Du får 1 mille att spendera på hifi vad köper du???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-15 10:03

hali

Sprängt budgeten??? :D :D :D Med bredmarginal med tanke på att Karma högtalarna går lös på 700kkr och Accuphase försteget ligger på en 180-190 kkr så vad slutstegen kostar.... J***igt mycket.
Fräääääääänt helt i min linje. :D

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-15 15:23

Tack Fridefors seriöst och bra. :D

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-15 15:29

Kan tänka mig också:

Audio Atirstry Beethoven a´380kkr
Mark levinson 33H a´250kkr
Wadia 270se CD Transport (vet ej pris)
Wadia 27ix Decoding (vet ej pris)
Samma kablar som tidigare

Borde hamna strax under millen.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-15 15:45

Wadia gillar jag verkligen faktiskt. Jag tycker att wadia850/860/861 är världens tuffaste/snyggaste cd/pre och även endbart som cd. Tyvärr har jag aldrig haft nöjet att lyssna på någon av dom. Jag budade på en 861:a en gång men jag hade inte riktigt råd så jag la ett skambud på om jag mins rätt 35k.

Jag ägde en wadia830 förr som jag verkligen var tokigt nöjd.

Jag såg engång en bild på deras drive/dac/tower det såg väldigt tufft ut. Hur det bra och hur det låter har jag faktiskt inte en aning om.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-15 15:58

besan
Jag ägde en wadia830 förr som jag verkligen var tokigt nöjd.

Vad har du nu??? istället för wadian???

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-15 16:06

VelociRaptor....

Inte ett skit, jag är elektroniklös tyvärr. Högtalare har jag dock kvar. Separering med sambon i STHLM tär väldigt på ekonomin tyvärr. Säkert har jag råd om ett halvår eller så igen. Man måste ju ha någonstans att bo så hifi kommer tyvärr i andrahand där.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-15 16:07

Det är inte lätt att vräka ut pengar sådär innan man är van :)
En maffig sak får man ju pilla ihop...

Självklart börjar jag med lite diy! :)

Fem st frontar med specialvarianter av dessa:
Bild
Ca 24 st i varje högtalare.
Dessutom 6 st av Seas små neo-aludiskanter i varje högtalare.
Semiaktiv drivning.
Plus kostnaden för själva högtalaren. Runt bör gå att få för 300kkr för frontarna.

Bakhögtalarna ska vara Någon standardvariant för kanske 5kkr/st Behövs ca 21 st (3st i 7 grupper). ca 100kkr.

Fronthögtalarna ska drivas av 5 st Bryston 14B SST
Bild

Kostar runt 70kkr/st vilket ger 350kkr

Bakhögtalarna får nöja sig med 4B SST för 36kkr/st = 144kkr

Mark Levinson No. 40 får binda samman allt.
Bild
För 370kkr.

Nu tror jag att ekonomin är lite väl ansträngd men man måste ju ha en vettig drive oxå och då får det bli en:
MERIDIAN 800 Reference CD/ DVD-Audio Player
Bild
Ca 170kkr

Summa: 1430kkr

Spräckte budgeten lite alltså men kablarna ska ju åtminstone dras osynligt och får då gå på ombyggnadsbudgeten av rummet. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-15 16:27

Men Naqref då, inte ska du väl bygga linjekällor!? Eller har du någon annan plan för 24st Consequence per högtalare? Och 6 st seasdiskanter förmodligen i en "tät rad"? :D

Den som har läst mina fråga i MoLTen har ju ett bra förslag på frontsystem där oxå... :wink:

/J.P.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-15 18:59

Anders!

Be dem snickra ihop et gäng 18 H 77 17 06 SD istället. De kommer att fungera mycket bättre i linjekälla. En lite mindre sfärisk ljudfront ger ju svagare och mera kontrollerbara interferenser off axis, vertikalt.

Jag byggde ett sådant system (piLine) i mitten av 80-talet, med 20 specialgjorda 6,5" Dynaudiobasar (med lite större magnetsystem och med konvex centerdome (fast de hade konkav på den tiden från Dynaudio)) i varje låda och fem specialgjorda bandhornsdiskanter (inälvorna kom faktiskt från Philips!).

Det står fortfarande och spelar i Göteborg. Jag kommer inte ihåg hur mycket lådorna vägde, men jag har för mig det var i trakterna av 250 kg/st...

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-15 19:56

Nu börjar det bli Väldigt OT men jag hade inte tänkt att ha dem i en linjekälla utan i en delvis sfärisk sak men där elementen i ytterkanterna får begränsat (uppåt) arbetsområde... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2003-10-15 21:27

Som många andra så väljer jag Ino Es-serie, i68es, pZ-infra10, d3es och a3es. De vill ja ha i mahognyfaner och sidenmatt lack. Driver mästerverken med ett passande antal bryggade Rotel RB-1090. Försteg och spelare blir något ifrån Rotel och Denon. Kopplat med EKK samt Ino il75. Resten av pengarna går till några polska snickare som hamrar upp ett väldämpat stort rum med magnifik utsikt över havet. Utsökt!

Edit: Jag byter RB-1090 till Bryston 7B SST och som försteg Bryston SP1.7 Preamp Processor. :)
Senast redigerad av rexq 2003-11-06 19:15, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-10-16 10:11

IngOehman skrev:
Jag byggde ett sådant system (piLine) i mitten av 80-talet, med 20 specialgjorda 6,5" Dynaudiobasar (med lite större magnetsystem och med konvex centerdome (fast de hade konkav på den tiden från Dynaudio)) i varje låda och fem specialgjorda bandhornsdiskanter (inälvorna kom faktiskt från Philips!).

Det står fortfarande och spelar i Göteborg. Jag kommer inte ihåg hur mycket lådorna vägde, men jag har för mig det var i trakterna av 250 kg/st...

Vh, Ing. Öhman

Blev du nöjd med dom?

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 10:15

Öhman

Vad skulle du själv välja??? Ingen av dina egna produkter givetvis.
Nyfiken är man ju :D :D :D

Mvh VR

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-16 11:01

Tack Fridefors seriöst och bra.

VR,
jag vill också få en guldstjärna :oops:
Var inte mitt förslag bra?
Har verkligen ansträngt mig!!! :P
Dimitri

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 11:09

dimitri

okej då en stjärna.

Men du hade fått tre om du hade spenderat hela miljonen på stereo :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-16 13:30

Då skulle jag välja (jag gör som de flesta andra här, och börjar från rätt riktning):

1. Lyssningsrum. Tre olika lyssningsrum skulle utformas för att användas för lite olika situationer.
. Ett stort (>30 m^2) "lyssna på musik-rum" gärna kompletterat med bibliotek och bar. Fristående högtalare, akustisk utformning optimerad för stereolyssning, men med hänsyn tagen till att flerkanalig lyssning också skall fungera.
. Ett regelrätt hemmabiorum, svart och extremt kontrollerad akustisk miljö. behöver inte vara så jättestort, men gärna åtminstone 25m^2. Plats för tio lyssnare. Superventilation, både med avseende på lufombyte och tysthet.
. Tills sist skulle sovrummet förses med ändamålsenlig akustisk konstruktion för att fungera bra både som liten musiklyssnings- och filmtittningslokal. Från sängen alltså.

2. Högtalare vet jag inte om jag kan välja något. Hade jag inte Ino att välja på skulle det kanske bli de gamla Snell typ A eller B&W 801 version 3 (basreflex och matrix i baslådan) i första rummet, vore jag tvungen att välja något som tillerkas idag fick det bli B&W 801N.
. I det biorummet veta tusan vad som skulle duga, troligen skulle jag ge upp inbyggnadstanken som ger helt dolda högtalare, ändra planerna och använda fristående högtalare. Och isåfall skulle jag försöka få tag på lite gamla NHT tror jag. Från den tiden då Ken Kantor var kvar.
. I sovrummet skulle jag nog använda MP miniring från 70-talet, och någon passande baslåda. Kanske.
. Fast jag hoppas jag inte behöver avstå mina egna konstruktioner.

3. Bildkällor. Jag skulle nog ha bildmöjliget i alla tre rum.
. I musiklyssningrummet antingen en duk som man vid behov kan dra ned från taket och en billig LCD projektor som står gömd i en bokhylla bakom lyssnarna, eller en pop-up TV som dyker upp ur golvet eller en låda mellan högtalarna, när man vil titta på nyheter eller nå't.
. I biorummet skulle jag ha en JVC-dubbel-LCD (zoom-funktionen är mycket vilktig eftersom olika filmer har olika format och man vill alltid utnyttja duken så bra som möjligt) som projicerar på en jätteduk (bredd = 2*höjd = tittavstånd). I mindre breda format, 16/9-format, eller 4/3 t ex, har man svarta plyschfläppor att fälla för i sidorna så att lagom mycket av duken tas bort.
. I sovrummet en 50" plasma på väggen vi fotändan.

4. Elektronik. Ultramaffigt slutsteg i musikrummet. Plats finns det gott om, och är det bara snyggt kan de få synas och vara stort. Är inte tillräckligt up to date med vad som finns på marknaden just nu, men Rotel 1090 är ju ett säkert kort. Annars ser GamuTs största steg fint ut, men jag tror det är lite för klent uteffektmässigt. Krell gör några väldigt fina riktigt stora slutsteg också som jag kan tänka mig låter bra, det var många år sedan jag testade ett Krellsteg dock. Även Bryston har föresvävat mig, men den svenska generalagenten har en attityd som gör att man kanske måste parallellimportera isåfall. Jag försökte köpa ett steg för ett par år sedan, men blev avskräckt innan jag hann komma så långt.
. Försteg är det största problemet. Jag har inte träffat på något tvåkanaligt hifi-försteg som jag vill använda. Det blir nästan värre för varje år dessutom med vansinnigare och vansinnigare menysystem, alternativt finns inga bra funktioner alls. Och alltid fjantig eller kliniskt steril design som verkar helt avlägsen normala tankar om ergonomi och allmän mysighet i umgänget med apparaten.
. I musikrummet skall det givetvis finnas möjlighet att spela DVD-A, SA-CD, CD, MP3, rullband, LP, CC, MD, Shellac och kanske även rulle. Det betyder att det måste finnas en himla massa apparater. De fyra första medierna hanteras av en god kombispelare. Önskar jag visste mer om viken apparat man bäst satsar på idag. Sen blir det nog en gammal Luxman-skivspelare med vakuum-tallrik, modifierad så att den kan spela 16, 33,333..., 45 och 78 rpm. Den skall vara försedd med standard SME-fäste så det går lätt att byta pickup. Pcikuper får det gärna finna många att välja bland. Speciellt för äldre skivor där slitage gör att man får prova sig fram till vilka nålformer som fungerar bäst. Grundtipset är dock förstås vdHulnål och fina MM-pickuper, men Electro II ligger bra till också. Har man två tonarmar kan den ena vara mycket lätt så att OM40 går att använda som "referens". CC blir en Nakamichi dragon med auto-azimuth så att alla band kan spelas utan att behöva justera om kassettdäcket hela tiden. Rullband blir nog en fin ohmegadrive Technics.
. I hemmabiografen är elektroniken Myriad hemmabioförsteg, samt så många NHT 200W monoblock som behövs. DVD-spelare kan vara samma (sort) som i musiklyssningrummet om det inte innebär någon bildkvalitetskompromiss. I hemmabiorummet prioriteras bildbehandling samt att vidoesignalen levereras i alla högvärdiga format, som DVI, RBG och component. Ljudet DA-omvandlas ju och hanteras i försteget.
. I sovrummet får en billig Denon DVD samt hemmabioförstärkare (1804 kanske) husera. Om man inte gör en kul grej av minimalismen och kör i stereo med UD-M30 (31?) och får klockradio på köpet? Ett ytterligare alternativ är att använda Teacs roliga minihemmabioanläggning.

5. Kablar. Det dyraste som finns! Dyrt är alltid bäst!! :wink: Nejdå, jag bara skojar. Eftersom jag inte får använda mina egna kablar blir det RG62 till audio, RG59 till video och EKK till effekt. Specialkablar där sådana behövs.

