piP+basmoduler+7.1, hur göra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Somnabula

piP+basmoduler+7.1, hur göra?

Inläggav Somnabula » 2009-03-17 20:07

Hej hej, jag funtar lite på att uppgradera mitt system som består av piP+denon dra-1000+sentec diana till ett 7.1 system med basmoduler. Har haft grejerna i drygt 5 år nu och riktigt nöjd med ljudet fortfarande men känner att det vore kul att lägga till lite tryck i det undre registret samt sido- och bakkanaler för filmtittning.

Eftersom jag är nöjd med mitt stereosystem, vad är egentligen den smartaste lösningen för att införliva denna även i ett surroundsystem? Jag funderar lite på att köpa ett 7.1 försteg eller receiver med "pass through" på frontsystemet och använda dra-1000 som slutsteg på full volym, vad tros om det? Sen tänkte jag bygga små söta bosso lådor för sido- och bakkanalerna som ska drivas med två små slutsteg från 41Hz.com.

Vad gäller basen så vet jag inte alls hur jag ska göra, har en 88 liters låda för elbas med två 10-tummare som jag funderar på att byta ut med element som går lite lägre ner. Om man delar den riktigt lågt så att den bara adderar till piP i frekvenser under 30 Hz så kanske man slipper en del av resonanserna som man får om basmodulen arbetar ensam upp till 80-120 Hz.

Bas vill jag ha iaf hehe, men är osäker på om man ska satsa på cr80 filtret eller om det finns filter+slutsteg som också fungerar finfint (tex XTZ Sub Amp 1), eller om det finns digitala filter i nån receiver som har bra rumskorrektion, tonkurvejustering mm. Jag har testat att spela med baslådan som den är nu genom att dela signalen digitalt i datorn och skicka ut genom separata kanaler på ljudkortet men elementen som sitter i nu har inte mycket att ge under 50 Hz oavsett hur man justerar lågpassfiltret. Tänkte att det kanske kunde vara kul att använda en bra låda och eventuellt bygga en till likadan om man får det att låta bra med nya element.

Det blev ganska mycket på en gång det här hehe, kanske borde delat upp det i flera trådar, men nu får ni en helhetsbild av problematiken iaf ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-17 21:13

Tips:

Kör inte piP fullrange utan dela åtminstonde av dem med hembioförstärkarens inbyggda filter.

Köp en hembioförstärkare med PRE-OUT och koppla valfritt slutsteg till frontarna och använd det inbyggda/andra steg till surrounderna och ha egna slutsteg till basmodulerna (för du skall väl ha minst två :wink: ).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-17 21:15

Istället för att först lägga pengarna på det rätt så dyra filtret skulle jag
försöka få tag i en begagnad hemmabioreciever. Har sett flera som går för
mellan 1500–2500 nu. Resten av pengarna skulle jag lägga på profundusP-2.

Då blir det inte mycket kvar till surroundhögtalarna, men det sparar man
ihop till tids nog. De lösningar du hade på gång för basen lät kanske lite
höftat och då skulle jag hellre ta det säkra före det osäkra och skaffa ett
system anpassat till piP.
Senast redigerad av shifts 2009-03-22 10:04, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-17 21:19

shifts skrev:Istället för att först lägga pengarna på det rätt så dyra filtret skulle jag
försöka få tag i en begagnad hemmabioreciever. Har sett flera som går för
mellan 1500–2500 nu. Resten av pengarna skulle jag lägga på profundusP-2.

Det är nog en liten beg marknad av 7.1 recievarar för 1500-2000 kr.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-17 22:19

subjektivisten skrev:Det är nog en liten beg marknad av 7.1 recievarar för 1500-2000 kr.

Har sett några Denon passera Hifimagasinet nyligen i trakterna kring i alla
fall 2500 kr. Tror de var 7.1, kan ju ha varit 5.1.
2021 maj på Spotify

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-17 22:26

Tack för dom snabba svaren, jag kan tänka mig att ge en hyfsad peng för en 7.1 receiver om det har bra filter (men dessa kanske inte alls står sig mot cr80? eller "vanliga" aktiva?), men jag har ingen bra koll alls på vad som bäst, har ni några tips? Det fiffigaste vore om man fick tag på en liten ren DTS avkodare med DAC (försteg i princip) utan lullull. Kunde ju gärna ha nån usb anslutning eller så om man vill modifiera eller uppgradera mjukvaran. Nu kör jag faktiskt med ett 6-kanals firewireljudkort (phase x24) som jag även använder som digital mixer. Tyvärr så kan inte mjukvaran (plex i os x leopard) som jag spelar upp film med använda dom analoga utgångarna, utan skickar endast dts via toslink. Annars så hade det i princip varit mitt försteg, jag ska inte ha en center så då det borde räcka med 6 kanaler om man delar ut basen via frontarna (hur skiljer sig bassignalen (0.1) i 7.1 system jämfört med basen i frontkanalerna (1,2) egentligen?). Kör man mjukvaruavkodning av dts och lågpassfiltrering i datorn kan man ju även mixa in 0.1 basen i den "lågpassade" signalen som skickas till slutsteget för basmodulerna. Vet inte hur mycket som är gjort här egentligen, men jag har kört AU lab som finns att installera under utvecklingsprogrammen för os x där man bl.a. kan lägga in filter och routa ljud till valfri kanal på ljudkortet/en och det fungerar ganska bra, men har icke heller dts stöd vad jag vet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-17 23:05

Somnabula skrev:Tack för dom snabba svaren, jag kan tänka mig att ge en hyfsad peng för en 7.1 receiver om det har bra filter (men dessa kanske inte alls står sig mot cr80? eller "vanliga" aktiva?), men jag har ingen bra koll alls på vad som bäst, har ni några tips?

Det beror nog på vem du frågar. Om du frågar mig så tycker jag helt klart att
delningsfiltret i den Denon 2105 jag använder duger tills jag får råd med
cr80s (cr80 finns väl inte i produktion än?). Har inte upplevt några problem
med integrationen eller brantheten/flackheten i filtret. Dock har jag inte
heller jämfört med cr80s ännu. Det kommer, men senare.

Jag tänkte om valet var inbyggt delningsfilter i reciever + inos basmoduler
kontra cr80s + egna baslådor skulle jag gå på det första. Men jag förstår om
det blir ett merpris som kanske landar lite högre än du tänkt.

Vill du komma undan billigare finns det nog några tips här på forumet på
DIY-moduler som nog låter rätt så bra ändå.

Dina mer tekniska funderingar kring kopplingarna hoppas jag någon annan
kan ge dig svar på :)
2021 maj på Spotify

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2009-03-22 02:43

Jag har gått och funtat lite i veckan nu men har inte direkt blivit klokare, till mitt förtret så verkar det som center kanalen ligger på +4 dB vid surrounduppspelning också, är det därför som dialogen ofta upplevs som lågt mixad månne?

Vad gäller basar så undrar jag lite hur ni med basmoduler löser det rent möbleringsmässigt, instinktivt så känns det som att det fiffigaste är att låta basmodulerna fungera som stativ till topparna. Jag står lite i valet och kvalet mellan att bygga basmoduler (profundus-x, bremen, ob-51...samt anpassa dessa till bredden på piP) till piP eller bygga ett par golvhögtalare med rejäla basar i stil med lts3v-f2 och morellos 3-vägare och använda piP som rena studiomonitorer. Om man bygger in basen i högtalarna slipper man ju allt jox (och utgifter) med extern filtrering och förstärkning också. Vore kul och se lite expempel på hur man kan integrera basmoduler i möbleringen, man kanske kan göra pallar av dom tex. med dynor ovanpå?

(Har kollat lite efter recievrar också, harman kardon avr 645 verkar gedigen, men dom nya kanske är bättre?)

Återgå till Wänner af Ino