Någon som jämfört Ino PiP och Carlsson OA52.3 eller 51.3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-11-12 20:21

Hallå....

Jag sitter nu med ett antal OA51.3 och ett par OA52.3, att av paren 51.3 drivs/delas aktivt och låter något snäpp bättre än standard OA51.3 och OA52.3...
Jag är enormt förtjust i hur dessa spelar och presenterar ljudet för dig som lyssnare... Jag har till och med svårt för de flesta traditionella högtalare....

Ino PiP..... snacka om hypad!
Man blir ju grymt nyfiken!

Man kanske skulle skaffa ett par som komplement/för variation...

Vad kan man förvänta sig? det är ju en prisskillnad men tror man allt som står om den så verkar ju inte detta spela någon roll.

De har ju vissa likheter... optimerad för att stå nära/mot vägg etc.

Ing. Öhman är ju oxå den (en av dem) som tagit fram filter och diskantelement till OA52.3, OA51.3...

Är det någon som jämför dessa och kan delge några intryck av detta...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-11-13 00:20

Hej Stefan!

Nu har jag inte jämfört just dessa Carlssonmodeller du nämner med piP i samma rum (dock OA12.2, OA14.3, OA58 och piP i samma rum), men har hört såväl de olika modellerna som piP i ett antal olika rum. Det man ändå kan säga är väl att OA51.3 och OA52.3 borde vara lite mer ljudtryckskapabla, men jag har vid alla tillfällen jag hört 51.3 och 52.3 reagerat på vissa orenheter vid högre ljudtryck, som varit mycket störande. Vad detta berott på har jag ingen aning om, även om jag har mina misstankar. Om man bortser ifrån den enskilda faktorn (ljudtrycket) så är nog ändå min åsikt att piP är en klart bättre högtalare på i princip alla punkter. Men de är helt klart kinkigare med rummet enligt min erfarenhet.

Alltid svårt att sätta ord på såna här saker, men jag gör ett försök att sammanfatta mina subjektiva upplevelser...

Bortsett ifrån renheten så tycker jag nog att den största fördelen med piP är en naturligare ljudbildspresentation. Jag har nog i runda slängar lyssnat på alla Carlssonmodeller ifrån -73 och framåt i minst 3-4 olika rum och alltid har "regnbågskänslan" infunnit sig i ljudbilden, med bra höjd i mitten med över och utanför högtalarna är den mycket låg. I vissa rum är det lite bättre än i andra, men det har ändå alltid funnits en tydlig prägel av bågfenomenet. Vissa stör sig inte alls på detta, inte heller jag under 2 år, tills jag lyssnade på i28s + pY-2 i ett fantastiskt välbyggt rum.

/Erik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2004-11-13 02:17

Hej Erik

8545 har en liten puckel i frkvensgången 1500-2500 Hz (i det område som används hos Carlssonburken)
http://www.d-s-t.com/scs/data/18w_8545-00c.htm
som ger ett lite aggressivt ljud vid höga nivåer...

Jag har dock i mitt system försiktigt Eq'at bort den och nu låter det mycket bättre...

Det gamla elementet 8542 har stora problem av denna karaktär...
Men sådana har jag fått god ordning på med coating, nya gummikanter och en passiv sugkrets i ett par högtalare jag hjälpte en kompis att bygga filter till...

Det låter ju jättespännande med Pip!
Har du ett par?

Du är välkommen upp och lyssna vid tillfälle... det har hänt massor sedan du lyssnade sist (och då distade ju en kanal på förstärkaren oxå)

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-13 02:37

Erik_Johansson skrev:... tills jag lyssnade på i28s + pY-2 i ett fantastiskt välbyggt rum.

Det ska man nog passa noga för att göra, om man inte har bra med pengar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-13 12:44

Max_Headroom skrev:
Erik_Johansson skrev:... tills jag lyssnade på i28s + pY-2 i ett fantastiskt välbyggt rum.

Det ska man nog passa noga för att göra, om man inte har bra med pengar.

:mrgreen:

För övrigt så håller jag nog med Erik om det mesta.

En liten kul iakttagelse är att piP har vissa dimensioneringslikheter med Carsslons högtalare i o m att den är anpassad för att placeras nära en vägg men där man får själv se till att dämpa väggen med egna kreationer istället för de i den nyare oa-serien inbyggda dito. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-02 10:18

Nej, jag har inte jämfört. Inte ens blint. Fast OA52.3 låter bra! :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-02 10:22

Inte side-by-side, men inom en vecka i alla fall. Gillar OA52.3, men uppskattar ljudbildspresentationen från piP avsevärt bättre. Övriga aspekter var det för långt mellan lyssningarna för att våga säga något definitivt om. Skulle jag vara tvungen att sätta pengar på någon av dem innan ett test så hade jag satt pengarna på piP.

(51.3 har jag tyvärr inte hört, bara original 51:an en kort stund för flera år sedan)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Generellt om hifi