6. Musik. Alla skivor som jag har idag, och sen vill jag för framtiden ha en skivhandlare som är så duktig så att jag kan ringa och berätta vad jag hört och vill köpa, och så berättar han om alla olika utgåvor och sen väljer man och så skickar han skivan. Alternativt kan man dyka upp i skivbutiken och scenariot utsåelar sig på samma sätt, men istället för att skicvka skivan hämtar han den i källaren, eller bränner den (på mkt god DC-r) och kör fram en booklet i sin specialskrivare! 1:- per minut är lämpligt pris, eller 3:- per låt.
. Med sådan service skulle jag nog köpa åtminstone tio ggr så mycket skivor som jag gör idag. Det är verkligen frustrerande att nästan ingenting av de skivor man vill köpa finns att få tag på.
. Antar det är lättare för dem som primärt vill köpa listmusik.

8. Film. Samma princip som ovanstående.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2003-10-16 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 13:46

RG62 låter inte bra, har en dålig bas, den låter kantigt. Nä nått bättre får du ha :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2003-10-16 13:59

IÖ:
Vad hände med punkt 7? :D Intressanta högtalarval förresten!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-10-16 14:09

Rydberg: "RG62 låter inte bra, har en dålig bas, den låter kantigt. Nä nått bättre får du ha"

NN: Ja du kanske vill tillföra nått extra ? 8O Eller rent av tabort ? 8O

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 14:36

NN> Jag vill ha signalen igenom så opåverkad som möjligt och det är ganska uppenbart att RG62 påverkar signal i fel riktning.

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-10-16 14:40

Rydberg>> Hur har du kommit fram till detta?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 14:49

Jag och Gromit på hififorum, satt och lyssnade en hel kväll på RG62 och en drös andra kablar, skiftade fram och tillbaka. Gromit funderar på Ino högtalare så han är helt klart åt LTS hållet, han tyckte dock RG62 lät sämst av de kablar vi testade.

Både jag och Gromit är teknologer, Gromit klar sedan några år, så vi är inga voodokillar med shakti så att säga :wink:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-16 14:53

Jag tror jag gör som Öhman o delar upp mig i flera rum (i mitt fall två).

Det ena rummet blir antagligen ett Quad 99cdp, 99tun,99pre-909pwr-909pwr (biampat) till ett par Carlsson OA52.3. Filmduk mellan dessa. Som bildkälla nån dyr Barco projektor. Som film/mp3, m.m spelare skaffar jag en 'liten' tyst-tyst vattenkyld PC med nya Matrox Parhelia graffekort och ett M-audio ljudkort. Diverse kablar som behövs till bild från t.ez Eizo och Svalanders 4-flätor som HT-kablar. Signalkablar från Quad. Nottingham Analogue Dais, fullutrustad med en Ortofon jubilee puppa. Linn Linto riaa. Film/Musik med två kanaler alltså.

I det andra rummet blir det det SAP Quartett hornen med nån trevlig rörstärkar kombi a 18W, antagligen de nya från Audion. Som källa väljer jag Nottingham Analogue - The Anna Log. fullutrustad med Linn Arkiva pickup. Audions egen riaa. Kablar från SAP. CD vetti sjutton. Den dyraste Krell'en kanske. :)

Med diverse antikmöbler, tavlor, m.m som dämpning/diffusering i dessa rummen och snygga hifibänkar är jag nog en bra bit över millen. :D
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2003-10-16 15:26

Rydberg!!!!

Jag är helt övertygad om att ifall Ingvar vill RG62 EKK mm så vill han ha det.

Inte packa på!!!! Som Bamsefar (tror jag) sa i en annan tråd.
Okay! 8)

//Lars

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-16 15:56

Jag har aldrig hört en RG62 låta någonting. De är helt tysta.

Om du Rydberg menar hur en musiksignal låter som passerat RG62 och som sedan avlyssnas i ett par högtalare så tror jag nog att vi måste skilja på fyra saker (minst), nämligen:

1. Kännedom om hur man kan fungera, t ex att man lätt subjektivt uppfattar summan av flera tusen saker i signalvägen, och sen tror att man vet att det är en enda av dessa länkar som färgar. Denna länk beskriver man, och i denna beskrivning projicerar man alla de saker man upplever på den del man bestämt sig för är "den man lyssnat på".

2. I vilken utsträckning det man hör är verkligt och i vilken grad man hör saker bara för att man förväntar sig höra dem.

3. I vilken miljö kabeln är inkopplad, och med hur högkvalitativa musiksignaler man testar. Det man hör som skillnader kan t ex bero på andra störkällor som yttrar sig på olika vis i olika kablar (och därför kan få det att verka som om en kabel är sämre än en annan). Det kan även vara ett annat fel från annan del i kedjan (t ex inspelningen) som bara hörs tydligare i den ena (bättre?) kabeln.
. Jag har hört flera anläggningar där man, rent subjektivt, upplevt RG62 vara den sämsta av alla testade kablar, men bara innan man åtgärdat alla andra fel i kedjan. :o

4. Olika kablar kan få olika elektronik att uppföra sig helt olika. För att kunna jämföra kablar måste man därför skilja på de fel som uppstår när signalen passerar genom kabeln, och de som uppstår redan på ingången till kabeln p g a dess belastning av utgångssteget. Sen tillkommer dessutom instrålningseffekter på elektroniken i båda ändarna av kabeln.

Jag har med framgång gjort F/E-test på en hel rull RG62 (minns inte om det var 100 meter eller en halv km) som drevs av kvalificerad elektronik med 80 ohm i serie med utgången och med 10 kohm belastning i mottagarändan. Ingen kunde höra kabeln trots den tämligen tilltagna stäckan. Detta skall jämföras mot de många "audiofilkablar" som är så anmärkningsvärt dåliga att de går att detaktera med skaplig lätthet även i meterlängder. Jag har i själva veket förvänats över att det går att åstadkomma såpass stora förvrängningar, men vissa är uppenbart märkvärdigt skickliga på det... :)

Nu hoppas jag ingen tolkar det jag skriver som att en RG62 är invändningsfri, det kan man aldrig bevisa eftersom det inte går att testa den i alla tänkbara sammanhang. Dessutom är överföringsfunktion och instrålningsegenskaper två skilda saker.
. Jag säger bara att den som hävdar att RG62 har någon generell karakteristisk färgning som går att detektera i alla sammanhang den används, är välkommen att bevisa detta. Jag har erfaraenheter som gör att jag tror att sådana uppfattningar måste vara orsakade av för snabbt dragna slutsatser.
. Samtidigt kan jag ju erkänna att jag inom några månader med största sannolikhet kommer att ha bytt ut alla mina Kemhagen-RG62 i mina anläggningar. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 16:19

Öhman
Intressnat, men när du ända har en hel miljon att göra av med.

Rummet behöver du ju inte bry dig i för det har en separat helt obegränsad budget.

Jag blir inte förvånad över kabel valet..

Rg 62 är en helt utmärkt kabel i insteget i hifi världen, men det finns så mycket bättre.

Jag har själv Rg62 kablar som jag tar fram då och då för test.
Kanske lite av en referens efter som att det var den första kabel jag använde förutom ssskabel.

Men den står sig slätt redan emot supra EFF-I tex.

Men givetvis får du tycka vad du vill. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-16 17:28

Öhman
Intressnat, men när du ända har en hel miljon att göra av med.

Rummet behöver du ju inte bry dig i för det har en separat helt obegränsad budget.

Woow! Tack. Hur får jag pengarna? :wink:

Jag blir inte förvånad över kabel valet..

Rg 62 är en helt utmärkt kabel i insteget i hifi världen, men det finns så mycket bättre.

Som "nybliven kabeltillverkare" skulle jag ju vilja hålla med dig, men jag anar att jag inte skulle definiera alla de kablar du anser vara bättre, såsom bättre. Jag håller fortfarande RG62 för en MYCKET bra kabel.

