Ambiphonics - har någon provat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BAMBAM

Ambiphonics - har någon provat

Inläggav BAMBAM » 2009-03-11 10:25

Har någon annan av er lyssnat till ambiphonics?
Det påstås vara ett sätt att förbättra "avkodningen" av stereo inspelningar
via högtalare till din hjärna...

Det finns fri programvara att köra som faktiskt verkar fungera :roll:

Här kommer en liten igång till tekniken...

- B

Ambiophonics is making substantial progress and is now commercial.
http://www.tactlab.com/Products/RCS22XP/ambiophonic_system.html

Since the AES Convention will be in New York this October, I hope some of you will be my guests for a demo.  If you click on this link you can see what the experience was like for an enthusaistic bunch last Sunday.  There are pictures and lots of comments if you click and go to pages 3 and 4.

http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=65457.new;topicseen#new

Also included in the above, Carl Henrik Janson of Norway has created a RACE VST plugin for WINAMP/Foobar, etc. and used it to create a My Space video file that you can sample in one of the links included in two of the messages posted in the above Audio Circle.  Try it.  I don't think you will be disappointed.  Contact Carl if you want the plugin.  He is trying to convert Norway to Ambiophonics.

Ralph Glasgal
http://www.ambiophonics.org

So Ambio is the cancellation of mono leaving only the "stereo" signal?

It's a bit more complicated than that. When something generates a sound, that sound comes from one place, and both ears hear the sound. It's the difference heard by each ear that enables us to locate the source of the sound. So when two or more speakers are used to re-produce a sound, we hear each speaker with both ears and things ge muddied up. Your best bet is to read here...

http://www.ambiophonics.org/

It's all explained clearly.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-11 13:35

Jag har gjort några förfrågningar här på forumet om samma sak, jag tycker
det är ett spännande (och för mig ännu outforskat) ämne. Utan att ljuga för
mycket så verkar lennartj här på forumet ha en del erfarenhet i ämnet,
hoppas han hittar hit.

Ska se om jag kan hitta tidigare trådar.

Edit:
ambiofoni/ambifoni
De olika surroundformaten
Ambiofoni - på vilka inspelningar?

Så avslutar jag med Pekkas inspirerande beskrivning av en upplevelse:

PekkaJohansson skrev:För tvåkanalsinspelningar kan man pröva att extrahera atmosfärljud med en ambifonidekoder. Jag ryser fortfarande vid minnet av Johnny Cashs "At Folsom Prison" med ambifoni i förrförra lägenheten...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Äldre tråd

Inläggav lennartj » 2009-03-11 14:31

Jag har inte hunnit följa länkarna ovan, det får nog vänta till kvällen, men jag hittade en betydligt tidigare tråd om ämnet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3335&view=previous
och en beskrivning hos Svalander:
http://www.svalander.se/tips/smtips.htm längst ner på sidan.
Jag använder själv en separat integrerad förstärkare för bakhögtalarna, som är kopplad parallellt med slutstegen för fronthögtalarna, så att nivån följer huvudvolymen.
Sedan använder jag volymen på bakhögtalarnas förstärkare för att reglera hur mycket ambiofoni jag vill ha relativt frontljudet.
Dessutom kan jag variera balansen bak, för att få läckage från frontkanalerna till bakkanalerna och därmed flytta ljudbilden mot mig.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-03-11 15:35

I just detta fallet verkar den stora grejen vara RACE,
som jag tolkar som rekursiv akustisk kansellering (Svengelska)

Det vill säga, högtalarna står inom ca +-5-10 grader, ljudbilden blir 120 till 180 grader genom att ljudet från vänster högtalar hindras komma till höger öra och motsvarande genom att signalen "is convolved" med impuls respons.
Och i just RACE versionen sker detta rekursivt.

Kanske beskrivningen är bättre på
[/url]http://en.wikipedia.org/wiki/Ambiophonics[url]

Finns även en enklare icke rekursiv version som använde "convolver" med impuls svar.
http://www.ambiophonics.org/Ambiofiles.htm se
Choueiri Crosstalk Cancellation - BACCH

Snabb beskrivning:
http://www.ambiophonics.org/papers/RG-Improving_TonSym0510.pdf

Här finns programvarorna att ladda ned:
http://www.ambiophonics.org/Ambiofiles.htm

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-03-11 15:58

http://www.hermannseib.com/english/vsthost.htm
Här finns ett enkelt program med filspelare som kan hosta VST moduler.
Om man inte vill prova audiomulch
- B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-11 16:09

Vad är skillnaden mot DPLII?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-11 16:12

Förstår inte riktigt alla länka med programmen, vilka hade du provat?

Ambiofoni går väl att få fram betydligt enklare än så? Sitter man dessutom
på en Denonreciever som jag gör så finns det väl redan matriskodning (som
jag förstått ska vara ungefär samma som ambiofoni) i och med Music-läget,
eller Dolby Prologic II, som nästan alla recieverar har.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-11 16:16

subjektivisten skrev:Vad är skillnaden mot DPLII?

Detta är ju springande punkten, men det är nog bara att inse att ambiophonics inte alls är synonymnt med ambiofoni.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-03-11 16:27

Och inte heller ambisonics 8)

- B

Jag har provat vsthost med xvolverVST och de 2 impuls responsen
BACCH4096v3_46rmC2x2.wav
och
IR-RACE^15_2048sa2x2_46

De är optimerade för olika avstånd mellan högtalarna och till högtalarna,
egentligen är det väl vinkel mellan högtalarna som är paramtern tror jag.

- B
Senast redigerad av BAMBAM 2009-03-11 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-11 16:28

paa skrev:Detta är ju springande punkten, men det är nog bara att inse att ambiophonics inte alls är synonymnt med ambiofoni.

Säger mig inget alls. :oops:
Jag vet inte vad skillnaden är mellan dessa två är. Någon som kan ge en snabb och idiotsäker förklaring?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-11 16:38

Ja, nu får här utredas tycker jag också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Ambiofoni

Inläggav lennartj » 2009-03-11 16:43

Ambiofoni på Svenska - "Hafler Stereo"
Här
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hafler
är är en kortfattad beskrivning av principen för den lösning som blev speciellt populär i Skandinavien på 1970-talet, som jag fortfarande använder (fast med separat förstärkare bak).

Dolby ProLogic gör ungefär samma sak fast i lågnivådelen före slutstegen.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-03-11 16:45

Ambifoni - tror det är motfas info till bakhögtalare med normal stereo uppställning av front högtalare.

Ambiphonics - Högtalare bredvid varandra, "crosstalk elimination" för att få stereo image som sträcker sig utanför högtalarna up till 120 - 180 grader. surround sound om 4 kanals surround avkodas med front och bak ambiphonic högtalarpar.

Ambisonics - Metod att matris koda sourround sound i 4 kanaler inklusive höjd. Kodning sker till Bformat 4 kanalers fil, dekodning sker från bformat till minimum 4 (rekommenderat 6) högtalare för surround utan höjd.
Med 8 till 12 högtalare kan man bygga 2 ringar eller 3 som ger även höjdinformation.

- B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-11 16:55

Okej, rent upplevelsemässigt, är det någon direkt skillnad? DPLII finns ju i dom flesta förstärkare idag.

Användarvisningsbild
lennartj

Många...

Inläggav lennartj » 2009-03-11 17:27

Många sorter finns det, till att råga på allt olika namn på i praktiken likvärdiga varianter, sannolikt för att slingra sig undan patent.

Jag misstänker att Ambiphonics är besläktat med "bredstereo" som kan kopplas in på en del teveapparater, och det kan låta brett för en lyssnare som sitter mitt framför, men låter "fasigt" och illusionen rasar samman om lyssnaren sitter en bit åt sidan.
Är inte QSound en variant på temat också, har för mig att åtmistone något spår på en av Pink Floyds senare CD är QSound-processat, så att några instrument låter som de står långt utanför högtalarna

Ambiofoni = "Hafler Stereo" och Dolby ProLogic är i mina öron likvärdigt.

Har hört Ambisonics hos Meridian, men inget lät bra på den demon, de kunde hellre ställt in. Så jag kan egentligen inte uttala mig om hur det borde låta.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-03-11 17:52

Ambiphonics är inte Hafler stereo.
Sbjectivisten kanske kan jämnföra DPLII och Ambiphinics om han
har en dator.
Deskrivning hur det låter med text är inte det lättaste.
- B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-11 17:55

Flera av dom där formaten kräver antingen en dämpad skärmvägg som går mellan näsan och högtalarväggen, eller någon sorts utfasningsteknik för att hålla signalen från att gå från fel högtalare till fel öra. Skärmen funkar säkert men är otroligt mycket i vägen, och gör ju att det blir bara en enda hard core sweet point.
Jag tror dessutom att de artificiella "bredstereoeffekterna" kommer att ha svårt att imponera på mig. Men jag skulle gärna gå på en demo om det kunde förväntas att det var uppställt och justerat så långt som det är möjligt.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-11 18:13

Ja, jag är av den sorten som vill spela upp musiken såsom den är inspelad. Dock är det intressant med möjligheten att leka när man vill det.
:)

Användarvisningsbild
lennartj

QSound

Inläggav lennartj » 2009-03-11 18:32

Mer om QSound, som har liknande syfte som Ambisonics (tror jag)

http://en.wikipedia.org/wiki/QSound
http://www.qsound.com/index.htm

Jag hade fel angående Pink Floyd, ovan, men nästan rätt:
Amused to Death by Roger Waters (1992)
nej, rätt i alla fall när jag läste lite till
Pulse by Pink Floyd (1995)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-11 18:55

subjektivisten skrev:Ja, jag är av den sorten som vill spela upp musiken såsom den är inspelad.
:)
Det går ju inte att spela upp musiken via mikrofonerna, så man måste nog experimentera lite med högtalaruppställningar för att få det så bra som möjligt!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-11 19:03

Nästan all musik är masterad och mixad med 2 vanliga högtalare (sålänge vi snackar 2-kanalsmusik)

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2009-03-12 10:25

Demon kommer hem till dig i detta fall :D
och denna version av ambiphonics dekodning eliminerar behovet av skärm.

I ursprungslänken http://www.ambiophonics.org/Ambiofiles.htm finns färdigkodade ljudsampels.
To audition Ambiophonics for yourself, download these pre-cancelled .wav files, burn an audio CD, and temporarily reposition L & R speakers close together (~20° angle to the listener). Using "Width Test," move back and forth along a line midway between the speakers until the image is widest (90~120°) and symmetrical. Play the other excerpts to demonstrate how recordings have greater realism when reproduced Ambiophonically than stereophonically (speakers 60° apart). If satisfied, choose method A or B below for your Ambiophonics media system.

Själva grejen med ambiphonics är att om du spelar in med en lämpad mikrofon kallad ambiphone, så blir alla riktningar till ljuden i original miljön korrekt återgivna när du sitter i ideal positionen vid lyssning.
Sedan fungerar återgiving av normal stereo även om vinklarna inte blir exacta.
Dessutom verkar Ralph Glasgal jobba med syntesisering av akustiska miljöer genom ambisoniska impulssvar inspelade i tex operahus som kombineras med ambisonic återgivning av hall klangen.

En ambition verkar vara är att stereo system felen skall elimineras genom denna återgivningsteknik.
Jag tyckte det verkade intressant om någon annan skulle orka flytta på sina högtalare och vilja avge intryck av vad de tycker sig höra.
Det finns ju 2 olika impuls respons att använda om man vill göra sig besvär med att köra vsthost + xvolver + impulsrespons på vanliga stereo inspelningar, eller om man bara vill provlyssna på de färdig kansellerade filerna.

De bästa normala stero inspelningarna att använda för provlyssning skall vara inspelade med enbart 2 mikrofoner i AB teknik eller XY och Blumlein uppställning.

Men om vi bara skall prata teoretiskt om hur saker och ting kan tänkas låta så är det väl OK det också.
- B

paa skrev:Flera av dom där formaten kräver antingen en dämpad skärmvägg som går mellan näsan och högtalarväggen, eller någon sorts utfasningsteknik för att hålla signalen från att gå från fel högtalare till fel öra. Skärmen funkar säkert men är otroligt mycket i vägen, och gör ju att det blir bara en enda hard core sweet point.
Jag tror dessutom att de artificiella "bredstereoeffekterna" kommer att ha svårt att imponera på mig. Men jag skulle gärna gå på en demo om det kunde förväntas att det var uppställt och justerat så långt som det är möjligt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-03-12 22:01

För en 6-7 år sedan provade jag det där med fösa ihop högtalarna så de stod ca en halvmeter ifrån varandra, ca 3 meters framåt, hade skärm av en fet skiva glasfiber hängandes ned från kedjor i taket ca decimetern framför nästippen.

Resultatet? Inte alls oangenämn ljudupplevelse, breeedare stereo med mer "rymd", riktigt trevligt faktist, men precis som paa skrev jäkligt opraktiskt med en glasfiberskiva direkt framför nosen när man sträcker sig efter jordnötterna eller skulle resa sig upp ur soffan.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2009-03-13 01:12

Jag provade de där förprocesserade filerna för ett tag sen. Det funkade rätt dåligt i mitt lilla rum, för att crosstalk-utsläckningen ska fungera verkar det krävas en omgivning som är rätt döddämpad utan störande reflektioner. I mitt rum fick jag en helt ok ljudbild åt höger som sträckte sig utåt 60 grader men åt vänster föll allt ljud in i ena högtalaren, som stod med 10 grader åt vänster, eller vad det blir. Dessutom var det extremt viktigt att man hade huvudet på rätt ställe.

Men det märktes att crosstalk-cancellation (ambiophonics) har potential att ge en mycket större ljudbild än vad man får med stereo. :P

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-03-13 17:44

luminous skrev:Jag provade de där förprocesserade filerna för ett tag sen. Det funkade rätt dåligt i mitt lilla rum, för att crosstalk-utsläckningen ska fungera verkar det krävas en omgivning som är rätt döddämpad utan störande reflektioner. I mitt rum fick jag en helt ok ljudbild åt höger som sträckte sig utåt 60 grader men åt vänster föll allt ljud in i ena högtalaren, som stod med 10 grader åt vänster, eller vad det blir. Dessutom var det extremt viktigt att man hade huvudet på rätt ställe.

Men det märktes att crosstalk-cancellation (ambiophonics) har potential att ge en mycket större ljudbild än vad man får med stereo. :P

(Min understrykning) Rummet jag använde var väldigt litet, knappt 9 m² / 19 m³, men rejält dämpat både sidoväggarna, del av taket samt väggen bakom soffan. Kanske var bidragande till att det lät så bra som det gjorde.

Återgå till Teknikforum