Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-12 15:58

petersteindl skrev::idea: Är det inte idag som Ingvar Ö har slut på semestern? :)

MvH
Peter

Den 14:e tror jag det är.
Skål :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-12 16:19

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev::idea: Är det inte idag som Ingvar Ö har slut på semestern? :)

MvH
Peter

Den 14:e tror jag det är.
Skål :D

Är du säker på att det är den 14e? 8) Det kanske är fredagen den 13e :mrgreen:

Skål i alla fall Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-12 16:23

Kaffekoppen skrev:

MvH
Peter
Välkommen tillbaka till snön!

Får man kanske bjuda in folket till en trevlig afton imorgon kväll? Kan du prata med spritmannen?

Snön! :evil: :( :? :lol:

En tackar för inbjudan. Jag skall kolla med spritmannen :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-12 16:30

petersteindl skrev:Är du säker på att det är den 14e? 8) Det kanske är fredagen den 13e :mrgreen:

Skål i alla fall Bild

MvH
Peter

Satan, det är ju Fredag den 13:e imorgon ju. Får bli en bloody mary och lite skräckinjagande musik innan man ser en skräckis vid 12 snåret. Bild
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-03-12 16:46

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Är du säker på att det är den 14e? 8) Det kanske är fredagen den 13e :mrgreen:

Skål i alla fall Bild

MvH
Peter

Satan, det är ju Fredag den 13:e imorgon ju. Får bli en bloody mary och lite skräckinjagande musik innan man ser en skräckis vid 12 snåret. Bild

Kan rekommendera 30days of night, riktigt bra skräckis, den har legat längst ned i högen några månader, men visade sig vara oväntat bra och otäck.

Vh Christer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-12 16:47

Jo, såg halva den på en fulkopia för länge sedan, kanske skulle se den imorgon då. 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-03-12 16:51

ja den är grym :)

vampyrer och varulvar är det som roar mest på bio....action hela tiden

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-03-12 17:27

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-12 17:38

Tengil skrev:
subjektivisten skrev:

Skål i alla fall Bild

MvH
Peter

Kan rekommendera 30days of night, riktigt bra skräckis, den har legat längst ned i högen några månader, men visade sig vara oväntat bra och otäck.

Vh Christer

Undrar om det finns någon skräckis som heter 30 days of Faktiskt :roll:

Eller varför inte 30 days off Faktiskt 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-12 17:42

petersteindl skrev:Eller varför inte 30 days off Faktiskt 8)

MvH
Peter

Den är grym!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-03-12 19:10

petersteindl skrev:
Tengil skrev:
subjektivisten skrev:

Skål i alla fall Bild

MvH
Peter

Vh Christer

MvH
Peter

En film med en stalkare, där de käbblar, bråkar om politik och kablar? Nej tack inget för mig
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-12 20:34

matså skrev:
petersteindl skrev:
Tengil skrev:
subjektivisten skrev:

Skål i alla fall Bild

MvH
Peter

Vh Christer

MvH
Peter

En film med en stalkare, där de käbblar, bråkar om politik och kablar? Nej tack inget för mig

Fast det låter ju som en riktig rysare :mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-12 21:14

Kaffekoppen skrev:

MvH
Peter
Välkommen tillbaka till snön!

Får man kanske bjuda in folket till en trevlig afton imorgon kväll? Kan du prata med spritmannen?

Jag har nu pratat med vodkamannen och vad jag förstår har ni pratat om att du hakar på och mumsar pannkakor i morgon :D kl 19:00

See ye
Peter

Användarvisningsbild
Poffen

Inläggav Poffen » 2009-03-13 05:39

Ny medlem.

Hoppas det är OK att hoppa in här.

Kan bara instämma i hyllningskören att Peters pågående berättelse inte bara är intressant och Hifi historia utan även har litterära och spänningshöjande kvaliteter.

Underbart att höra (från insidan) vad som hände under 70-80 tal på den svenska Hifi arenan.

Har egna erfarenheter av olika "mässor" bl. a den beskrivna på Park Hotel samt Piperska muren under den beskrivna tiden. Tyvärr missade jag slagsmålet.

När det begav sig var jag gymnasist i småland och dylika händelser i hufvudkommunen var värt ett ordentligt omtag i den småländska penningpungen på den tiden.

Förutom hifiminnerna har jag klara minnen av de tidigare beskrivna demonstartionerna av "jordbävningshögtalarna" (har för mig att det var första publika demonstartionen). Nåväl ingen Hifi...

Just nu: Brand X på Linn LP 12

En som ägt: Bl. a. DQ 10, STD, Epicure, Zeta, Decca, Pyramid Metronome och Hartley 24" dock utan låda och inte samtidigt.

Som sagt ny, det beror på att jag hittade den här tråden.

Hälsningar
Poffen

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-13 10:03

Välkommen till Faktiskt Poffen :D

Vågar du verkligen klampa in på Faktiskt, fredagen den 13e? 8) Jag ser att du nämner Pyramid Metronome. Menar du högtalarna Sequerra Pyramid Metronome? I så fall kanske du rentav besökte LEABs mässa på Hotel Continental? Det var i slutet på 70-talet :) Där demades på dessa högtalare. Försteg var Spatial Coherence och slutsteg var Threshold, om jag inte minns helt fel.

Jag har en rolig anekdot angående skivspelarvalet till just denna mässa :oops: :roll: Ja, det var jag som skulle välja skivspelare åt LEAB Wille Lilliehöök som vi skulle lira på. Jag tar den historien lite senare 8)

MvH :)
Peter

joseph

Inläggav joseph » 2009-03-13 14:42

vad är det för LEAB ni hela tiden talar om? För gamla Sonab i Lövånger, längs E4:an mellan Skellefteå/Umeå, heter numera LEAB, Lövånger Elektronik AB och jag misstänker att det inte är samma men jag blir förvirrad :?

vh Josef

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-13 16:35

LEAB tror jag ska läsas Lilliehöök Elektronik AB. LEAB i Lövånger tillverkade dock en gång i tiden Sonabs högtalare...

Det finns ett LE&AB i Norrköping också och det uttalas ju likadant. Men dom har inget med HiFi att göra.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-13 19:01

Bill50x skrev:LEAB tror jag ska läsas Lilliehöök Elektronik AB. LEAB i Lövånger tillverkade dock en gång i tiden Sonabs högtalare...

Det finns ett LE&AB i Norrköping också och det uttalas ju likadant. Men dom har inget med HiFi att göra.

/ B

Rätt :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-03-13 20:01

Hej Peter.

Hur har det gått med lanseringen av din högtalare "ägget"?

mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-14 16:27

LeifB skrev:Hej Peter.

mvh

Hej LeifB

Det går sakta lite framåt :) Jag har några milstolpar att passera, sedan kommer jag att redogöra för läget. Förhoppningsvis inom några veckor.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-15 16:47

Det ska bli mäkta kul att följa. Roligt att det snart är dags.
2021 maj på Spotify

Tommy

Inläggav Tommy » 2009-03-17 00:01

Angående mässan på Hotel Continental så vill jag minnas att nämnda högtalare "Sequerra" var ruskigt trögdrivna. Wille hade tänkt sig att bryggkoppla två stycken Thresholdsteg men han fick lov att nöja sig med ett, så under spelningen så "klippte" förstärkaren vid en passage. Detta trots att slutsteget inte var det klenaste som fanns på den tiden.

Var det inte så att Bertil Alving spelade masterband på denna mässa? Bland annat en skiva med "Marianne Mellnäs och Visby storband" som han spelat in. Denna skiva köpte jag vid detta tillfälle men har tyvärr blivit av med vlket jag sörjer mycket eftersom det var en av mina bästa vinylskivor. Finns möjligheten att få tag på ett ex. av den så skulle jag bli mycket lycklig.

Hälsningar Tommy

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-21 00:50

8O jaha, jaha :evil: :twisted: jag missade 100kinlägget.

Nåväl, jag får fixa det miljonte istället :)

Jag sitter hos kk och han bjuder på god ost och rödvin.

Det är jätteroligt att den här tråden har nått fem nollor :)

Ha en trevlig helg

MvH
Peter

joseph

Inläggav joseph » 2009-03-27 18:11

Tommy skrev:... "Sequerra" var ruskigt trögdrivna. ...

Om det är squerra du menar så brukar det vara rätt lättflytande.

vitsar på dialekt / vh Josef

Användarvisningsbild
Greensleeves

Hoppas det går bra över all förväntan..!

Inläggav Greensleeves » 2009-03-27 18:43

petersteindl skrev:

mvh

Hej LeifB

Det går sakta lite framåt :) Jag har några milstolpar att passera, sedan kommer jag att redogöra för läget. Förhoppningsvis inom några veckor.

MvH
Peter

Jag hoppas du lyckas med alla dina innovationer över all förväntan! :)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-03-27 23:27

petersteindl skrev:

mvh

Hej LeifB

MvH
Peter

Peter, påsken närmar sig med stormsteg och dina kycklingar har blivit stora nog att börja värpa själva.
Varför inte lägga ut på You-tube, hur det ser ut (hörs) i dagsläget. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-10 21:21

Hej på er

Nu är det Påsk :)

Sent omsider har jag satt ihop lite bilder från en träff som gick av stapeln i Trollhättan för inte så länge sedan 8) eller var det evigheter sedan? :oops: :)

Nåväl, nu får ni scrolla :mrgreen:

Ja vi skulle alla träffas i Trollhättan hos avr7000 och ha roligt. ErikJ skulle komma dragandes med 2-3-vägarna. LennartJ skulle komma dragandes med [s]Macallan[/s]hrrmm, var var jag? Jo, sina nästanorginalOA-52or och det blev en och annan skotsk produkt med på köpet :) Jo, på den tiden så var det så att alla vägar leder till [s]Rom[/s]Trollhättan. Så, där skulle vi samlas. GÖKarna från öst, med preGÖKarna från väst. Sagt och gjort. Alla åkte till T-hättan från varsitt håll. Vodkamannen och den numera bortgångne Kaffekoppen (må han vila i frid) och äggmannen körde från Stockholm tillsammans med den där bruden med rösten – "rutten räknas om" :roll: Andra kom från Göteborg och GÖKarna från öst körde från Kristianstad.

Vem kom först tror ni? Jo just det, sista ordet :mrgreen:

Här har vi GÖKmedlemmen, Sista ordet, maestron och tillika kocken och födelsedagsbarnet som det pratades om i annan tråd för inte så länge sedan :D . Han, d v s OlA-68 kommer att bjuda på Räkmacka, Chili och Cœur de filet; som är franska och betyder "filéns hjärta". Ordet används inom kokkonsten och avser den tjockaste delen, det vill säga mittbiten, av nötfilén. En variant är Cœur de filet provençal, där den helstekta filén kryddas med vitlök och ofta herbes de Provence. Grattis på födelsedagen i efterskott förresten :)

Bild
Vi är här nu :twisted: :mrgreen:

Ja, så börjar slaget som får Jerusalems förstörelse, Cartagos undergång och Wiens belägring att framstå som en västanfläkt.

Som god tvåa kom Naq
Bild
Tjena, har du plats för alla grejjer? 8) Kan vi bära in skrotet? Intet ont anandes hördes från avr7000: "Inga problem, kärringen är borta under helgen. Bär in skräpet".

Ok'rå, grabbar, det är grönt :mrgreen: bär för f-n in grejerna innan han ångrar sig!
Bild

Strax såg det ut så här
Bild
8O Nej vad har ni gjort? Och det var bara en bråkdel av allt som skulle bäras in 8)

Det fanns i alla fall en på plats som inte brydde sig :)
Bild

Ja, efter att ha plockat undan det värsta så visades den; embryot.
Bild

Stolt DIY-fixare visar upp sitt alster d v s baslådan till OA-51
Bild

Så här kan det också se ut.
Bild

Sista ordet flydde fältet in i köket. Och vi andra var väl inte så ledsna för det.
Bild

Oxfilén skall först få den rätta stekytan genom att fräsas i smör. Oerhört känslig process. Det tarvar djup koncentration och lång erfarenhet.
Bild

Grabbar kolla in vad jag hittade. Vilken fin gura :)
Bild
Potatisen är skuren och färdigfräst och ligger nu strategiskt utplacerat på ugnsplåten.