Jag har själv Rg62 kablar som jag tar fram då och då för test.
Kanske lite av en referens efter som att det var den första kabel jag använde förutom ssskabel.

Men den står sig slätt redan emot supra EFF-I tex.

Med tanke på att det finns få kablar som är mer lika varandra än RG62 (jag talar hela tiden om den lilla gråa tunna mini-RG62) och just den utmärkta EFF-I är jag lite förvånad över jämförelsen. Menar du att de är motpoler till varandra? :?:

Men givetvis får du tycka vad du vill.

Åhh, tack, Baghera! :wink:
Jag vill dock med emfas påpeka att jag inte ägnar mig åt tyckande i sådana här frågor. Jag är inte intresserad av att tycka. Jag vill inte tycka helt enkelt! :( Det förvirrar bara, och jag vill inte blir förvirrad.

Detta är ju inte primärt subjektiva frågor utan objektiva. Man behöver inte tycka någonting om kablarna alls, man slipper skulle jag vilja säga. Det räcker att undersöka dem.

Däremot kan man naturligtivs tycka olika saker om olika kombinationer av apparater och kablar och musik, med det blir ganska många olika saker att tycka om, om man skall täcka in alla kombinationer. Jag avstår nog helst från att tycka. Det blir för jobbigt.

Tror det är rimligt att säga att man inte har tyckande som en option ens - man kan bara antingen tro (= inte veta) eller veta.

Tro är bortkastad tid. Det tror jag i varje fall. :wink:

Slutligen vill jag retrnera: Givetvis får du, farlige och snabbspringande ödla, tycka vad du vill! Eller tro vad du vill om vi hellre bör kalla det så. :D

Självklart får du slippa tro också, om du hellre vill det. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-16 17:37

Tja, du får ju naturligtvis tycka som du vill, om den (RG62) nu inte låter bra i mitt system så tänker jag inte heller använda den. Just nu kör jag med Nordost Quattro Fil (rund med skärm), och jag har aldrig för provat en kabel som låter så pass transparent och dynamisk. En Rg62 grötar ihop ljudbilden, detaljer försvinner, basen verkar bli dämpad. Bara att jämföra med en cdspelare med 2 identiska utgångar och skifta fram och tillbaks, inget snack om vilken som är bäst. Teori är himla bra men att med teori beskriva hur en kabel låter (överföringsfunktionen menat) är svårt, bättre då att prova sig fram, det är ju trots allt kabeln i sitt sammanhang man ska leva med och inte kabeln som del :!:

Jag har läst din artikel i elektronikvärlden 5/1996 och den var lag för mig tills dess att jag tänkte varfiera resultaten själv för så att säga bli 100% säker. Tyvärr (för min del) så stämde inte lyssnings intrycken från tidningen alls. Den första bättre högtalarkabeln jag testade hemma (för att verfiera att det inte var någon skillnad mot EKK) var Audioquest Caldera. Jag tappade verkligen hakan ner i golvet, hur är det möjligt?. Den lite grötiga ljudbilden blev med ens kristallklar och basen blev bättre, diskanten mjukare och mer detaljerad, tredimensionalliteten i ljudbilden blev avsevärt bättre, det blev ett dyrt test :cry:

Därefter har jag fatta vad bättre kablar gör för en anläggning, tom ytan på kopparna spelar roll (verifierat via BT test)

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-16 17:37

Öhman

Med tanke på att det finns få kablar som är mer lika varandra än RG62 (jag talar hela tiden om den lilla gråa tunna mini-RG62) och just den utmärkta EFF-I är jag lite förvånad över jämförelsen. Menar du att de är motpoler till varandra?

Nej inte motpoler EFF-I är bättre på alla sätt och vis.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-16 19:21

Nej inte motpoler EFF-I är bättre på alla sätt och vis.

Hur menar du? Om de är motpoler (den ena är den bästa i världen, den andra den sämsta) är det väl självklart att den ena är "bättre på alla sätt och vis"?

Vad jag undrade är snarast hur det kommer sig att man väljer en kabel som är så fantastiskt lik RG62 som jämförelseobjekt när man vill tydliggöra att den senare inte är bra.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi