Basta! + simulering av rumsresonanser = sant?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudist

Basta! + simulering av rumsresonanser = sant?!

Inläggav Ljudist » 2009-03-11 23:08

Efter att ha kommit på mig själv att flytta mellan olika platser i soffan beroende på vilken låt jag lyssnar på slog det mig att det är på tiden att göra något åt de !"@£ j-a rumsresonanserna. :evil: Ska slänga ihop en helmholzresonator när jag får ork men medan jag klurade på det slogs jag av följande:

Vore det inte trevligt om man kunde simulera rumsresonanser i Basta!? Detta på ett liknande sätt som man simulerar baffelpåverkan. Kanske ett formulär där man matar in rumsdimensioner (eller ritar upp sitt rum i 2, 2,5 eller 3 dimensioner) tillsammans med högtalarplacering och lyssningsposition?

Självklart går det ju att göra detta hur avancerat som helst med hänsyn till vägghårdhet, vägg-luftimpedans, planeternas positioner etc men för min del skulle även en enkel modell vara av intresse. Alltid enklare att klicka med musen än släpa högtalare! :P

För att vara extra tydlig: I mitt fall är det basmodulens placering som jag är intresserad av, dvs frekvenser <120 Hz.

Synpunkter?
Om jag har subsonic-filtrering? Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz. Varför? FÖR ATT JAG KAN! 8)

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2009-03-18 22:40

Nähä, inte något intresse alls för detta verkar det som. :(
Om jag har subsonic-filtrering? Javisst, jag höjer 16 dB vid 10 Hz. Varför? FÖR ATT JAG KAN! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-18 22:46

Ljudist skrev:Nähä, inte något intresse alls för detta verkar det som. :(

:)

Det ligger rätt långt bort att bygga in detta. För att rumssimulering ska vara användbar, så behöver den vara rätt komplicerad. Dessutom är det inte säkert att man vill veta det som rumssimuleringen ger, även om den är korrekt. Det har att göra med att vi har en förmåga att höra bort rummet vi sitter i, och därför bör inte en högtalare konstrueras så att den mäter rakt i rum. Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2009-03-19 21:05

Oj, jag fick svar från självaste Basta-fadern. Bugar djupt! :)

Människan är ju fantastisk med sin förmåga att kunna höra bort ljudet i det rum man befinner sig i. Men jag tror att man måste skilja på två saker här.

1: Efterklang och diverse färgningar i mellanregister och diskant. Detta är svårt att simulera och dessutom ointressant i min mening.

2: Låga moders rumsresonanser, typiskt lägre än 100 Hz. Min hjärna kanske är lite konstig men jag lyckas inte höra bort resonanserna under 100 Hz och det är därför iaf jag skulle vara betjänt av en simuleringsfunktion.

Men nu är jag inte så egocentrisk så att jag kräver att du ska implementera funktionen bara för mig. Skulle bli lite dyrt dessutom. :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-03-20 01:01

Vad gäller uträkning av stående vågor i rum kan jag rekommendera denna tråd, här finns ett excelark som man kan leka lite med.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952&whichpage=1&SearchTerms=basabsorbent

Vill man sedan gå vidare kan man mäta med detta gratisprogram
http://www.hometheatershack.com/roomeq/

Se´n står man där med en massa val att göra (när-var och hur dämpar man lämpligen) m.m. men man lär sig en hel del på vägen... :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-20 16:35

Testa denna excel ark på denna sida

http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Ljudist

Inläggav Ljudist » 2009-03-21 12:17

Stort tack Oa51 och Skrutten för länkarna! Jag har letat runt på nätet men inte hittat så "grafiska" verktyg utan endast excelark som bara beräknar rummets egenresonanser.

Let's go measurin'! :D

Edit: Skrutten, när jag tankar ner exe-filen och kör den får jag bara en .frd, ingen .xls. Ett PM vore najs. :)

Återgå till DIY-forum