Finns det någogra enkla tips att tänka på vid nybygge?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Finns det någogra enkla tips att tänka på vid nybygge?

Inläggav Ceder » 2009-03-15 02:22

Klipper in från min egen presentationstråd:

Kort handlarar det om om önkemål om tips på materialval etc. som kan förbättra främst rummets ljudisolering mot övriga rum (vad kan man göra med enkla medel vid nybygge)

"Underbart och äntligen!

Vi skrev för några veckor sedan på ett nybygge som kommer byggas under året och vi flyttar förhoppningsvis in typ jan-feb (2010)

Huset som kommer uppföras är "Lönneberga" från Eksjöhus

Planlösningen kommer dock skilja sig från de exempel som återfinns i länken ovan.

Vad har då detta att göra med Faktiskt.se kan man ju undra? Jo, på nedre plan kommer ett rum om 14,2 kvadrat fungera som mitt lilla "pojkrum", en ersättare av det rum om knappt 10 kvadrat som ni finner bilder på i denna tråd helt enkelt!

Rummet kommer vara (ca.) 4.1 meter långt, 3.5 meter brett och 2.6 meter i takhöjd.

Jag ser nu möjligheterna att äntligen få ett rum som låter "hyfsat" då möjlighet ges att inte vara så trångbodd (utöver det större utrymmet kommer dessutom ex. verktygskåp inte behöva "bo" i pojkrummet längre, finns andra platser för det)

Planen är att ha en fet bänk längs ena kortsideväggen (typ 3 meter lång) där mina från Amphion skall få bo på varsin kant. Mellan dessa är tanken att svarv, stärkare (så småningom Bullits slutsteg och något försteg + tuner) skall stå. Under denna bänk är planen att ha plats för 16 "backar" LP skivor (åtta backar i bredd, dubbla rader) skall få plats. Idag fyller jag blygsamma 5 backar, men man måste ju ha något att växa i Very Happy Alla CD får bo på väggen bakom.

På andra långsideväggen skall soffa och fotölj placeras och härifrån skall det njutas! (banne mig! Wink )

Då sista ändringen inte är gjord än (många beslut blir det) är jag naturligtvis nyfiken om någon på detta forum har några råd att ge avseende bygget av huset. Finns det något jag redan nu jag skall se till att fixa? typ "se till att isoleringen till ditt "pojkrum" är minst XX mot överiga rum" eller "se för guds skull till att det är XX gips i väggarna

Jag vill ju inte störa min bättre hälft och våra söta barn mer än nödvänsigt så att säga.. (mina lyssningsvanor innebär att jag oftast sitter och spisar plattor efter övriga i familjen gått till sängs) så alla tips om ex. ljudisolering som inte innebär allt för stora ingrepp/kostnader mottages tacksamt i detta skede."

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-03-15 13:40

Har inga råd i frågan, men satan vad avis jag är på dig....
Vill också få bygga eget...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-15 14:37

Hur är väggarna utförda i dessa hus?
Är det enkla gipsväggar eller spån plus gips eller vad? Är det isolering i innerväggarna eller inte?
Dubbla gipsskivor plus isolering emellan är väl minst vad man behöver. Men allra helst ska dom angränsande väggskivorna spikas på alternerande reglar som är lite förskjutna mot varann.
Hur är mellanbjälklag utfört ovanför "ditt" rum, är det isolerat mellan innertak och golv? Se till att få mineralull där också.

Väggen bakom högtalarna bör f.ö. vara så stabil som överhuvudtaget möjligt för att ge "stöd" i basområdet, helst tegel, men annars råspont eller tjock spån plus dubbla gips.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-15 17:12

Det är bra att du ska hålla till på bottenplanet. Ljud har en enastående förmåga att leta sig nedåt.. Förrutom stabila väggar är täthet i kontruktionen en fördel. Dessvärre misstänker jag att byggnadsingenjörerna inte är så insatta i hur ljud fortplantar sig i själva kostruktionen. Öppna planlösningar bör undvikas om man vill ha ner den allmänna störnivån. Detta lär du märka om det finns tonåringar i huset... Jag hade ett rum i den storleken i föräldrarhemmets källarplan. Var aldrig någon som stördes. Fick faktiskt in mitt stora Magneplanar-system där...

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-15 18:49

Et hangripligt tips kan vara att förberdea för att dra kabel (hdmi, högtalarkabe m.m.) i väggarna. Om du skall köra med fläktkylda slutsteg och/eller mediadator kan det vara på sin plats med en ljudisolerad och välventilerad garderob (hade en sådan och saknar den varje dag).

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-03-15 22:22

paa skrev:Hur är väggarna utförda i dessa hus?
Är det enkla gipsväggar eller spån plus gips eller vad? Är det isolering i innerväggarna eller inte?
Dubbla gipsskivor plus isolering emellan är väl minst vad man behöver. Men allra helst ska dom angränsande väggskivorna spikas på alternerande reglar som är lite förskjutna mot varann.
Hur är mellanbjälklag utfört ovanför "ditt" rum, är det isolerat mellan innertak och golv? Se till att få mineralull där också.

Väggen bakom högtalarna bör f.ö. vara så stabil som överhuvudtaget möjligt för att ge "stöd" i basområdet, helst tegel, men annars råspont eller tjock spån plus dubbla gips.

I grundutföande är innerväggarna 13 mm gips, enkel vad jag kan se. dock isolerade (45 mm. isolering) Jag skall ta ett snack med dom avseende i alla fall dubbelgips till "mitt" rum. Vad är att föredra? spån+enkelgps eller dubbelgips?

Mellanbjälklaget är "bjälklagselement" vad det nu innebär :? Jag får kolla det.

Tanken är att väggen bakom högtalalrna är ytterväggen, se den torde väl vara lite mer stabil än en innervägg.

Tack för ett bra svar!

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-03-15 22:24

peetwa skrev:Et hangripligt tips kan vara att förberdea för att dra kabel (hdmi, högtalarkabe m.m.) i väggarna. Om du skall köra med fläktkylda slutsteg och/eller mediadator kan det vara på sin plats med en ljudisolerad och välventilerad garderob (hade en sådan och saknar den varje dag).

Den elektriker som dom kommer köra med har fina rekomendationer och jag kommer vara mycket "på" i denna fråga (förberedande dragingar av rör etc.)

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-03-15 22:27

Tack för svar, det är en stor häjlp för mig.

Misstänker dock att en hel del ljud läcker via dörren till rummet, finns det några råd där? typ "satsa på en tung dörr i massivt trä istället för en i lamniat, det är bättre för att... " osv

//DC

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-15 23:06

Ceder skrev:Tack för svar, det är en stor häjlp för mig.

Misstänker dock att en hel del ljud läcker via dörren till rummet, finns det några råd där? typ "satsa på en tung dörr i massivt trä istället för en i lamniat, det är bättre för att... " osv

//DC

Detta skulle bli mitt nästa tips, men jag antar att det finns en budget som behöver hållas. Man kanske kan lösa planlösningen så att det naturligt blir minst två vanliga dörrat till bebodda delar. Typ ingång (invändigt) via tvätstuga eller ett föråd.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-03-16 03:53

Ceder skrev:Tack för svar, det är en stor häjlp för mig.

//DC

De två saker du har i åtanke, att störa resten av hushållet så lite som möjligt samt att få själva lyssningrummet så bra som möjligt kräver lite funderande.

Mot vardagsrummet kan det ur störningshänseende vara lämpligt att bygga en dubbelvägg, alltså en regel ytterligare åtskild med någon cm från den befintliga regeln / väggen. (Kanske även mot toan + garderoben) Här finns byggbeskrivningar och uppmätta testdata för olika varianter: http://www.delta.dk/C1256ED60045E95F/sy ... skaber.pdf

Jag tror att 2 (enklare) dörrar med gummilist gör större nytta ur störningssynpunkt än 1 st tjock. I så fall skulle jag välja dörr som öppnas utåt vardagsrummet, så du kan ha en ytterligare innanför. Har du funderat på smacka upp en liten vägg direkt innanför nuvarande dörren till rummet, så du får en liten skrubbliknande historia? Resultatet blir visserligen ett tämligen kvadratiskt rum men dina väggar är eftergivliga och inte några som reflekterar basen på samma sätt som betongväggar.

(Jag byggde dubbelvägg när jag fixade till rummen för småtjejerna. 45+45 mm reglar med 90 mm isolering + 16 mm spånplatta + 13 mm gips på vardera regeln. Tog även till mig tipsen i länken om att förskjuta eldosor mot varandra mellan rummen samt att täta av dessa med acrylfogmassa. För att minska flanktranmission fick golv- och takregel mellanlägg av slaktat liggunderlag, skivorna på de stående reglarna fick 5 mm distans mot tak, golv och sodoväggar, springan tätades med mjukfog av akrylfogmassa. -Tanken är att väggarna ska vara helt beröringsfria mot varandra och ha mjuk fog mot golv, tak och sidoväggar samt att skivorna ska vara helt lufttäta. Resultatet blev jäkligt bra faktiskt.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-16 09:38

Nu har ni bara talat om väggar. Det finns ett tak mot övervåningen som kan läcka en hel del också. I min gamla kåk är det rätt bra isolation mellan våningsplanen (gips+spåntade bräder+spån+spåntade bräder+parkett). I den nyare tillbyggnaden är det klart sämre (gips+220mm mineraull+golvspån+golvspån).

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-16 11:45

Inser nu hur värdelös min lyssningmiljö är.
1: På övervåningen
2: Öppen planlösning ca 60m2
3: Dåligt reglat golv
4: Dåligt isolerade innerväggar
5: Tunna gipsväggar

Tur att väggen bakom högtalarna är en yttervägg iallfall...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-16 12:19

kodapa skrev:Tur att väggen bakom högtalarna är en yttervägg iallfall...

Mmmm det behöver inte betyda något i ett trähus. Om man har enkelgips mot en vägg med stabila 145mm reglar så kan det akustiskt vara mjukare än mot en innervägg med enkelgips på båda sidor och 45mm reglar. DEt är nämligen luftens fjädring som är dominant och ju mer luft destu mjukare fjädring.

Vad jag vill säga med det är att högtalarna bör stå mot en vägg med dubbelgips oavsett om det är en innervägg eller yttervägg om högtalarna förväntar sig stödet från högtalarväggen.

De övriga väggarna kan vara mjukare (speciellt i ett så kubiskt rum) men då får man mer transmission om man inte gör på det vis som redan har beskrivits av bl a Adhoc. Samma typ av konstruktion kan man göra i taket med kanske OSB-skivor som upphängning av "innertaket" som kan bestå av gips.

Golvet kan man se till att det blir så tungt som möjligt (hög ytdensistet).

Dubbla gummilistisolerade innerdörrar är nog helt ok.

Fönstrena kommer efter dessa manövrar vara den punkt där ljudet läcker ut till grannarna mest. Gissar jag.

Bara lite löst spånande.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-16 12:24

Jag skulle inte orka med två dörrar till ett rum. Dessutom lär ju en ljuddörr bli bättre än dubbla vanliga.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-16 12:28

paa skrev:Jag skulle inte orka med två dörrar till ett rum. Dessutom lär ju en ljuddörr bli bättre än dubbla vanliga.

Det är ju en fråga om hur man önskar men en dörr av "ytterdörrs"-kvalitet som är ordentligt isolerad duger nog.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-16 16:14

Ceder skrev:
peetwa skrev:Et hangripligt tips kan vara att förberdea för att dra kabel (hdmi, högtalarkabe m.m.) i väggarna. Om du skall köra med fläktkylda slutsteg och/eller mediadator kan det vara på sin plats med en ljudisolerad och välventilerad garderob (hade en sådan och saknar den varje dag).

Den elektriker som dom kommer köra med har fina rekomendationer och jag kommer vara mycket "på" i denna fråga (förberedande dragingar av rör etc.)

Tänk på att hur mycket rör du än drar, så kommer det att vara förlite.

Jag kan rekomendera, att förutom de vanliga rören, för kaftutag, nätvärk, och högtalarkabel/signalkabel mellan de platser du tänkt att ha sakerna på, sätta upp en extra dosa invid var tänkbar plats, och från de dosorna dra rör till ett gemensamt skåp eller så. Då kan man altid från alla dosor, dra via "navet" till alla andra dosor.

Även om det blir en omväg så är det värdefullt att aldrig behöva krångla. Och nuförtiden går ju nästa alla signaler att skicka som digitala optiska, och då spelar ju avstånden mindre roll.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-03-16 18:42

Naqref™ skrev:
paa skrev:Jag skulle inte orka med två dörrar till ett rum. Dessutom lär ju en ljuddörr bli bättre än dubbla vanliga.

Det är ju en fråga om hur man önskar men en dörr av "ytterdörrs"-kvalitet som är ordentligt isolerad duger nog.

En dörr av hög kvalitet drar iväg i pris. Det kan bli bortkastade pengar med en bra enkeldörr om väggen som den sitter i har dålig ljudisoleringsmässigt funktion.

Återgå till Teknikforum