Min sämsta högtalare. Vinnare på sid 1

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Finanskrisen

Inläggav Finanskrisen » 2009-02-14 10:41

2-ch skrev:Någon som vet vad det är för modell på dessa ovan?

Kom på att det står ett par... huga... Sonab A-200 i förrådet.
Dessa hade jag förträngt av förklarlig anledning :)
Bortskänkes mot avhämtning till något avlivande exprement.

Oj, insåg visst att det är exakt dessa högtalare jag för närvarande har inkopplade... Men att de låtit skit har jag vetat länge, inte förrän nu jag blivit intresserad nog att göra något åt det :) Har haft ett par Genexxa med, vet inte modell men de hade 12-tumsbas i alla fall. Lät marginellt bättre (men fortfarande riktigt dåligt, så klart) än dessa men tog en enorm plats så de såldes ganska fort.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-02-16 11:03

Så var listan uppdaterad till dags dato.
Den som får flera röster står med flera gånger.
Lägger till mina JBL TLX8, som nu är slaktade !!

B&W 804
Briklin DM-360
Canton RC-L
Cerwin Vega D9E
Genexxa GX 1000
Jamo Dynamic D5
Jamo D365
Jamo D365
Jamo PGM1500
Jamo Surround 200
JBL TLX8
JBL TLX8
JBL TLX8
Mission 760
Paradigm Cinema 110
Proson Tower 701
Sonab A-200
Tangent Evo 4
Tangent Evo Sub

Diverse DIY och ej namngivna modeller lämnas utom tävlan.

Hörde några tråkiga saker på Ginosmässan i helgen också.
Men att uttala sig om hur en högtalare låter på ett mässbesök låter jag bli med.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2009-02-16 21:39

Monitor audio B2 var värdelösa. Köpte dem efter någon test i hifi och musik, diskanten går att skära glas med.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-28 15:38

MP skrev:
JB skrev:Jag har haft en budgetversion av dom med plastbaffel.. men jag har haft långt sämre högtalare också så det är knappast dom sämsta.
Hade några högtalare från 70-talet som jag inte minns vilka som hade tillverkat, 8" bas, 4" diskant med inverterad plastplupp i mitten.. och dom sög verkligen på allt... dom var inte bra på något.. dom kunde inte ens spela i normal lyssningsvolym utan att låta så illa att man knappt hörde musiken.. diskanten gav ifrån sig lite vasst mellanregister det var allt... genexxorna lät som grymma hi-end högtalare i jämmförelse!
Tror jag hade vunnit en "bad sound" competition om vi skulle ha en tävling här på forumet med dom, men numera är dom sedan länge sönderslagna för att vara säker på att ingen stackare plockar upp dom på soptippen... vore kul att komma på vad tillverkaren hette dock, har för mig det var något kort namn på 3 bokstäver? kanske EMI eller nått?

EPI(cure)?

Googlade lite men hittade inget som liknade dom jag hade, däremot hittade jag en högtalare med precis samma baselement på repsam (rehifi):

http://rehifi.jetshop.se/pub_images/original/Luxor_h%C3%83%C2%B6gtalre_2613.jpg

Satt inte samma diskant i mina dock, och mina diskanter var centrerade, fast ungefär samma storlek, lådorna ser ganska lika ut dock, men jag tror inte det var Luxor högtalare jag hade, men jag är inte säker

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-02-28 17:42

Tannoy 611 var ett par fantastiskt j-a tråkiga högtalare - det enda dom lät bra på var sjörapporten

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2009-03-11 01:00

Ah, glömde Bose Acoustimass 5!

Vid demo i butik var basen katastrofalt bumlig, övertung och supperluddig. All upplevelse av rytm, finess, knorr och musikalitet var bortblåst. Musiken var Tracy Chapmans första skiva som jag lyssnat på tusentals gånger och i olika anläggningar och rum. Säljaren hade en del dåliga bortförklaringar. Men sämst var nog att han stolt och lite buffligt påpekade att designern minsann är "PhD" - ja inte f-n hjälpte det!

