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-03-08 22:13

dts vill inte att man gör så
de vill att det ska omvandlas intern i stärkaren
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-08 22:23

profbd skrev:dts vill inte att man gör så
de vill att det ska omvandlas intern i stärkaren

Ok...
Vilket betyder att jag får köra dubbel inkoppling?
Multi för allt annat och en digital för DTS?

Varför vill man att det omvandlas i stärkaren?
Fick känslan av att allt borde bli bäst om varje kanal fick gå för sig. :roll:

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-08 22:24

Strauss skrev:Har naden en inbyggs dts dekodare? Det borde stå i manualen.

Jodå. Det har den.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-03-08 22:25

pinoccio skrev:
profbd skrev:Varför vill man att det omvandlas i stärkaren?

Varför vill man inte omvandla det i stärkaren, känns ju bäst att hålla signalen digitalt så långt det går, tyccker jag i alla fall.

Fick känslan av att allt borde bli bäst om varje kanal fick gå för sig. :roll:

... bitstream is the shit. ;)

pinoccio skrev:

Jodå. Det har den.

Isf är det handhavande fel. Dubbelkolla inställningarna i din spelare.
Senast redigerad av Strauss 2009-03-08 22:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-03-08 22:26

Om man har en enklare DVD-spelare är det ofta ingen hit att låta den sköta omvandlingen eftersom man inte kan justera nivåer, avstånd m.m. Men om DVD-spelaren klarar att decoda DTS så borde det inte vara några problem att få ut ljud genom 5.1-utgångarna i alla fall.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-08 22:48

Min tanke var att den nya DVD:n kanske har en bättre DTS-omvandlare än den snart 6 år gamla förstärkaren.

Jo... Bitstream :wink:

Men vad gör då att stereoljudet blir så mycket bättre genom multi än den digitala?

Hoppas ni har överséende med kanske lite korkade frågor, men jag suger åt mig lärdom som en svamp här. Vill lära mig. Hatar att tro. :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-09 22:08

Att omvandla DTS (digitalt) till uppackat multikanal digitalt (bitstream) är en standard som skall följas, så det blir exakt lika oavsett apparat som avkodar. Sen kommer du till DAC:arna, och de kan förståss skilja mellan apparaterna.
Eftersom 2-kanalsljud låter bättre enligt dig när du kör DAC:arna i DVD:n så har den troligen bättre DAC:ar även för flerkanal (brukar vara samma chip som används i båda fallen).

Problemet brukar ligga i övrig processning som man vill göra. T.ex delay för att få avståndet till högtalarna och eventuell eq av signalen. Dels så är det bara mycket dyra spelare som har dessa möjligheter och dels så får du då ställa in alla saker två gånger (högtalaravstånd i både DVD och surroundförstärkare tex) förutsatt att du har flera källor att spela från.
Nästa bekymmer är volymkontrollen i förstärkaren. Om den inte har en multikanals analog volym så blir den tvungen att göra A/D omvandling, volymkontroll samt D/A omvandling, och då går man ändå genom dess DAC:ar.

Slutsatsen är att det blir knepigt om man inte låter surroundförstärkaren få flerkanalsljudet digitalt. Med rätt saker så kan det dock vara ett alternativ.

Värre blir det när man kör de nya HD-formaten, för då får man inte skicka dem som bitstream i ren ljudkabel, bara om man kör via HDMI med "kopieringsskydd".

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-03-10 22:18

silvervarg skrev:Att omvandla DTS (digitalt) till uppackat multikanal digitalt (bitstream) är en standard som skall följas, så det blir exakt lika oavsett apparat som avkodar.

Faktiskt inte helt korrekt, olika dekodrar kan ha olika prestanda även om de klarar kraven.

MVH
/g

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-14 00:34

silvervarg skrev:Problemet brukar ligga i övrig processning som man vill göra. T.ex delay för att få avståndet till högtalarna och eventuell eq av signalen. Dels så är det bara mycket dyra spelare som har dessa möjligheter och dels så får du då ställa in alla saker två gånger (högtalaravstånd i både DVD och surroundförstärkare tex) förutsatt att du har flera källor att spela från.
Nästa bekymmer är volymkontrollen i förstärkaren. Om den inte har en multikanals analog volym så blir den tvungen att göra A/D omvandling, volymkontroll samt D/A omvandling, och då går man ändå genom dess DAC:ar.

Delay och så kan jag numer fixa både i dvd:n och stärkaren så det blir inget problem med olika signalkällor.
(Har två dvdspelare kopplade på samma stärkare. En för pappa och en för lillgrabben och pingu :lol: )

Däremot vet jag ju inte hur volymkontrollen fungrar.
Vore dock kul att veta. Rotat i både manualen och på nads hemsida utan att hitta svar :?

