fråga om elinstallation

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

fråga om elinstallation

Inläggav celef » 2009-03-15 17:58

frugan tröttnade på att inget blir färdigt hemma, för att göra frugan lite glad lekte jag nyss elektriker

jag kopplade in ett eluttag till spisfläkten, jag snodde el från utanpåliggande matning till diskmaskinen, mellan kopplingsdosa i vägg och diskmaskin monterade jag uttaget, tyvärr blev det väldigt trång i uttaget så jag kunde inte koppla in manteln till jord

kan detta bli ett framtida problem? manteln är nu bara inkopplad till jord i ena änden av kabeln, vid uttaget vid diskmaskinen. varför sitter det en oisolerad mantel i kabeln, vad gör den för nytta?
Bikinitider

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-03-15 19:13

Det är 2 år sedan jag renoverade köket men jag vill minnas att elektriken sa; diskmaskinen ska ha en egen separat jordad kabel från säkringsskåpet och en egen säkring! Ingen skarv eller annat inkoppat.
Du bör nog lösa det på ett annat sätt... :(
Kan du inte koppla spisfläkten till bänklysningen? Dock via ett jordat eluttag så man kan koppla ur fläkten vid rengöring? Är inte alla uttag i köket jordade har du bara 2 alternativ: gör absolut ingen ändring av elen i köket eller dra om allt så alla uttag är jordade... :cry:
Försäkringsbolag är tyvärr oerhört kinkiga på att all el-dragning är 100% rätt utförd om någonting händer!
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-15 19:55

Om skärmen/manteln skall vara inkopplad i båda ändar eller inte. Var inte så lätt att få svar på när jag sökte. Kommer faktiskt inte ihåg vad jag kom fram till. Elektriker hade olika åsikter.

Ur säkerhetssynvinkel så är det bra att koppla in i båda ändar, för då blir skyddsjord tjockare. Skyddsjord måste ha minst samma area som ledarna.

Vid elsaneringsinstallationer (lite störfält) så har jag för mig att det rekommenderades att koppla in i ena änden bara. Då kommer eventuella störningsströmmar som går i skyddsjord att inte springa i skärmen.

//Michael

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2009-03-15 22:21

[s]Det är 2 år sedan jag renoverade köket men jag vill minnas att elektriken sa; diskmaskinen ska ha en egen separat jordad kabel från säkringsskåpet och en egen säkring! Ingen skarv eller annat inkoppat.
Du bör nog lösa det på ett annat sätt... :(
Kan du inte koppla spisfläkten till bänklysningen? Dock via ett jordat eluttag så man kan koppla ur fläkten vid rengöring? Är inte alla uttag i köket jordade har du bara 2 alternativ: gör absolut ingen ändring av elen i köket eller dra om allt så alla uttag är jordade... :cry:
Försäkringsbolag är tyvärr oerhört kinkiga på att all el-dragning är 100% rätt utförd om någonting händer![/s]

Skumt!!! En dubbelpost...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-03-16 10:19

manteln/biledaren ska minst vara ansluten i den ända som sitter närmast säkringen. "bortre" ändan är valfritt.

Detta gör att jordfelsbrutaren har störst chans att fungera som tänkt...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-16 10:48

nu kan jag inte få inkopplingen ogjord då jag redan har kopplat in ett uttag på matningen till diskmaskinen, jo jag skulle kunna byta ut hela kabeldragningen men måste jag det? då skulle frugan bli glad tror jag 8)

manteln skulle jag ju kunna koppla ur vid uttaget vid diskmaskinen, då kommer den inte vara ansluten vare sig vid uttaget för fläkt eller diskmaskin, det kanske är bäst så?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-03-19 23:30

Antar att det är en EKLK kabel du pratar om.
Drottningen(bi-ledaren), skärmen som du kallar den, är tänk att skydda mot mekanisk påverkan/åverkan om något t.ex. kapar kabeln genom yttre händelse, sä är manteln jordad och därmed löser säkringen ut, eller jordfelsbrytaren om sådan finnes. Men då måste bi-ledaren vara ansluten i hela sin sträckning.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Återgå till Teknikforum