Är det någon med bra kunskap om hur man går tillväga för att för att komma fram till vart i rummet och hur basabsorbenten ska se ut(måtten)?
Man kan visserligen försöka boka Ino Audio chefen så han kan mäta, men jag vill prova på själv.
Moderator: Redaktörer
Jag håller på och ska bygga basabsorbenter av helmholtztyp i ryggstöden på mina soffor.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sabsorbent
Det blir hålsågat genom mellanväggarna och lim runt kanterna. Sedan ska det i någon typ av dämpmaterial, ej bestämt ännu. Till sist så kommer 3 skivor som botten varav en går att justera så att hålet stäms av.
HakanKrakan skrev:
Har placeringen någon betydelse?
Hur stor betydelse har basabsorbent storleken?
RogerGustavsson skrev:
Placeringen verkar det finnas olika bud på. Ser ut som IÖ vill att basen först ska passera lyssningsplatsen och därefter dämpas, alltså bakom lyssnaren. Något av Svanå's rum har haft Helmholz-absorbenter bakom högtalarna. Det tycker jag verkar knepigt då det motverkar högtalarnas ljudalstring och inte rumresonanserna. Då kanske man lika gärna kan använda EQ?
För att få stor dämpeffekt krävs stor volym. De där 2-3 dB från gjutrörsmodellen är ju inte mycket alls och knappt hörbart vid lägre frekvenser.
celef skrev:1000 liter? det lät väldigt stort
Klart impad av hassesolos bygge
Placeringen verkar det finnas olika bud på. Ser ut som IÖ vill att basen först ska passera lyssningsplatsen och därefter dämpas, alltså bakom lyssnaren. Något av Svanå's rum har haft Helmholz-absorbenter bakom högtalarna. Det tycker jag verkar knepigt då det motverkar högtalarnas ljudalstring och inte rumresonanserna. Då kanske man lika gärna kan använda EQ?
För Ino-högtalare som i allmänhet är byggda för väggplacering så är det dock inte vettigt att dämpa basen förutom vid bakväggen.
RogerGustavsson skrev:celef skrev:1000 liter? det lät väldigt stort
Det vet jag om det är men det är stora volymer där fackfolket har gått fram. Nämndes i något dokument från Svanå att de ville ta i anspråk 60cm från befintliga väggar. Här lite data:
Specification V12-MA200/300/600
Adjustable absorption between:16-35Hz
Broadband absorption: 35-250Hz
Diffusion: 200-16000Hz
Variable acoustic: Choose AC 200/ 300 / 600 inside MA 200/300/600.
Std module L=1120, H= 1800, D= 1200mm
Både Wolfies och Hassesols trådar skvallrar om att det är stora lådor även i IÖs installationer http://www.minhembio.com/hassesolo/81567/
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster