Koppla bort fläktar i NAD?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StaffanF

Koppla bort fläktar i NAD?

Inläggav StaffanF » 2009-03-17 16:26

Hej alla!

Jag har en NAD T763 vilken jag för tillfället inte har råd att byta ut. Jag håller dessvärre på att bli tokig då jag hör de små fläktarna i tystare partier i film och musik. Det låter inte högt men när jag nu börjat höra dom så kan jag knappt höra ngt annat!
Ngn som har ngt tips hur jag blir av med problemet?

Kan man koppla ur fläktarna?
Byta ut dom?
Sätta fast mer kylande metall?
Spela högre?

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2009-03-17 18:39

spela högre är ju ett allternativ :)

Men troligtvis så går det att hitta tystare allternativ, kika runt lite på företag som säljer datorprodukter m.m., det finns vissa som inriktar sig speciellt på specialdelar till datorer, och de brukar ha extremt tysta fläktar att köpa.

Sen är det generellt så att mindre fläktar ger mera ljud, då de behöver snurra snabbare för att flytta lika mycket luft som en stor.

Edit: man kan ju också prova att smörja upp de fläktar man har, ta bort klisterlappen som sitter i själva "navet" av fläkten så brukar man komma åt lagrena som sitter innanför, spraya ner någon tunnflytande olja och sätt tillbakaklisterlappen, kan fungera, kan vara meningslöst, det beror på hur sliten fläkten är och hur tyst den var ifrån början :)

Användarvisningsbild
StaffanF

Inläggav StaffanF » 2009-03-17 20:20

Om man nu ska köpa ny fläkt/fläktar, vad är viktigt att tänka på?
samma volt......ohm?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2009-03-17 20:28

det viktigaste är att de har samma drivspänning, oftast drar de inte särskillt mycket ström, men det kan vara värt att kika på också.

självklart så kan det vara smidigt om de är i samma storlek.

Sen är ju frågan om ljudnivå och kapacitet, som oftast inte går hand i hand, ju mera luft de flyttar ju mera brukar de låta, tyvärr.

att tänka på kan ju vara att fläktar som sittter i datorer nästan uteslutande går på 12V, men i andra applikationer finns det även 230V fläktar.

Är spänningen som fläktarna går på nu högre så går det ju alltid att strypa ner spänningen lite med ett motstånd, då de inte drar så mycket så behövs inga monstermotstånd

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-18 00:28

Bra input från StaffanF. Om det går att få in en större fläkt så är det oftast att föredra det alternativet och sedan möjligen sätta in ett lagom stort motstånd för att sänka spänningen öven fläkten en del så brukar det bli ordentligt tyst.

Förutsatt att det gäller 12V fläktar så rekommenderar jag att du tittar efter märket ADDA. De gör bra tysta fläktar av jämn kvalitet till rimliga priser och presterar generellt bra även vid spänningssänkning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-18 10:18

Jag köpte ett sådant här kit, som jag skall bygga in i mitt audio-rack. På lågvarv är dessa fläktar helt ljudlösa. Men det får förstås inte plats inne i en förstärkare. Mata med en vanlig 12V DC-adapter.

Användarvisningsbild
StaffanF

Inläggav StaffanF » 2009-03-18 10:29

Tack för hjälpen.

Ska mäta nu och se om man kan få in en lite större fläkt eller såga upp ett större hål och sätta en på utsidan.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2009-03-18 10:49

ett rätt smidigt allternativ om du inte är rädd för att löda och modifiera hit och dit är ju att du i stället sätter in en lämplig potentiometer i stället för motståndet så kan du ställa in hur snabbt fläkten ska snurra och sammtidigt då även hur mycket den låter.

Det gäller bara att inte ställa den för lågt så att kylningen uteblir.

Återgå till Teknikforum