Ja, så här kan man också få lite bas.
Bild

Nu är oxfilén färdigfräst och den skall först trancheras och sedan placeras ovanpå den skivade potatisen på ett nyutvecklat invecklat, patenterat och snyggt sätt :)
Bild

Sådär, nu ligger köttet på det optimala sättet.
Bild

Undrar vad jag skall säga imorgon till grabbarna? Måste förbereda talet. Lite mer vin kanske?
Bild

I väntan på käket faller grabbarna som käglor in i sömnens värld. Sov du lilla videung…
Bild
Räkmackan är på plats, men var är kocken? Varför kommer han inte och äter med oss? Vad gör han?

Än så är inte köttet klart. Måste oavbrutet kolla in Persiljan. VIKTIGT, måste käka snabbt, hej på en stund.
Bild

Supergod räkmacka. Vad händer nu?
Bild

Så här kan det se ut.
Bild

Än är det inte klart
Bild

Spänningen är olidlig. Koncentrationen är fulländad.
Bild

Avr7000 hajar noll.
Bild
OlA-68 tänker: Den där äggmannen ser ut att tycka att jag är tokig. Vänta bara, han ska få se och smaka.

Avr7000 undrar: Måste vi sitta här hela tiden å glo på spisen eller är det köttet du glor på? Jag lovar, det finns ingen här som tänker sno spisen. Vad är det egentligen hos köttet du tittar på?
Bild
Köttet? 8O Du kan ju ingenting. Det viktigaste är persiljan! Den måste få sin rätta gröna färg :mrgreen:

Sitt inte där och skratta! Du vill väl inte ha ditt kött brunbränt?
Bild

Nu äntligen är det klart. Persiljan har ännu en gång visat vägen.
Bild

Le Chef får servera maten så att alla blir nöjda och glada.
Bild
Vem Le Chef är syns nere till höger på bild :mrgreen:

Får vi börja snart? Var har kocken tagit vägen?
Bild

Fort, måste ta bilder. Hur f-n fungerar kameran? Trycker man här?
Bild

Jag äter med fingrarna.
Bild

Hmm, vilken barbar tycker grabben med Kalle Klein tröja. Jag tycker det går alldeles utmärkt att äta med kniv och gaffel.
Bild

Maten smakar kalas. Alla är nöjda. Än en gång en fjäder i hatten till kocken.
Bild

Vinet passade jättebra till Cœur de filet.
Bild

Jag kan räkna till två. :) Hur långt kan ni räkna?
Bild
Bäst att inte säga något, annars blir det väl aldrig något filter till burkarna.

Så här kan slutsteg se ut med träpaneler och allt.
Bild

Undrar hur de funkar? Fjärrisar måste vara det absolut svåraste kapitlet inom hifi. Kk, står det nått i manualen?
Bild
Jag hajar noll i den här manualen.

Man kan fotografera sig själv i de här äggen. Avr7000 kameraexperimenterar.
Bild

Så var fredagen till ända. Fortsättning följer angående lördagens strapatser – om ni orkar, förståss.

En riktigt fortsatt Glad Påsk önskar Onkel Eggdolf

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2009-04-10 21:30

Lite ovanligt att ha försteget ovanpå mikron. Är det snakeoil eller vetenskapligt bekräftat?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-04-10 21:33

Underhållande som alltid, tack ska du ha! Glad påsk också!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-10 21:41

Zzombie skrev:Lite ovanligt att ha försteget ovanpå mikron. Är det snakeoil eller vetenskapligt bekräftat?

Vetenskapligt bekräftat :) Var ser du mikron förresten?

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi