Moment-23:
Något som också irriterar är att de höjde priset på arcam när de började ta in dem.
Nja, det där tycker jag inte riktigt stämmer överens med min bild av vad som hände.
När det blev klart att HiFi-klubben skulle ta över general-agenturen bestämde sig flera andra butiker som sålde Arcam att sälja ut sina lager och sluta med Arcam som märke.
För att sälja ut sina lager så sänker man förståss priset, så då skönk priset på Arcam i sverige under tiden butiker säljer ut sina lager.
När HiFi-klubben sedan började sälja Arcam så bör man relatera deras pris till de priser som inte härrör från utförsäljning av lager, och då sänkte de faktiskt priset.
Så långt tycker jag att HiFi-klubben gjorde rätt.
Däremot så är det uselt att de inte tar in hela Arcams sortiment så att det finns i butikerna för demo. De har bara Solo samt tar hem övriga endast på kundorder, dvs man får köpa grisen i säcken.
RogerJoensson:
Vaddå? Lura på okunnigt folk onödigat dyra kablar har dom väl gjort sedan länge. Dom kanske inte haft några så extrema som denna, men principen har varit densamma.
Dom försökte övertala mig också för ca 15 år sedan. Jag har inte besökt en Hifiklubb-butik sedan dess...
Tyvärr är det ett problem, men jag upplever inte HiFi-klubben som bättre eller sämre än andra i detta avseende.
HiFi-butiker har normalt hög marginal på kablar, så det är extra intressant att sälja dyra kablar för att göra vinst. Alla företags största önskan är att alltid göra stor vinst, så det bör ligga i alla HiFi-företags intresse att sälja dyra kablar.
Tyvärr är det oftast så att kunden ägnar en stor del tid att lyssna på högtalare eller apparater för att sedan på någon minut utan att ens granska produkten köpa onödigt dyra kablar. Då har man ofta redan fått förtroende för säljaren och försäljningen går då ofta lätt.
Likheten med extra-försäkringar på elektronik är slående.