Centerhögtalare till Sentec SP-77 !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vin-Tage

Centerhögtalare till Sentec SP-77 !

Inläggav vin-Tage » 2009-03-18 21:06

Ok, nu vet jag inte vart jag skall placera denna tråd. Men tanken är att jag ska påbörja ett litet bygge om det går som jag tänkt mig. Gillar mina Sentec burkar och får heller inte byta ut dom för tanten ,de är tydligen snygga..(!) Men jag har ju köpt mig en ny "hemmabioreciever" . Då måste man ju ha en matchande center också ljud/klangmässigt sägs det ju.. Det sitter 2st sinus 8" bas/mellan (wr-8294) och 2st Philips AD 0160T4 diskanter i varje burk. Har fått pris på Sinus-elementet som fanns att beställa fortfarande. Diskanter har jag 2st om det behövs. Vad ska jag andvända mig av för program för att kunna räkna ut något vettigt delningsfilter till detta? Basta ? eller vad tycker ni? Jag förstod inte mycket när jag lekte med det igår på provversion.. Finns det vänliga själar som kanske kan hjälpa mig/tipsa min tröga skalle om detta och lådval/volym :wink: Vid en öppning av orginallådorna verkar basarna vara parallelkopplade (16ohm var) .Delningsfrekvensen i databladet skall vara 1750Hz. Lådvolym 35L . Ska man ge sig på att kopiera delningsfiltret rakt av kanske eftersom elementet som jag kan beställa är 8ohm..? Tankar kring antal element i låda? 1st bas och 2 diskanter eller vad bör man tänka på? målet är att få en ganska liten låda som får plats uppe i bokhyllan.Har inga parametrar på elementen ännu. Men skulle vara tacksam för era egna åsikter, innan jag ger mig på att beställa element

mvh

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-20 11:00

Det saknas en del data för att kunna göra ett vettigt filter till diskanten. Det finns en ny tråd i teknikforumet om samma diskant. Varför inte kopera filtret till orginalhögtalaren och ha 3 likadana högtalare?

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2009-03-20 18:10

Ah! trodde ingen orkade bry sig :D "problemet" är att en likadan högtalare blir rätt klumpig som center(35liter).Och att det sitter 2st diskanter orginal ,basarna löste sig ju själv med att orginal är 2st 16 ohm och det element som finns att köpa är på 8 ohm. Tror du inte det blir för skrikigt med 2 diskanter och en bas...(?) Eller om man kopierar org.filtret och ger sig på någon form av dämpning i filtret , eller kör bara en diskant, men då blir det väl ombyggnad också av filtret tror jag... Lådvolymen tänker jag nu i nuläget dela på hälften. Kom på att det finns "halvor " av dessa högtalare byggda. Och det finns inga T/S parametrar till basen. Fan...jag vill kunna mäta på högtalare och rigga upp mick och saker..hmm.

tack för svaret :) ska gräva lite om diskanten är parallel eller seriekopplad

mvh

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Centerhögtalare till Sentec SP-77 !

Inläggav PerStromgren » 2009-03-20 18:14

vin-Tage skrev:Ok, nu vet jag inte vart jag skall placera denna tråd. Men tanken är att jag ska påbörja ett litet bygge om det går som jag tänkt mig. Gillar mina Sentec burkar och får heller inte byta ut dom för tanten ,de är tydligen snygga..(!) Men jag har ju köpt mig en ny "hemmabioreciever" . Då måste man ju ha en matchande center också ljud/klangmässigt sägs det ju..

Måste man? Duger det inte att köra utan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
vin-Tage

Re: Centerhögtalare till Sentec SP-77 !

Inläggav vin-Tage » 2009-03-20 19:12

perstromgren skrev:
vin-Tage skrev:Ok, nu vet jag inte vart jag skall placera denna tråd. Men tanken är att jag ska påbörja ett litet bygge om det går som jag tänkt mig. Gillar mina Sentec burkar och får heller inte byta ut dom för tanten ,de är tydligen snygga..(!) Men jag har ju köpt mig en ny "hemmabioreciever" . Då måste man ju ha en matchande center också ljud/klangmässigt sägs det ju..

Måste man? Duger det inte att köra utan?

Tyckte det lät skumt, men det kanske bara är jag som inte grejar min förstärkare :wink:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-20 20:37

Klart man ska ha center!
Tänk er hockeylandslaget utan center...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-21 11:22

Jag rekommenderar att du gör centern likadan som sidohögtalarna.
Att gör nya filter är svårt utan mätdata. Särskilt som filtren påverkar ljudet. Även om det sitter samma element i komer högtalaren att låta på ett annat sätt.
Däremot tror jag inte att lådvolymen är så kritisk på en center, åtminståne inte om det fortfarande är så att det är mest tal som kommer ur centerhögtalaren.
Sammanfattning: Samma filter och element men mindre låda.

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2010-11-08 12:52

Vin-tage eller någon annan. Vart har du beställt sinus elementet (wr8294) som sitter i sp-77. Jag har letat överallt på nätet (tydligen inte bra nog) efter ett nytt element då det saknas helt i mina högtalare och går såledeles inte att kanta om.

Återgå till DIY-forum