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-14 00:39

Strauss skrev:
pinoccio skrev:

Jodå. Det har den.

Isf är det handhavande fel. Dubbelkolla inställningarna i din spelare.

Det är det jag misstänker. SBS och inget annat. :wink:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-18 01:31

Chuck:V: Faktiskt inte helt korrekt, olika dekodrar kan ha olika prestanda även om de klarar kraven.

Hur menar du att de har olika prestanda?
Möjligen kan utsignalen ha olika mycket jitter, det kan jag förstå. Förutsatt att man buffrar signalen i D/A omvandlaren så bör jitter elimineras där.
Menar du att de skulle kunna få olika värden på de digitala signalerna efter avkodningen beroende på vilken dekoder som används?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-03-20 13:10

silvervarg skrev:
Chuck:V: Faktiskt inte helt korrekt, olika dekodrar kan ha olika prestanda även om de klarar kraven.

Hur menar du att de har olika prestanda?
Möjligen kan utsignalen ha olika mycket jitter, det kan jag förstå. Förutsatt att man buffrar signalen i D/A omvandlaren så bör jitter elimineras där.
Menar du att de skulle kunna få olika värden på de digitala signalerna efter avkodningen beroende på vilken dekoder som används?

Ja, det finns inget krav på bitkorrekthet på Dolbys resp DTS lossy format. Alltså kan dekorar för tex Dolby Digital ha olika prestanda, och ändå klara kraven.

Däremot är de förlustfria formaten per definition identiska ock skiljer sig inte på den punkten.

MVH
/g

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-26 00:44

Hejsan igen Chuck_V, jag hittar ingen spec på dekodning av Dolby eller DTS, men jag tycker att det låter väldigt underligt.
Skulle du kunna posta en länk till dessa specar så att man kan läsa på lite?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-03-26 22:29

silvervarg skrev:Skulle du kunna posta en länk till dessa specar så att man kan läsa på lite?

Har tyvärr ingen direktlänk.

Den information jag presenterar kommer från Dolby själva, via Roger Dressler. Och den säger att de (i det här fallet Dolby och inte heller DTS) inte har ett krav på bitkorrekthet på DD/DTS lossy dekodrar. Det finns flera olika nivåer, Dolby har tidigare haft 3 beroende på produkten.

Jag antar att det som framförs av Dressler är korrekt.

MVH
/g

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-27 10:29

silvervarg skrev:Eftersom 2-kanalsljud låter bättre enligt dig när du kör DAC:arna i DVD:n så har den troligen bättre DAC:ar

Eller så ger de högre utnivå än förstärkarens egna och då kan man felaktigt uppleva att det låter bättre. Nivå kalibrering behövs om man ska kunna jämföra objektivt...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-28 03:25

RogerJoensson skrev:
silvervarg skrev:Eftersom 2-kanalsljud låter bättre enligt dig när du kör DAC:arna i DVD:n så har den troligen bättre DAC:ar

Eller så ger de högre utnivå än förstärkarens egna och då kan man felaktigt uppleva att det låter bättre. Nivå kalibrering behövs om man ska kunna jämföra objektivt...

Det lustiga är att det faktiskt är tvärtom. Lite lägre utnivå om jag kör dvd:ns DAC:ar.
Skillnaden i ljudkvalitet är inte jättestor, men absolut hörbar.
Drog ett mail till Nad för att få svar om det är möjligt och isåfall hur jag får ut DTS-ljudet genom 5.1 utgången. Väntar dock på svar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-28 09:44

Om ljudet är svagare så kan man också uppleva det som t ex mjukare och mindre aggresivt. Beroende på smak, högtalaråtergivning och programmaterial så KAN man även uppleva detta som bättre. Ska man jämföra bör nivåerna vara exakt lika.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-28 16:32

RogerJoensson skrev:Om ljudet är svagare så kan man också uppleva det som t ex mjukare och mindre aggresivt. Beroende på smak, högtalaråtergivning och programmaterial så KAN man även uppleva detta som bättre. Ska man jämföra bör nivåerna vara exakt lika.

Absolut kan det vara så, justerat ingångsvolymen nu så att dom är lika (uppskattat per örat) men ändå är jag och brorsan väldigt överens om att det helt klart är en bättre detaljrikedom.
Skillnaden är inte enorm, men det vore kul att få prova DTS:n samma väg.
Vilket av alternativen som verkligen är bäst känns inte som det spelar så jättestor roll.
Jag tänker helt enkelt använda den signalväg jag själv trivs bäst med.
För musik är därför 5.1-vägen given för mig, men som det är nu använder jag två olika signalvägar för samma apparat.
Kör 7.1 ext när jag lyssnar på musik, men DVD (via digital coax) när jag glor film.

Återgå till Teknikforum