Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag har ett förslag på hur LTS:s tveksamma utstrålning skulle kunna förbättras. Nu uppfattas LTS-folket av många som pedantiska mätnissar som bara vill briljera med kvasivetenskapliga floskler och trenduttryck.
"Musik, nä, nä. Kom inte här och kom. Här snackar vi mätvärden. Utan perfektion kan det inte låta. Föresten, vem bryr sig hur det låter. Flum och fäbostamp, fy för den lede..."
Jag föreslår att LTS anlitar Bill50x att leda en LTS-policyförbättrarkampanj. Jag är övertygad om att han skulle kunna uträtta underverk. Han skulle kunna återskapa förtroendet för er och återinföra såna saker som musik och sunt förnuft i balansen mellan teknik och musik.
LTS. ta det som konstruktiv kritik. Ni behöver en uppryckning.
Inom LTS diskuterar man återgivning. Ett begrepp som inom den komersiella HiFi-pressen och branchen i allmänhet, verkar vara i det närmaste okänt. Och många av dom som vet vad det innebär anser att det är något fult, som skall bekämpas.
En annan sak är att LTS då och då hävdar att dyrt inte alls är det samma som bra, och det det finns riktigt bra, billiga produkter. Det här retar ju naturligtvis upp folk som lever på att sälja dyra, undermåliga produkter och/eller folk som köpt dylika produkter och inte vill stå och se att dom blivit lurade.
Låter som vettiga synpunkter men jag tror att du missbedömmer en stor del människor som rabiata eller att trivs allt för väl i sina skyttegravar.PekkaJohansson skrev:Kaffe e gott - särskilt med mjölk i och med en god kanelbulle till...
Det är oerhört enkelt att ta reda på hur LTS ser på ljudåtergivning även för icke medlemmar, bl a tack vare Mårtens artiklar på vår hemsida. Därför känns dessa ständiga spekulationer överflödiga.
Den som inte vill närma sig vår förening med öppet sinne och nyfikenhet är förmodligen inte heller intresserad av att samtala eller fika, utan trivs nog bäst i sin skyttegrav. Då spar jag dessutom min något kaffekänsliga mage...
Jag berättar gärna om min och andras drivkraft och om mina erfarenheter av tio år i föreningen. Förhoppningsvis kan det signalera att den genomsnittlige LTS-medlemmen varken är hemlig, tekniknörd eller världsfrånvänd. Mycket mer kan jag nog inte göra - särskilt inte gentemot de rabiata.Pekka
Förstår inte vari generaliseringen ligger!?? Hjälp mig!Morello skrev:Max,
Du generaliserar något alldeles extremt. Glöm inte att Stereophile är den enda blaskan i hela världen (rätta mig om jag har fel), som faktiskt redovisar hyfsat kompletta mätadata!![]()
Callisto skrev:Det som är trevligt är att många av recensenterna hos stereophile kan tycka en produkt låter fantastiskt bra även när den inte mäter helt perfekt.
Det är väl en stor skillnad jämfört med LTS. LTS sågar allt som inte mäter bra.
Morello skrev:Callisto,
Kan det inte vara så att Art Dudleyhar extremt taffligt omdömme och helt enkelt inte förmår att detektera den snudd på extrema förfrängningen?
Klockrent!PekkaJohansson skrev:Pär,
...den pågående DAB-utvecklingen, där LTS i sitt remissvar till den statliga utredningen varnat för en alltför låg bithastighet och att man riskerar att låsa fast sig i ett nytt digitalt system som t o m kan bli sämre än det gamla analoga. Vi riskerar historieförfalskning och dålig respekt mot upphovsmännen om vi inte bevarar ljudhändelser så felfritt som möjligt inför framtiden. Alltför få verkar fundera kring dessa aspekter. Likadant är det med övergången till digital bio, där branschen och politikerna snarare ser till skalfördelar och prisbillighet än önskan att behålla, eller helst förbättra, den tekniska kvaliteten.Pekka
Morello skrev:Callisto,
Du som är fysiker, tycker du att det är förtroendeingivande när tex. Art Dudley på Stereophile hyllar en rörhäck med 30% THD samtidigt som John Atkinsson (som mäter) mer elelr minder avfärdar den som crap?Kan det inte vara så att Art Dudleyhar extremt taffligt omdömme och helt enkelt inte förmår att detektera den snudd på extrema förfrängningen?
(30% THD måste nog anses vara extremt - även för en distpedal - år 2004)
Callisto skrev:Det som är trevligt är att många av recensenterna hos stereophile kan tycka en produkt låter fantastiskt bra även när den inte mäter helt perfekt.
Det är väl en stor skillnad jämfört med LTS. LTS sågar allt som inte mäter bra....
markih skrev:Callisto skrev:Det som är trevligt är att många av recensenterna hos stereophile kan tycka en produkt låter fantastiskt bra även när den inte mäter helt perfekt.
Det är väl en stor skillnad jämfört med LTS. LTS sågar allt som inte mäter bra....
Du skojar....?
Callisto skrev:Vad jag förstått så ratar många Krell inom LTS vilket rimmar lite illa med Stereophiles omdömmen. Det går och ta fram många fler produkter på liknande sätt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster