xlr fråga angående marantz&rotel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ftorsell

xlr fråga angående marantz&rotel

Inläggav ftorsell » 2009-03-11 20:27

Funderar på hur seriöst uppbyggd xlr balanseringen är på dessa produkter kör med både marantz och rotel och hör olika saker om att många till värkare har oseriösa lösningar av balansering och att det därför inte är värt att satsa på någon som vet något om dom två märkena jag skrivit om :roll:

Mvh fredde

Användarvisningsbild
lennartj

Vilka apparater?

Inläggav lennartj » 2009-03-11 23:32

Du bör ange specifika apparater från respektive tillverkare som din fråga gäller, för åtminstone Marantz använder flera olika lösningar.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2009-03-12 00:24

Hej Lennart,

Jag har ett marantz 8003 försteg och sedan har jag 2st rotel rb1090 och ett 1095. funderar även på köpa en marantz cd som heter SA11S2

Användarvisningsbild
lennartj

Ingen hjälp?

Inläggav lennartj » 2009-03-12 01:59

Trevligt försteg du skaffat, jag funderade själv på att köpa det, men värdet på AV-försteg brukar falla snabbt och jag spelar så mycket analogt så jag kostade på mig ett McIntosh C2300 i höstas med förhoppningen att aldrig behöva köpa något mer analogt försteg så länge jag lever, mitt förra hade jag 25 år.
Där finns fula lösningar, all spänningsförstärkning sker single-ended med rör, men alla fasvändar- och buffertsteg är transistorbestyckade, så de balanserade ingångarna är inte fullt symmetriska, men det är utgångarna.
Min Marantz DA12 DAC har transformatorbalanserade utgångar. Trots allt spelar de förträffligt ihop.

Nu till dina grejor, jag ska genast erkänna att jag inte har sett kretsschema på någon, men såvitt jag vet är in- och utgångarna på alla konventionellt och symmetriskt balanserade med halvledare, men jag är nästan 100 på att försteget jobbar single-ended internt.
På teoretiska grunder skulle jag därför säga att om du inte av någon anledning tänker placera CD-spelaren måååånga meter från försteget är det meningslöst att köra balanserat mellan dem. Å andra sidan svårt att veta om de använt komponenter av enklare kvalitet på single-end in- och ut-gångarna. För att få en rättvis jämförelse har jag slöjdat ett rejält sortiment med kablar av samma IBM TwinAx P/N7362211, både balanserade med XLR, kvasibalanserade med RCA-kontakter samt adapter/övergångskablar mellan XLR och RCA i båda riktningar.
Gör du lyssningsjämförelser mellan balanserade och obalanserade ingångar och använder olika kabeltyper, kan det vara kabelskillnaderna du lyssnar på och inte ingångarna.
Enligt mina erfarenheter är de ljudmässiga skillnaderna mellan balanserade och obalanserade ingångar med identiska kablar oftast ynkligt små, men undantag finns, och de har varit omöjligt att förutsäga.

Slutligen har jag inget råd att ge, antingen är du pragmatisk och litar på fysiken och förnuftet eller så testar du alla varianter och litar på dina öron :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-12 08:19

I många fall blir signalvägen längre vid balanserad överföring. Balanserad överföring är till för att minska instrålade störningar vid långa kablage, framförallt vid låga signalnivåer som t.ex. från mikrofoner. Vid kortare kablage är detta vanligtvis inget problem alls. Det finns ett flertal sätt att göra balanseringen. Den mottagande apparaten står alltid för störundertryckningen. Den sändande apparaten behöver inte vara aktivt balanserad med två motfasiga signaler utan det räcker med en impedansbalansering* för att mottagarapparaten ska stå för störundertryckningen. Allra bästa störundertryckningen fås med transformatorkoppling. Dock blir det dyrt, kolla på Lundahls hemsida.

*Ofta bara en kondensator, ett motstånd och en XLR-kontakt utöver den vanliga phonoutgången.

Återgå till Teknikforum