Switch - squeezebox

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gucka

Switch - squeezebox

Inläggav Gucka » 2009-03-22 12:02

Har inhandlat en ny klämbox classic och håller på att koppla in den till datorn, men nu har det uppkommit en fråga! Jag kommer inte att ha en trådlös router till den bärbara datorn, så frågan är om jag kan köpa en mindre ethernet switch och ändå få det att fungera?

Tacksam för svar från någon som vet!

Mvh Niklas
Denon 1740 - Denon 3802 - 2x Rotel RB 06 - Squeezebox - Ino Audio pi60
Denon RCD-M37 - Ino Audio piP

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-22 13:03

Har du en dator eller flera? Kan du beskriva hur datorn är kopplat till Internet (för det är den väl?).

En klämbox kan kopplas direkt till en dator med en vanlig nätsladd(*), så där behöver du inte annat Frågan är dock hur du då kommer åt nätet från datorn.

Beskriv litet mera, alltså!

*) Vad finns det för bra synonym till "nätsladd" så att det framgår att man avser ethernet och inte 230V?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2009-03-22 13:11

perstromgren skrev:Har du en dator eller flera? Kan du beskriva hur datorn är kopplat till Internet (för det är den väl?).

En klämbox kan kopplas direkt till en dator med en vanlig nätsladd, så där behöver du inte annat Frågan är dock hur du då kommer åt nätet från datorn.

Beskriv litet mera, alltså!

Har alltså en bärbar dator kopplad till ett bredbands modem som det ser ut idag.

Men för att kunna koppla in sb så måste man ju ha en ethernet utgång till, så har man en trådlös router så har du ju ca 4 ingångar genom den. Nu vill jag inte ha det trådlöst, därav problemet. I beskrivningen så står det att man kan köpa en korskopplad ethernetkabel för ändamålet. Borde inte en swith isåfall lösa problemet?

Är ruggigt dålig på detta!

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-03-22 13:18

perstromgren skrev:snip

*) Vad finns det för bra synonym till "nätsladd" så att det framgår att man avser ethernet och inte 230V?

Kanske nätverkskabel?

Jag har kortat citat.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-22 14:37

Det bästa är nog att skaffa en router att ha mellan dator och modem. Och sedan kopplar du även SB´n till routern. Fördelen med detta är att routern delar ut IP-nummer så du slipper konfigurera SB´n manuellt. Nackdelen är att du måste öppna diverse portar i routern om du vill fildela via DC++.....

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-22 14:46

Gucka skrev:Har alltså en bärbar dator kopplad till ett bredbands modem som det ser ut idag.

Men för att kunna koppla in sb så måste man ju ha en ethernet utgång till, så har man en trådlös router så har du ju ca 4 ingångar genom den. Nu vill jag inte ha det trådlöst, därav problemet. I beskrivningen så står det att man kan köpa en korskopplad ethernetkabel för ändamålet. Borde inte en swith isåfall lösa problemet?

Jo, en switch löser problemet och då använder du rakt kopplade nätverkskablar som är de vanligt förekommande. Idag klarar de flesta nätverkskort av att korskoppla själva vid behov så du kan använda rakt kopplade kablar överallt.

En bra switch är HP ProCurve 1400-8G.

Däremot förstår jag inte din aversion mot trådlöst. Har du lust att utveckla det? Har bredbandsmodemet redan en brandvägg? Du kan köpa en s k accesspunkt med endast wi-fi.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2009-03-22 15:10

pLudio skrev:
Gucka skrev:Har alltså en bärbar dator kopplad till ett bredbands modem som det ser ut idag.

Jo, en switch löser problemet och då använder du rakt kopplade nätverkskablar som är de vanligt förekommande. Idag klarar de flesta nätverkskort av att korskoppla själva vid behov så du kan använda rakt kopplade kablar överallt.

En bra switch är HP ProCurve 1400-8G.

Däremot förstår jag inte din aversion mot trådlöst. Har du lust att utveckla det? Har bredbandsmodemet redan en brandvägg? Du kan köpa en s k accesspunkt med endast wi-fi.

Hade en router hemma DI-624, som jag precis nu installerat. Även sb rullar nu. Mitt lilla motstånd mot trådlös router bygger helt o hållet på inkompetens och ointresse av datorer! För att få det hela att funka så fick jag ta bort kryteringen vid installationen, fick det inte att funka annars. Det jag är rädd för är att säkerheten blir sämre som jag kör nu. Sitter nog ingen brandvägg i routern jag har? Installaionsguiden var i princip obefintlig enl mig.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-22 15:40

Gucka skrev:
pLudio skrev:Däremot förstår jag inte din aversion mot trådlöst. Har du lust att utveckla det? Har bredbandsmodemet redan en brandvägg? Du kan köpa en s k accesspunkt med endast wi-fi.

Hade en router hemma DI-624, som jag precis nu installerat. Även sb rullar nu. Mitt lilla motstånd mot trådlös router bygger helt o hållet på inkompetens och ointresse av datorer! För att få det hela att funka så fick jag ta bort kryteringen vid installationen, fick det inte att funka annars. Det jag är rädd för är att säkerheten blir sämre som jag kör nu. Sitter nog ingen brandvägg i routern jag har? Installaionsguiden var i princip obefintlig enl mig.

Om du inte ens har ett MAC-adressfilter är säkerheten nu sämre, för att inte säga obefintlig. WEP är inte mycket bättre det då det knäcks i ett nafs. Du bör kryptera med WPA (WPA2 helst om man skall vara petig; kallas ibland WPA med AES-kryptering).

Enligt specifikationen har den brandvägg och WPA men börja med att uppgradera den till senaste firmware.

Du kan använda din DI-624 som switch genom att inte koppla in modemet på WAN-porten utan sätta alla kablar i LAN-portarna men jag rekommenderar inte att du ger dina nätverksenheter publika internetadresser om du inte orkar bry dig om vad det innebär.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2009-03-22 16:04

pLudio skrev:
Gucka skrev:
pLudio skrev:Däremot förstår jag inte din aversion mot trådlöst. Har du lust att utveckla det? Har bredbandsmodemet redan en brandvägg? Du kan köpa en s k accesspunkt med endast wi-fi.

Om du inte ens har ett MAC-adressfilter är säkerheten nu sämre, för att inte säga obefintlig. WEP är inte mycket bättre det då det knäcks i ett nafs. Du bör kryptera med WPA (WPA2 helst om man skall vara petig; kallas ibland WPA med AES-kryptering).

Enligt specifikationen har den brandvägg och WPA men börja med att uppgradera den till senaste firmware.

Du kan använda din DI-624 som switch genom att inte koppla in modemet på WAN-porten utan sätta alla kablar i LAN-portarna men jag rekommenderar inte att du ger dina nätverksenheter publika internetadresser om du inte orkar bry dig om vad det innebär.

Ja misstänkte det.... Har ju brandvägg o filter i burken, hur påverkas det? Men om jag köper switchen du rekommenderade då borde det vara lugnt va?

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2009-03-22 16:09

pLudio skrev:
Gucka skrev:

Har ju en brandvägg för modemet genom internetleverantören, gör det saken bättre eller har det inge betydelse?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-22 16:18

Gucka skrev:
pLudio skrev:Du kan använda din DI-624 som switch genom att inte koppla in modemet på WAN-porten utan sätta alla kablar i LAN-portarna men jag rekommenderar inte att du ger dina nätverksenheter publika internetadresser om du inte orkar bry dig om vad det innebär.

Ja misstänkte det.... Har ju brandvägg o filter i burken, hur påverkas det? Men om jag köper switchen du rekommenderade då borde det vara lugnt va?

Har ju en brandvägg för modemet genom internetleverantören, gör det saken bättre eller har det inge betydelse?

Om du har en brandvägg i modemet kan du koppla modem, dator och SB i LAN-portarna på din DI-624 om du stänger av DHCP i D-Linken och du har i praktiken en switch och slipper köpa en ny och behöver ej heller oroa dig för säkerheten.

Brandväggen i datorn hjälper inte din SB, fast det är väl inte så mycket att hacka (men med brandvägg i modemet spelar det ingen roll). Glöm inte att stänga av wi-fi i D-Linken om du inte använder det.

Användarvisningsbild
Gucka

Inläggav Gucka » 2009-03-22 16:25

pLudio skrev:
Gucka skrev:
pLudio skrev:Du kan använda din DI-624 som switch genom att inte koppla in modemet på WAN-porten utan sätta alla kablar i LAN-portarna men jag rekommenderar inte att du ger dina nätverksenheter publika internetadresser om du inte orkar bry dig om vad det innebär.

Om du har en brandvägg i modemet kan du koppla modem, dator och SB i LAN-portarna på din DI-624 och du har i praktiken en switch och slipper köpa en ny och behöver ej heller oroa dig för säkerheten.

Brandväggen i datorn hjälper inte din SB. Glöm inte att stänga av wi-fi i D-Linken om du inte använder det.

Ett stort tack pLudio för din hjälp i min snårskog av datorproblem! En sista fråga då... Hur stänger jag av wi-fi i d-linken rent praktiskt?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-22 16:31

Gucka skrev:En sista fråga då... Hur stänger jag av wi-fi i d-linken rent praktiskt?

Ryck antennen. ;-)

Via dess webgränssnitt som du hittar på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 om den har standardkonfiguration och så länge den har DHCP påslaget så kommer du få en adress på samma subnät (dvs 192.168.0.xxx eller 192.168.1.xxx).

Stäng av DHCP samtidigt. Resetta den den dagen du vill använda wi-fi och DHCP igen.

Du kanske behöver ge den ett annat IP också för att det inte skall krocka med de IP-nummer som ditt modem delar ut. Eller så köper du en switch. :-)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-22 16:37

Ytterligare ett alternativ är att stänga av brandväggen i modemet (om det går), som ofta har väldigt klen hårdvara och inte riktigt orkar med P2P-trafik, för att använda sin egen brandvägg bakom modemet.

Återgå till Teknikforum