ICE till INO?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sunde

ICE till INO?

Inläggav Sunde » 2009-03-13 16:38

Hej kära Inoiter!

Detta berör egentligen mest min bror, som förmodligen ska skaffa ny anläggning till sommaren (i28 och Y-2/Y-4 som det ser ut i dagsläget). Skaffar han ny anläggning så säljer han sin gamla anläggning till mig. Så indirekt berör detta mig också. :roll: :)

Han har ett fint ICE-powersteg från danska Jjaz som driver hans nuvarande frontar. Det är med ASP-1000 modulerna och har ordentligt med kräm. Men nu har vi läst lite på nätet om att Ingvar inte rekommenderar klass-D till sina toppsystem. Någon som testat?

Så hans funderingar är att skaffa ett nytt steg till topparna, typ Rotel 1080 eller 1090 om man skulle kunna få tag i ett sådant. Sedan köra Jjaz-steget till basmodulerna.

Den betydligt mer ekonomiska varianten är ju att fortsätta att köra med ICE-steget till topparna och köpa t.ex. nåt behringer steg till basmodulerna, som någon tipsade om i en annan tråd.

Vad tror ni om dom olika alternativen? Och vad tycker ni om att köra med ICE till toppsystemen/basmodulerna?

Kan tillägga att steget låter fantastiskt bra till hans nuvarande frontar. :)

Mvh Christian

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-03-13 17:34

Det är väl bara att testa innan något byte sker?
Min erfarenhet av ICE säger mig att det funkar helt ok. Har faktiskt inte märkt någon större skillnad i jämförelse med "vanliga" förstärkare.

Och om ni dessutom tycker att det låter bra nu så är den nog ingen risk att det blir hemsk tillsammans med INO-prylar...

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-13 17:47

Ok, skönt att höra.

ICE-steget ska självklart testas till toppsystemet, men måste även få tag i ett annat steg att driva basmodulerna med då. Kan vara lite trist att bara köra toppsystemet. :)

Hade ju varit guld om man skulle kunna få låna hem ett Rotel steg och prova, då är det ju bara att byta stegen mellan bas och topp och höra om Rotel låter så mycket bättre till toppsystemet än ICE sägs göra.

Mvh Christian

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2009-03-13 20:36

Class D fungerar i o f s, men hur KUL (dvs bra) är det? Inte så jättekul enligt min mening. Ja det LÅTER ju om det i alla fal...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-13 21:03

Johan_Lindroos skrev:Class D fungerar i o f s, men hur KUL (dvs bra) är det? Inte så jättekul enligt min mening. Ja det LÅTER ju om det i alla fal...

Vad är det som låter sämre med Class D enligt dig då?

Mvh Christian

Användarvisningsbild
tiefenmesser

Inläggav tiefenmesser » 2009-03-13 22:38

Sunde skrev:
Johan_Lindroos skrev:Class D fungerar i o f s, men hur KUL (dvs bra) är det? Inte så jättekul enligt min mening. Ja det LÅTER ju om det i alla fal...

Vad är det som låter sämre med Class D enligt dig då?

Mvh Christian

Det brukar klagas på di högre frekvenserna när det gäller klass D. Men någon annan kommer säkert in snart och förklarar bättre.
/Björn

"Djupmätare"

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-13 22:50

tiefenmesser skrev:Det brukar klagas på di högre frekvenserna när det gäller klass D. Men någon annan kommer säkert in snart och förklarar bättre.

Jo, det är typ den simpla förklaringen jag fått också. Känns som att man generaliserar rätt hårt där. Eller är verkligen alla klass D steg värdelösa till annat än basmoduler? Vore intressant att få höra lite mer ingående vad folk tycker om klass D tekniken.

Mvh Christian

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-03-13 23:02

Läs bland annat denna tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... frekvenser

Jag uppfattar det som att distorsionen ökar med frekvens och belastning och att tonkurvan (klangen) ändrar på sig vid olika belastningar och att den i länken testade apparaten ändrade tonkurva med olika insignalnivåer.
:?

Ursaxad sammanfattning av IÖ:

"Idag, känner jag ingen KlassD-förstärkare som jag skulle vilja använda över 2 kHz (för det är den högsta frekvens jag skulle kunna tänka mig att ha filtret vid om det skall vara rimligt effektivt med att ta bort störningarna), och i praktiken vill jag nog begränsa dem till frekvensområdet <500 Hz. Detta för, lyssning i kvalificerade sammanhang, tål att påminnas om. Jag kanske använder dem fullregistrigt långt innan de utvecklats tillräckligt för att uppnå mina krav, i enklare sammanhang."

Jag har bara hört två klass D steg, ett Ice Power av något slag och ovan nämnda Tact 2150. Bägge lät konstigt, fast på olika sätt. Den ena (Tacten) hörde jag på mässa i ett konstigt rum så jag brydde mig inte så mycket om det då men sedan lyssnade jag tjugo minuter på den på en stereoaffär och då lät den inte kul heller. Ice Power steget hörde jag med mina gamla Dynaudiohögtalare och de lät klart sämre matade av det steget än den enkla Denonreceiver jag hade på den tiden. Bra basgrepp, men resten lät lite skumt.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-13 23:39

Tack Pingvinlakrits!

Har skummat igenom tråden lite snabbt nu. Ska läsa hela imorgon när man är lite piggare.

Så som jag känner så här spontant så går nog klass D steget till basmodulerna iaf. Var ju det som var tanken från början också, men när vi började fundera om det gick att komma undan lite billigare utan att tappa allt för mycket på ljudet så kom dessa funderingar upp.

Men givetvis så kommer Jjaz steget att provspelas tillsammans med toppsystemet också. Återkommer med intryck av det när vi har fått grejorna.

En annan fråga: Om man inte skulle få tag i ett 1090, vad är nästa alternativ att kolla in? Får gärna vara nytt så att det inte blir så jädra svårt att få tag på det. :)

Mvh Christian

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2009-03-14 00:08

det finns en tråd på minhembio med mätningar på rotels 500w D-steg för den intresserade.. visar sig vara ganska mycket dist i övre registret,

här var den visst:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=146313

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: ICE till INO?

Inläggav subjektivisten » 2009-03-14 02:07

Sunde skrev:Så hans funderingar är att skaffa ett nytt steg till topparna, typ Rotel 1080 eller 1090 om man skulle kunna få tag i ett sådant. Sedan köra Jjaz-steget till basmodulerna.

Detta låter som en skitbra ide. Håll utkik på tyska ebay och hifimagasinet så kommer nog en 1090 ut framöver.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-03-14 07:48

Sunde skrev:
tiefenmesser skrev:Det brukar klagas på di högre frekvenserna när det gäller klass D. Men någon annan kommer säkert in snart och förklarar bättre.

Jo, det är typ den simpla förklaringen jag fått också. Känns som att man generaliserar rätt hårt där. Eller är verkligen alla klass D steg värdelösa till annat än basmoduler? Vore intressant att få höra lite mer ingående vad folk tycker om klass D tekniken.

Mvh Christian

Det krävs ett tekniskt kvantumsprång för att komma över de tillkortakommanden som tekniken idag kan åstadkomma. Om tio år kanske tekniken är mogen.

Nackdelarna är ungefär :

1. Hög dist. vid frekvenser över 2 khz ( högre än välgjorda konventionella steg )

2. Frekvensgången ändrar sig beroende på belastningen, i diskantområdet.

3. Högeffekts klass-d steg tenderar att dista än mer än de som har låg effekt.

Fördelarna är ungefär:

1. Låg vikt, billig teknik, hög effekt kontra pris, inga stora trafos/kylflänsar mm. God återgivning i basområdet ( vid god konstruktion ). Därför används tekniken av tillverkarna- den är ju billig.
Sedan kan man sälja konceptet med mördande reklam*.

*( Som sony gjorde för tre år sedan, men då konsumenterna inte gillade ljudet, trots fina reklamfinansierade recensioner i hifipress, så gick man tillbaka till konventionell teknik igen. )
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-03-14 12:04

Till alla som hojtar om att det är så värdelöst med klass-D:
Ok att mätningarna inte är som de ska i de övre registren men jag har lyssnat ett flertal gånger på ICE i jämförelse med hyfsade A/B steg och alltid blivit förvånad över att jag tyckt det låtit så ok. Uppenbarligen så skiljer upplevelsen mellan personer och platser etc etc. Men dagens take-away är: Det är faktiskt fullt möjligt att man tycker det låter mycket bra med klass-D. Både högtalare och rum påverkar så otroligt mycket mer!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-14 12:13

Jag har hört några Hypex klass d-slutsteg som jag faktiskt tyckt låtit riktigt bra, dock helt öppet och utan jämförande objekt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-14 13:29

overture skrev:Till alla som hojtar om att det är så värdelöst med klass-D:
Ok att mätningarna inte är som de ska i de övre registren men jag har lyssnat ett flertal gånger på ICE i jämförelse med hyfsade A/B steg och alltid blivit förvånad över att jag tyckt det låtit så ok. Uppenbarligen så skiljer upplevelsen mellan personer och platser etc etc. Men dagens take-away är: Det är faktiskt fullt möjligt att man tycker det låter mycket bra med klass-D. Både högtalare och rum påverkar så otroligt mycket mer!

Det kan nog låta bra men om han ska köpa dom högtalarna och behöver ett till slutsteg så tycker jag inte det är värt att spara in några tusen på en fläkt behringer utan hellre kör class D på basarna och letar rätt på någon bra för topparna typ 1090.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-14 13:33

Medhåll, men personligen tycker jag 1090 är bra, men att 1080 eller 991 (samma steg til halva pengen) räcker ruskigt långt.

Dimensionera utefter hur starkt du kan se dig spela.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-14 14:11

i28 är kanske också 4 ohm högtalare?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2009-03-14 18:17

Tror ikke man skal avskrive ICE før man har prøvd Jeff Rowland, omtalt/testet i et av norske Fidelity sine siste nr.

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-15 13:50

Kaffekoppen skrev:Medhåll, men personligen tycker jag 1090 är bra, men att 1080 eller 991 (samma steg til halva pengen) räcker ruskigt långt.

Dimensionera utefter hur starkt du kan se dig spela.

Hur upplever ni som jämfört dessa två steg. Är den största skillnaden att man kan spela högre med 1090? Eller har det även mer pondus på lägre volymer?

Mvh Christian

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-15 13:58

Den kan spela starkare - that´s it.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-15 16:27

Sunde skrev:Tack Pingvinlakrits!

Har skummat igenom tråden lite snabbt nu. Ska läsa hela imorgon när man är lite piggare.

Så som jag känner så här spontant så går nog klass D steget till basmodulerna iaf. Var ju det som var tanken från början också, men när vi började fundera om det gick att komma undan lite billigare utan att tappa allt för mycket på ljudet så kom dessa funderingar upp.

Men givetvis så kommer Jjaz steget att provspelas tillsammans med toppsystemet också. Återkommer med intryck av det när vi har fått grejorna.

En annan fråga: Om man inte skulle få tag i ett 1090, vad är nästa alternativ att kolla in? Får gärna vara nytt så att det inte blir så jädra svårt att få tag på det. :)

Mvh Christian

Hej Sunde, jag köpte för inte så länge sedan ett par ICE steg, just att ha till kommande moduler ;)
Först kommer dem dock att få driva topparna (i28) som är tängta att inhandlas till att börja med. Till topparna sedan så blir det till att leta upp någon ok Rotel steg ller liknande antra jag och köra på det :)
Behöver väll inte vara en 1080 eller 1090 egentligen då man maxar i28 vid 150w eller vad det nu e... så om man har typ 200w så "räcker det" väll ganska bra och man riskerar väll aldrig att stärkaren klipper eller liknande.

mvh
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-15 18:13

Tackar DVD-ai!

Skönt att höra att det är flera som är i nästan samma sits. :) Vad finns det fler för Rotelmodeller man kan kolla efter? Vill ju ändå få ut så mycket som möjligt ur i28 naturligtvis, men det får ju gärna inte kosta en hel förmögenhet. :)

Mvh Christian

DVD-ai skrev:
Sunde skrev:Tack Pingvinlakrits!

Mvh Christian

Hej Sunde, jag köpte för inte så länge sedan ett par ICE steg, just att ha till kommande moduler ;)
Först kommer dem dock att få driva topparna (i28) som är tängta att inhandlas till att börja med. Till topparna sedan så blir det till att leta upp någon ok Rotel steg ller liknande antra jag och köra på det :)
Behöver väll inte vara en 1080 eller 1090 egentligen då man maxar i28 vid 150w eller vad det nu e... så om man har typ 200w så "räcker det" väll ganska bra och man riskerar väll aldrig att stärkaren klipper eller liknande.

mvh

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-15 21:30

Jag har tittat en del på br1070 som har en effektangivelse som tilltalar mig i förhållande till priset man ibland kan hitta den för. Denna är så pass kraftig så att jag inte kan se varför det inte skulle gå att driva i28 till dess spets med denna :)
Om någon har andra erfarenheter så dela gärna med er av dem för jag vill såklart vet !
Men det e i alla fall vad jag hopps/ tror på och tängte förmodligen satsa på
Mvh//David

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-15 22:59

DVD-ai skrev:Jag har tittat en del på br1070 som har en effektangivelse som tilltalar mig i förhållande till priset man ibland kan hitta den för. Denna är så pass kraftig så att jag inte kan se varför det inte skulle gå att driva i28 till dess spets med denna :)
Om någon har andra erfarenheter så dela gärna med er av dem för jag vill såklart vet !
Men det e i alla fall vad jag hopps/ tror på och tängte förmodligen satsa på

Ok, låter bra.

Ekonomiskt så låter ju det alternativet bra mycket mer lockande. Men det vore väldigt skönt att höra av nån som jämfört olika rotel steg till i28 också. Annars så vet jag att om man skaffar ett 1070 t.ex. så kommer tanken om hur det skulle låta med 1090 att ligga och gnaga varje gång man lyssnar på anläggningen. :?

Mvh Christian

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-15 23:07

Hur många watt fixar 1070 då?

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2009-03-15 23:33

subjektivisten skrev:Hur många watt fixar 1070 då?

2x130w i 8ohm om jag inte är helt ute och cyklar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-15 23:36

Okej, så länge man inte ska spela högt så lär det räcka rätt så bra.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2009-03-16 00:41

Ta ett RB-991 eller 993 (3-kanaler) på 200w/8ohm, de är väldigt bra och finns att hitta begagnade till bra priser. Annars 1080 som poppar upp för 7-8000 sek

Mycket strömstarka också. Roteln nog överlägsna när det kommer till pris-prestanda-kvalitet

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-03-16 08:59

Avskriv inte NAD208 heller, de låter fruktansvärt bra.

208:an pallar ju med att leverera effekt så det räcker.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-16 09:43

jo men 2x130w @ 8 ohm ja, och nästan det dubbla vid 4ohm :)

i28 är speckade till 200w max in vid 4ohm och detta steg lämnar mer än 200w vid 4ohm, så jag tycker det borde "duga"
sedan så är det ju så att känsligheten på dessa högtalare är så pass hög (92dB/1m/1w är den väll, elelr är det 92dB/2,83v ?! ) så att med denn effekt in så borde det ju gå att få löjligt högt utan att man kommer att vara nära stegets elelr högtelernas gräns gällande effektålighet.

Men jag ska ta och fråga Ingvar om detta idag då jag ska på lyssning hoss honom, återkommer med hans syn på det hela :)
Mvh//David

Nästa

Återgå till Wänner af Ino