XTZ

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

XTZ

Inläggav NADifierad » 2009-03-17 20:41

Överväger att införliva lite xtz produkter i anläggningen, när jag leker med uppgraderingstankar! :) ! Har en tanke på att köra lite aktiv delning, och funderar en del på Xtz intregrerad klassA förstärkare, samt
ett par toppar i form av xtz satteliter! Jag har nu , uppenbarligen :) Nad
förstärkare! C272/C162, och de låter underbart! Ska jag köra aktivt, behöver jag mer förstärkare, och då tycker jag att klassA varianten verkar bra att driva topparna med. Tanken är att den ska sköta allt över 100~300Hz, och låta Nad steget driva allt under!
Nu undrar jag om ni, kära forumfrekventerare :D har några erfarenheter om XTZ att dela med er av?
(en annan bonus med XTZ förstärkaren, är att jag får 3 digitala ingångar på köpet! Jag har, vis av egen erfarenhet, utvecklat allergi mot surround förstärkare, och gillar conceptet med digitalingångar, på en riktig förstärkare) 8)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-17 21:32

"Bottnarna" som det ser ut i nuläget, kommer att vara SLS tior i slutna lådor. En per sida. Samt en basreflex sub, med 12" monacor. Suben kommer att placeras exakt mitt emellan höger och vänster högtalar uppsättning, så då räknar jag med att klara mig med en sub!
Tanken är att suben ska möta sls tiornas dalande baskurva, då dessa kommer att jobba genom ett subsonicfilter om 12dB vid 25hz.
Suben kommer om plånboken medger, att drivas av en subförstärkare från XTZ. På så sätt får jag en möjlighet att överlappa basarna underifrån, för att kunna få ett basljud jag trivs med! :) (dvs tungt :twisted: )
Filtret jag funderar på är Behringers tvåvägs stereo! Synpunkter även om detta, emottages tacksamt! :)
Även tankar om uppgraderingen som sådan, om ni har några!? :roll:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-19 18:23

:roll:
Humdidumdidumdidii :? :?:

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2009-03-19 18:30

nadifierad skrev::roll:

8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-19 18:33

Schull skrev:
nadifierad skrev::roll:

8O

Härligt! :) Ett svar! Välkommen hit, det började kännas ensamt...! :)
Kan du utveckla ditt svar lite?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-19 19:19

Skippa suben, kör med 4 st 10or och EQa dom nedåt i frekvens. Räcker ändå inte detta för önskat ljudtryck, kör 4 st större element. Någon här på forumet hade ju tjackat upp sig på ruskigt billiga 15"are från amerikat. Ja, lådorna blir stora då...
4 tior blir lättmöblerat.

Med denna lösning kommer du att kunna spela med avsevärt högre kvalietet i basen och sannolikt lika djupt och bra som med 12an i det allra lägsta. Troligen bättre. Och det till en lägre kostnad, skulle jag tro.

Det där med att ha en subwoffer är ett missförstånd. Och ska man köra med delat system som du tänkt så är det helt ... ja, fel bara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-19 19:25

På vilket sätt tycker du det blir fel, pga delat system? Och menar du delat: Toppar/bottnar, eller delat Höger+vänster/sub?
Och med fyra tior får jag ökad verkningsgrad hela vägen upp, till där satteliterna tar vid! Det vill jag inte ha. Endast i basområdet. :)
Jag är lite inspirerad av kaffekoppens basfundament, men vill inte dela så lågt som han. Min tanke med min idè, är att på detta sätt få en jämn, bra och stabil bas"bild", under~80Hz!? Med en massa justerings, och överlappnings möjligheter, för att få ett ljud jag trivs med! :)
Senast redigerad av NADifierad 2009-03-19 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-19 19:31

En erfarenhet jag har beträffande svar på frågor i detta forum är att det ofta är lättare att få svar om man formulerar sig mer kortfattat. I alla fall i första posten i en ny tråd. Kanske orkar man inte läsa dina två första inlägg till sista punkten och därmen skiter i att svara :cry:

Jag har ingen erfarenhet av XTZ men det låter onekligen som helt ok prylar, först bara med SEAS men nu även med Tymphany-element. Det talar ju för att det går bra och att grejerna alltså presterar.

SLS10 har jag däremot egen och mycket god erfarenhet av. Jag har haft dom i två slutna lådor på drygt 30 liter och med EQ går dom kontrollerat ner mot 25 Hz - mycket bra element.

Jag har två analoga filter från Behringer (2- och 3-vägs). De funkar bra utan hörbart brus, som kritiker brukar anföra mot dem. Min Behringer DEQ2496 står dock ännu ouppackad i väntan på just nya slutna lådor för mina SLS10 som skall EQ:as enligt Linkwitz Transform.

Men hur ska det gå med ditt nick - kommer du att bli XTZ-fierad?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-19 19:34

Jag hade samma tanke, dvs om långrandigheten! :( Man vill ju dock förklara sig så gott det går, för att få de svar man söker :)
Kul med SLS! Men Lt är jag inte sugen på!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-19 19:37

Vadå inte sugen på LT? Det är inget hokus-pokus och man behöver inte löda obegripliga kretsar med OP-förstärkare. En vanlig EQ duger för att fixa biffen. Och att räkna ut inställningen på EQ:n är en barnlek med t.ex. WinISD och ett färdigt Excelark.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-19 19:40

Kalejdokom skrev:Vadå inte sugen på LT? Det är inget hokus-pokus och man behöver inte löda obegripliga kretsar med OP-förstärkare. En vanlig EQ duger för att fixa biffen. Och att räkna ut inställningen på EQ:n är en barnlek med t.ex. WinISD och ett färdigt Excelark.

För mig är det ett stort steg att ens överväga ett aktivt filter i signalvägarna! :? Lt får vänta tills vidare :) (lite konservativ är jag nog!? En del beror säkert på bristande kunskaper :? )
Och dessutom borde subben kirra biffen!? 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-19 19:45

Men hur ska det gå med ditt nick - kommer du att bli XTZ-fierad?[/quote]

Ja, eller ndxztzierad! :D

Tanken är att de slutna sls`arnarna ska få lådor med ganska lågt Q, för att bättre möta suben. Jag hoppas då på rätt attack och rätt tyngd i basen!?!Fas och brytfrekvenser kommer jag att kunna optimera, och alla ingående element kommer att ha ungefär, samma avstånd till min mätutrustning (broskparabolerna). Det ända jag inte kan gardera mig emot, till fullo, är VF centra! Det däremot är enligt skrutten, inget jag behöver förlora någon nattsömn över!?(om jag förstått honom rätt!?)Synpunkter por favor..... :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-19 21:54

nadifierad skrev:På vilket sätt tycker du det blir fel, pga delat system? Och menar du delat: Toppar/bottnar, eller delat Höger+vänster/sub?
Och med fyra tior får jag ökad verkningsgrad hela vägen upp, till där satteliterna tar vid! Det vill jag inte ha. Endast i basområdet. :)
Jag är lite inspirerad av kaffekoppens basfundament, men vill inte dela så lågt som han. Min tanke med min idè, är att på detta sätt få en jämn, bra och stabil bas"bild", under~80Hz!? Med en massa justerings, och överlappnings möjligheter, för att få ett ljud jag trivs med! :)

Delat = topp + botten.

Att köra med 4 lådor i en array, som jag gör, sänker faktiskt -3dB en hel del. Så du frekvensomfånget utökas nedåt. Räcker inte det, EQa!
Det är mycket stora vinster att göra med 4 baslådor jämfört med 2. Jag vill mena att det är i det närmaste nödvändigt om du ska ha bra och stabil basbild under 80Hz.
Särskilt om du vill ha tyngd och attack i basen, som du skriver om senare. Får att få det måste du ha en relativt homogen våg/tryck fördelning i rummet. Och det får du inte med 2 lådor, i alla fall inte lika bra som 4.
Att gå från 2 till 4 baslådor är nog den enskilt största ljudförbättrng jag har gjort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-19 22:25

Jo jag håller med om ditt resonemang! Och det är det jag eftersträvar själv. Skillnaden är att jag vill göra det med tre basmoduler, istället för dina fyra, eller kaffekoppens 6. Sen kör jag en egen variant, med en xtra förstärkare just till suben, då det är under 80 hz jag vill ha stödet!
En extra förstärkare borde inte spela någon roll, då jag har möjlighet att justera fas både på filter, och subförstärkare!?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-21 20:57

Så är det någon som har några konkreta invändningar, så emottages dessa med tacksamhet! :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-24 17:36

Hade varit kul att höra vad Skrutten, svante, Martin, Nagref eller Kaffekoppen tror om detta!? :( Eller någon annan Einstein :D
Pleaseee.................! :?:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-03-25 09:25

Max_Headroom skrev:Att gå från 2 till 4 baslådor är nog den enskilt största ljudförbättrng jag har gjort.

Större än att gå från 1 till 2 lådor?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-03-25 09:50

Har inte Geddes skrivit något om slumpmässig utplacering av just tre basmoduler?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-25 22:19

schmutziger skrev:Har inte Geddes skrivit något om slumpmässig utplacering av just tre basmoduler?

Vem är geddes? Och jag tänker inte placera mina slumpmässigt! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-26 09:27

Nöj dig inte med en basmodul under 80Hz är väl det generella tipset oavsett.

Läsning av praktisk utplacering av basmoduler finns här:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/Rummet2.pdf

Sen har vi denna gamla goding:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=141
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-26 15:39

nadifierad skrev:
schmutziger skrev:Har inte Geddes skrivit något om slumpmässig utplacering av just tre basmoduler?

Vem är geddes?

http://www.gedlee.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-03-26 18:10

jag tackar och bugar, för samtliga svar :!: :D

Fast egentligen har jag ju tre basmoduler, varav de två kommer att spela upp till ~ 300hz !?

Återgå till Teknikforum