BB skrev:Bill50x skrev:Jag är mycket tveksam till tekniska beräkningar om frekvensgång när det gäller baselement. Lyssningsmässigt är det en stor skillnad från tex ett 6,5 tums-element jämfört med en 18-tummare även om frekvensgången ser lika ut. Vad det beror på vet jag inte men det kanske har med lufttryck att göra?
/ B
Luft är ett synnerligen kompressibelt medium. Ett större* membran resulterar i lägre kompression pga högre strålningsresistans och därmed effektivare koppling till luften, något som är särskilt märkbart vid transientutbrott i musiken.
*alternativt fler små dito.
//BB
Nja, det här behöver förklaras ytterligare tror jag. Det du säger är att kompressionen av luft framför elementen blir lägre med större element. Det är alldeles sant eftersom intensiteten som ska lämna elementet fördelas över en större yta. Man kan se det via strålimpedanser om man vill, men jag tycker att det bara gör det svårt att förstå.
Skillnaden om man tvingar ljudet genom en liten yta är att ljudintensiteten blir större och i princip kan då luften bli olinjär. Mellan tummen och pekfingret behöver man ungefär 150 dB för att nå 1% distorsion. 150 dB motsvarar 1000 W/m², vilket för ett 6.5"-element skulle ge 13 W akustisk uteffekt. Med en verkningsgrad på 1% inträffar det vid 1300 W ineffekt och ljudnivån på 1m avstånd, helrymd blir 120 dB. Man kan väl gissa att distorsionen från ett 6.5"-element vid låga frekvenser är långt mer än 1% då.
Det här kan bli ett problem i horn däremot, eftersom ljudet då behöver tvingas igenom en mycket mindre yta (halsen). Fortfarande används de, och man brukar dessutom skryta med vilka fina transientegenskaper de har.
I övrigt finns det inte så många mer konsekvenser än dist av den höga kompressionen framför elementet. Transientegenskaperna förstår jag inte riktigt varför de skulle bli påverkade av distorsion som inträffar först vid så höga nivåer och dessutom dränks helt och hållet av elementdist.
Däremot kommer riktegenskaperna vid lite högre frekvenser att vara viktiga. Jag tror det är där största delen av skillnaden ligger. Och det är ju dessutom något som stormembranhögtalare har gemensamt med horn, typ.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.