När jag kommenterade att subwoofern inte har några reglage för justering sa säljaren att man ska justera på förstärkaren. Men ingen av Boses egna förstärkare hade någon justering! Som nödargument påstod han då att det jag hörde och upplevde var den rena oförvrängda inspelningen!!! (Jag tycker synd om de amatörer som han lyckas lura och som blir bestulna på alla trevliga musikupplevelser utan att förstå det.) Dubbelt minus för den försäljaren!

Användarvisningsbild
wilhelm-tell

Inläggav wilhelm-tell » 2009-03-12 11:19

Alr/Jordan Entry M, dom var hemska.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-12 12:00

ANy skrev:Det första var ett par B&W, tror det var 804 tillsammans med Nads gamla silverline för/slutsteg.
Lät hemskt illa med skärande diskant och skrikigt mellanregister.

Verkligen?

Är det denna högtalare du pratar om?

Bild

(Tack för bildlånet, Rydberg!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2009-03-12 13:35

Har ett roligt minne från mitten av 90-talet. Det låg en audio/video-butik på Davidhallsgatan i Malmö (kanske fortfarande ligger kvar) där en ung försäljare demonstrerade ett par stora cylindriska golvhögtalare för mig. Han talade stort och brett om den fantastiska ljudbilden och den kraftfulla basen mm. så till den grad att jag inte fick en syl i vädret. Jag ville bara vara snäll och tala om för honom att jag redan listat ut den stora bluffen och att de stora lådorna bara var ett skal utanpå någon liten fjuttig och överstyrd minihögtalare från Bose, men han babblade på. Rätt vad det var sa han nåt i stil med: "Nu ska du se att du blivit ordentligt lurad!" varpå han tryckte på en knapp nere vid golvet och den stora lådan mycket riktigt öppnade sig och blottade de små ansträngda kubiska sakerna som kämpade för sitt liv.

Sen stod han med ett brett flin och förväntade sig att jag skulle be om en omedelbar hemleverans.

Tror inte det du... :lol:

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2009-03-14 00:30

Rishna:

Kan vara samma man som pratade strunt kring Bose Acoustimass 5 - det var nämligen också på Davidhallsgatan i Malmö!

Det är nog så att många människor tror att de måste nöja sig med medioker musikutrustning för de samtidigt tror att riktigt bra prestanda endast upplevs med lyxig och dyr high-end.

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2009-03-14 00:35

perstromgren skrev:
ANy skrev:Det första var ett par B&W, tror det var 804 tillsammans med Nads gamla silverline för/slutsteg.
Lät hemskt illa med skärande diskant och skrikigt mellanregister.

Verkligen?

Är det denna högtalare du pratar om?

Jepp, det stämmer.

Ageve

Inläggav Ageve » 2009-03-14 13:48

Hejsan . Tja jämfört med mina B&W så lät faktiskt inte Ino pip någe vidare...De lät inte 100 % korrekt.
Instängda och lite färgade i jämförelse ..
Jag har inte haft så många olika högtalare så det kanske är lite orättvis jämförelse.
Men det är vad jag upplevde .

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-14 15:42

Vem är det som sitter och skriver inlägg i mitt namn?

8O

Är det en viss användare som skrivit i denna tråden kanske?
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 8881&st=90

ANy skrev:Jepp, det stämmer.

:?

I denna tråden diskuteras riktiga bottennapp till högtalare, och så nämner du 804? Frågor som "vilken musik lyssnade du på", "Hur var rummet", "vilka högtalare gillar du själv" osv kanske är på sin plats, men frågan är om man orkar diskutera det... Alla får ju tycka vad de vill. Jag gillade inte Ino Pip första gången jag lyssnade på de, men det visade sig bero på rum och placering. Efter att ha hört de bättre uppställda så tycker jag att de låter bra (trots att någon försökte påstå något annat i mitt "namn").

För att undvika missförstånd så tycker jag alltså att både Pip och 804S är utmärkta högtalare. De äldre 804N har jag inte lyssnat på men det skulle förvåna mig om de låter dåligt.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2009-03-14 19:01

Supernollan skrev:Vem är det som sitter och skriver inlägg i mitt namn?

8O

Är det en viss användare som skrivit i denna tråden kanske?
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 8881&st=90

ANy skrev:Jepp, det stämmer.

:?

I denna tråden diskuteras riktiga bottennapp till högtalare, och så nämner du 804? Frågor som "vilken musik lyssnade du på", "Hur var rummet", "vilka högtalare gillar du själv" osv kanske är på sin plats, men frågan är om man orkar diskutera det... Alla får ju tycka vad de vill. Jag gillade inte Ino Pip första gången jag lyssnade på de, men det visade sig bero på rum och placering. Efter att ha hört de bättre uppställda så tycker jag att de låter bra (trots att någon försökte påstå något annat i mitt "namn").

För att undvika missförstånd så tycker jag alltså att både Pip och 804S är utmärkta högtalare. De äldre 804N har jag inte lyssnat på men det skulle förvåna mig om de låter dåligt.

Kul för dig att du gillar 804.
Själv har jag bara hört dom en gång och det lät förskräckligt.
Det lät såpass dåligt att jag rankar det som det sämsta jag hört (ej inräknat papplådor från stormarknader)

Eftersom B&W verkar vara en seriös tillverkare med många fans så antar jag att det var något galet i uppställningen jag hörde men helt säker kan jag inte vara.

Rent subjektivt (vilket jag tror var det som efterfrågades) är dom alltså bland det sämsta jag hört någonsin.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-14 23:16

ANy skrev:Eftersom B&W verkar vara en seriös tillverkare med många fans så antar jag att det var något galet i uppställningen jag hörde men helt säker kan jag inte vara.

Ja, det har det säkert varit.

Har själv hört 703 låta ungefär som du beskriver. Platt och vasst. Den gången var det rummets fel.
Man ska aldrig döma ut ett par högtalare efter en lyssning.

Nu är 703 iofs inte mina favoriter annars heller, de saknar för mycket i djupbasen och är en aning
ljusa i diskanten, men skillnaden mellan bra och dåligt rum är enorm även med de.

Ett annat tips är att aldrig använda Klass D förstärkare ihop med B&W. Har hört den kombon några
gånger och det lät verkligen inte trevligt. Distortionen som Klass D ger i diskanten, den hördes tydligt...
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-16 08:43

Nu har det gått en månad sedan den senaste uppdateringen av listan.
Supernollan och ANy verkar inte vara övverens, men det är helt ok.

En del inlägg är inte direkt kristallklara, men anser ni er förbigångna eller fletolkade hojta till.

Alr/Jordan Entry M
B&W 804
Bose Acoustimass 5
Briklin DM-360
Canton RC-L
Cerwin Vega D9E
Genexxa GX 1000
Jamo Dynamic D5
Jamo D365
Jamo D365
Jamo D365
Jamo PGM1500
Jamo Surround 200
JBL TLX8
JBL TLX8
JBL TLX8
JWS Orca
Mission 760
Monitor audio B2
Paradigm Cinema 110
Proson Tower 701
Sonab A-200
Sonab A-200
Tangent Evo 4
Tangent Evo Sub
Tannoy 611

Ej namngivna modeller kommer inte med :!:
Mina gissningar däremot kan jag ju ta med om jag vill.
subjektivisten skrev:En par Sonab som hade 4 st 10 tums basar i varje låda! Stora och helt värdelösa.

Jag gissar på Sonab XL-410. Bekräftas detta av subjektivisten så åker dom upp i den riktiga listan.

För övrigt så mottages alla klagomål tacksamt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-03-16 10:39

Då säger jag Cerwin Vegas Sat-6 system.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-16 12:24

2-ch skrev:
subjektivisten skrev:En par Sonab som hade 4 st 10 tums basar i varje låda! Stora och helt värdelösa.

Jag gissar på Sonab XL-410. Bekräftas detta av subjektivisten så åker dom upp i den riktiga listan.

Ja, det verkar vara dom. Fy fan vilken skit. Mitt sämsta köp någonsin!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-16 13:52

Det talas mycket om skärande diskant, det är väl inget som säger att det är högtalarna i alla fallen med den förstärkare park som funnits.
Alla dessa högtalare har väl inte gått t.ex. en bra rörare då dom var igång?
Förstärkare är ofta felet enl. mig, det finns en hel del sådana som man kan skära sten med.
Den första förstärkaren jag hörde som var kanon var en Dynaco på 17.5W, så fort jag hörde den tänkte man, den låter ju som i verkligheten.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-03-16 17:14

Hum skrev: Alla dessa högtalare har väl inte gått t.ex. en bra rörare då dom var igång?
.
Hur menar du?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-17 08:36

Hum skrev:Förstärkare är ofta felet enl. mig, det finns en hel del sådana som man kan skära sten med.

I min omvända konsumntguide har jag valt högtalare.
Helt enkelt för att jag tycker att skillnaderna är mycket, mycket större än mellan olika förstärkare.

Men varför inte starta en tråd om "Förstärkare som kan skära sten" eller "Min sämsta förstärkare" :?:

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-17 09:55

enligt listan -

Briklin,
Genexxa,
Jws
Proson

Det är väl samma firma ? vilket "track record"

Till deras försvar kan jag säga att jag har några av samma firmas alster som jag är rätt nöjd med.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-17 11:05

slockna skrev:Till deras försvar kan jag säga att jag har några av samma firmas alster som jag är rätt nöjd med.

Mycket kan sägas till mångas försvar, tex så tycker jag en del Proson har en enastående finish för sitt pris.
Så hade jag bara högtalare för att titta på skulle dom förmodligen ligga i topp.
Men nu är ju det här ingen designtävling :wink:
Däremot skulle det vara kul att se den som vågade använda en proson låda till sitt DYI-projekt.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-03-17 21:09

PeterAkemark skrev:Ett par JBL... TLX8... mina OA-5II låter vida bättre. Gav bort dem tillsammans med en Sony stereo.

Kanske var fel på dom eller stereon för de TLX8 jag har hört har låtit mycket bra (för pengarna) och de spelar betydligt högre än OA-5II.

Användarvisningsbild
LillebrorX

Inläggav LillebrorX » 2009-03-31 22:53

Fostex skrev:De här, nån Sonab-historia:

Bild

Tror att det är Sonab D-46. Min farbror har sådana. Låter halvdassigt med bullrig bas.
Själv har jag ett souround-system bestående av 5st Sonab HD-701.
Lät ok i butiken men tappade mycket hemma. Då flyttade jag om gränsfrekvenserna i filtret och dämpade diskanten lite. Blev riktigt trevligt.

Det absolut sämsta jag hört var ett eget DIY bygge.
Dubbelspolig 8" Peerlesssom bas. MGR X-5MS och Corel CT-100 i topparna.
Lär som om burkarna var inlindade i en madrass.
Dessutom sjunger det i plåtburken för den magnetiska avskärmningen.
Detta ger intressanta biljud...

PeO

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-04-03 08:16

Har egentligen inte råkat ut för några riktiga botten napp, fast det har funnits några som jag ganska kvickt tappat intresset för.

Advance omega;

Dessa högtalarna köptes när jag ville ha ett par golvhögtalare, istället för ett par bokhyllehögtalare. Detta var just kriteriet och resultatet blev därefter. Jag hade för lite pengar att köpa något som lätt bättre just då och borde ha väntat, men detta kunde man ju givetvis inte som tonåring.

Hur de lätt? inte så dåligt egentligen, men inget som berörde iheller? Dessa högtalare sålde jag ganska nyligen till en dansk som blev väldigt glad för dem. Enligt honom så var det samma element i dem som i ett par Dali, fast själv tycker jag ändå det var ganska stor skillnad.

Infintiy Rs 2000; Med dessa är jag ganska så kluven egentligen. Dessa högtalare färgar ljudet, villket gör att man kan inte spela all typ av musik. Färgningen ligger åt det ljusare hållet pga. man använde sig av ren polypropylen i konmaterialet (tror även filtret i sig påverkade detta). I deras senare serie som kom väldigt kort efter ändrade man konmaterila och de lätt betydligt mer allround. När jag köpte högtalarna var jag synthare, vilket gjorde att de lätt häftigt med massa effekter som kom fram, fast efter något år började jag lyssna främst på rock, villket de inte passade för.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-03 08:28

optonica skrev:Infintiy Rs 2000; Med dessa är jag ganska så kluven egentligen....

När jag köpte högtalarna var jag synthare, vilket gjorde att de lätt häftigt med massa effekter som kom fram, fast efter något år började jag lyssna främst på rock, villket de inte passade för.

Jag gilllade Rs 2000 skarpt när dom kom.
Men det kanske berodde på att även jag lyssnade mest på syntmusik då :?:
Har för mig att basen gav den där "rätta" discodunken, givet dess begränsade storlek då förståss.
Ekfaneren och banddiskanten gjorde att dom såg exklusiva ut också.
En nog så viktig faktor på den tiden.

Vi som har köpt/fått eller bara övertagit något som visat sig vara rena rama skiten verkar vara i minoritet här på faktiskt. :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-03 10:27

Hopplöst trådämne 2-ch.

Ämnet skulle vara, mitt sämsta lyssningsrum i stället. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-03 11:28

Ragnwald skrev:Hopplöst trådämne 2-ch.

Ämnet skulle vara, mitt sämsta lyssningsrum i stället. :wink:

Verkar inte bättre än att du har rätt på en punkt :wink:
Rummet är högintressant, men här är det högt i tak och vi delar med oss av härligt personliga OCH subjektiva intryck. Du vet, sånna däringa fina mjuka värden.
Det skulle dessutom bli rätt omfattande att ta med rummet och inte nödvändigtvis mer rättvisande för det.
Minns du hur det var möblerat för 10-15 år sedan?
Vilka gardiner hängde där?
Kan du med säkerhet ens säga om väggarna var av betong eller gips?
Hur var det med isoleringen mm, mm.
Osäkerhetetsfaktorn är hög nog som den är utan att lägga till en parameter till.

Men du kanske har en annan tanke med att lyfta in rummet?

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-04-03 15:45

2-ch skrev:
optonica skrev:Infintiy Rs 2000; Med dessa är jag ganska så kluven egentligen....

När jag köpte högtalarna var jag synthare, vilket gjorde att de lätt häftigt med massa effekter som kom fram, fast efter något år började jag lyssna främst på rock, villket de inte passade för.

Jag gilllade Rs 2000 skarpt när dom kom.
Men det kanske berodde på att även jag lyssnade mest på syntmusik då :?:
Har för mig att basen gav den där "rätta" discodunken, givet dess begränsade storlek då förståss.
Ekfaneren och banddiskanten gjorde att dom såg exklusiva ut också.
En nog så viktig faktor på den tiden.

Vi som har köpt/fått eller bara övertagit något som visat sig vara rena rama skiten verkar vara i minoritet här på faktiskt. :oops:

Just Rs 2000 serien var nog ganska präglat för den tidens musiksmak, vilket gjorde att när 80-talet var över så blev de "omoderna" pga de inte klarade återge 90-tals musiken lika bra. Vid rockmusik så blev ljudbilden väldigt rörig med allt som kom fram + att basen inte var fullt lika bra som många andra högtalare. Att de dessutom lätt lite ljusare än vad det borde ha varit är inte heller något man uppskattar till rock. Men till opera, synth och klassiskt är RS 2000 fortfarande bland det bättre pga dess positiva egenskaper.

Basen fixade Infinity till genom att klippa bort de lägsta bastonerna. Detta fick de mycket kritik för, men jag tror nog ändå att det var ett bra val. Man visste sina högtalares begränsningar och försökte att göra det bästa med dem. Antagligen var det också detta som gjorde att de inte fungera riktigt med alla musik, fast med det som de fungerar med låter de underbart.

Ett annat problem med dem var att trots de var ganska så små var de tungdrivna som bara den. De absolut mest tungdrivna högtalare jag har haft och ändå de minsta.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd