Klipper in från min egen presentationstråd:
Kort handlarar det om om önkemål om tips på materialval etc. som kan förbättra främst rummets ljudisolering mot övriga rum (vad kan man göra med enkla medel vid nybygge)
"Underbart och äntligen!
Vi skrev för några veckor sedan på ett nybygge som kommer byggas under året och vi flyttar förhoppningsvis in typ jan-feb (2010)
Huset som kommer uppföras är "Lönneberga" från Eksjöhus
Planlösningen kommer dock skilja sig från de exempel som återfinns i länken ovan.
Vad har då detta att göra med Faktiskt.se kan man ju undra? Jo, på nedre plan kommer ett rum om 14,2 kvadrat fungera som mitt lilla "pojkrum", en ersättare av det rum om knappt 10 kvadrat som ni finner bilder på i denna tråd helt enkelt!
Rummet kommer vara (ca.) 4.1 meter långt, 3.5 meter brett och 2.6 meter i takhöjd.
Jag ser nu möjligheterna att äntligen få ett rum som låter "hyfsat" då möjlighet ges att inte vara så trångbodd (utöver det större utrymmet kommer dessutom ex. verktygskåp inte behöva "bo" i pojkrummet längre, finns andra platser för det)
Planen är att ha en fet bänk längs ena kortsideväggen (typ 3 meter lång) där mina från Amphion skall få bo på varsin kant. Mellan dessa är tanken att svarv, stärkare (så småningom Bullits slutsteg och något försteg + tuner) skall stå. Under denna bänk är planen att ha plats för 16 "backar" LP skivor (åtta backar i bredd, dubbla rader) skall få plats. Idag fyller jag blygsamma 5 backar, men man måste ju ha något att växa i Very Happy Alla CD får bo på väggen bakom.
På andra långsideväggen skall soffa och fotölj placeras och härifrån skall det njutas! (banne mig! Wink )
Då sista ändringen inte är gjord än (många beslut blir det) är jag naturligtvis nyfiken om någon på detta forum har några råd att ge avseende bygget av huset. Finns det något jag redan nu jag skall se till att fixa? typ "se till att isoleringen till ditt "pojkrum" är minst XX mot överiga rum" eller "se för guds skull till att det är XX gips i väggarna
Jag vill ju inte störa min bättre hälft och våra söta barn mer än nödvänsigt så att säga.. (mina lyssningsvanor innebär att jag oftast sitter och spisar plattor efter övriga i familjen gått till sängs) så alla tips om ex. ljudisolering som inte innebär allt för stora ingrepp/kostnader mottages tacksamt i detta skede."