Spela in subwooferelement.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Spela in subwooferelement.

Inläggav peetwa » 2009-03-15 20:14

Jag ladade ner tone från www.tolvan.com och koplade upp datorn mot en liten förstärkare. Förstärkaren är kopplat till ett element utan låda och spelar nu på 18 Hz (har kör lit olika mellan 16 - 34 Hz) med ca 8 mm konutslag p-p. Ett väldigt tyst sätt att spela in element, sambon och hunden vet inte ens om det. Funkar metoden eller måste element spelas in med "blandat program"?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-15 20:51

det är spidern du mjukar upp och tydligen är det dom allra första hundratalet cyklerna som är viktigast. själv surrounden händer nästan ingenting med av vad jag läst. man kan även mjuka upp spidern med handen har jag läst.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-15 21:01

Ok, då borde det funger så här.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-03-15 22:15

Enligt Öhman bör inspelningen ske i intervaller och med inte allt för höga volymer. Limningar och annat tar tydligen stryk om man spelar in på det där viset, med statisk signal och stora konrörelser.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-15 22:18

nolimitsoya skrev:Enligt Öhman bör inspelningen ske i intervaller och med inte allt för höga volymer. Limningar och annat tar tydligen stryk om man spelar in på det där viset, med statisk signal och stora konrörelser.

Dessutom vore det väl enklast att helt enkelt lyssna på musik i den? Varför vill man inte det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-15 23:00

Ok, då kanske man får vrida ner ett snäpp, det är rätt fet uphängning så det ser inte så dramatiskt ut.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-15 23:02

perstromgren skrev:
nolimitsoya skrev:Enligt Öhman bör inspelningen ske i intervaller och med inte allt för höga volymer. Limningar och annat tar tydligen stryk om man spelar in på det där viset, med statisk signal och stora konrörelser.

Dessutom vore det väl enklast att helt enkelt lyssna på musik i den? Varför vill man inte det?

Jo, för den har ingen låda och jag vill att den skall vara inspelad när jag bygger låda och stämmer av basreflexröret.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-16 10:01

peetwa skrev:
perstromgren skrev:

Jo, för den har ingen låda och jag vill att den skall vara inspelad när jag bygger låda och stämmer av basreflexröret.

Aha, det mejkar sens. Vilka parametrar är det som påverkas vid inslitningen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-16 10:10

perstromgren skrev:Vilka parametrar är det som påverkas vid inslitningen?

Endast Cms (fjädringsmjukheten).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum