En timmes inspelning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-26 10:18

Rydberg skrev:Tycker inte priset på något sätt är så iögonfallande. Kan inte vara så billigt att göra en sån där kabel och det är antagligen mycket små serier det handlar om, alla led ska dessutom tjäna på den. Jag hade antagligen inte kunnat sälja den billigare :)

Sen att ett fullgott alternativ kostar en spottstyver är ju en annan fråga 8)

-1

Det hade varit en annan fråga om man hade marknadsfört den som en kul grej. Nu säger man att det här är nåt alldeles extra map ljudkvalitet (inte utseende/hippfaktor) och eftersom man jämför sig med metallbaserade kablar så är det inte en annan fråga.

Priset må vara satt för att tillverkningen ska gå ihop, men sett ur konsumentens synvinkel håller inget av argumenten som tillverkaren anger såpass att det är vettigt för konsumenten att köpa den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-26 10:22

Rydberg skrev:Tycker inte priset på något sätt är så iögonfallande. Kan inte vara så billigt att göra en sån där kabel och det är antagligen mycket små serier det handlar om, alla led ska dessutom tjäna på den. Jag hade antagligen inte kunnat sälja den billigare :)

Sen att ett fullgott alternativ kostar en spottstyver är ju en annan fråga 8)

Håller med, men vad är det då man betalar för? Ett konstverk, som krävt det allra yttersta av sin skapare ? I så fall köper jag hellre en fin tavla av av någon duktig okänd konstnär som behöver pengarna bättre...

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-03-26 10:28

Som läget nu är finns det bara två alternativ som är bäst, silvertråd i knippe om 150mm2 eller 10* 90mm kopparskenor längst väggarna för varje fas. För vem tusan vill ha reststans fram till högtalarna.
Fast varför inte en förstärkare i intimt samband med varje högtalarelement, då hade man nog kunnat köra med enbart silvertråd på sådär 4,5mm2.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-03-26 10:38

Objektivisten skrev:Det där lät intressant, jag trodde att Van den Hul konstruerade den första rena kolfiberkabeln (The First) 1993. HiFi-Klubben har väl aldrig tidigare distribuerat Van Den Hul?

Svaret låg i mitt inlägg som precis slank in före din fundering.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-03-26 10:51

2-ch skrev:
Objektivisten skrev:Det där lät intressant, jag trodde att Van den Hul konstruerade den första rena kolfiberkabeln (The First) 1993. HiFi-Klubben har väl aldrig tidigare distribuerat Van Den Hul?

Svaret låg i mitt inlägg som precis slank in före din fundering.

Okej :) Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-03-26 15:41

Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-03-26 15:49

KarlXII skrev:Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.

Jobbar du på SMHI?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-27 15:30

Moment-23:
Något som också irriterar är att de höjde priset på arcam när de började ta in dem.

Nja, det där tycker jag inte riktigt stämmer överens med min bild av vad som hände.
När det blev klart att HiFi-klubben skulle ta över general-agenturen bestämde sig flera andra butiker som sålde Arcam att sälja ut sina lager och sluta med Arcam som märke.
För att sälja ut sina lager så sänker man förståss priset, så då skönk priset på Arcam i sverige under tiden butiker säljer ut sina lager.
När HiFi-klubben sedan började sälja Arcam så bör man relatera deras pris till de priser som inte härrör från utförsäljning av lager, och då sänkte de faktiskt priset.

Så långt tycker jag att HiFi-klubben gjorde rätt.
Däremot så är det uselt att de inte tar in hela Arcams sortiment så att det finns i butikerna för demo. De har bara Solo samt tar hem övriga endast på kundorder, dvs man får köpa grisen i säcken.

RogerJoensson:
Vaddå? Lura på okunnigt folk onödigat dyra kablar har dom väl gjort sedan länge. Dom kanske inte haft några så extrema som denna, men principen har varit densamma.
Dom försökte övertala mig också för ca 15 år sedan. Jag har inte besökt en Hifiklubb-butik sedan dess...

Tyvärr är det ett problem, men jag upplever inte HiFi-klubben som bättre eller sämre än andra i detta avseende.
HiFi-butiker har normalt hög marginal på kablar, så det är extra intressant att sälja dyra kablar för att göra vinst. Alla företags största önskan är att alltid göra stor vinst, så det bör ligga i alla HiFi-företags intresse att sälja dyra kablar.
Tyvärr är det oftast så att kunden ägnar en stor del tid att lyssna på högtalare eller apparater för att sedan på någon minut utan att ens granska produkten köpa onödigt dyra kablar. Då har man ofta redan fått förtroende för säljaren och försäljningen går då ofta lätt.

Likheten med extra-försäkringar på elektronik är slående.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-27 20:25

KarlXII skrev:Kabelprat på faktiskt är som väderprat på jobbet.

Skillnaden är väl att man sällan bråkar om vädret.

Det finns inte heller så många som tror att det regnar mindre om man köper guldpläterade batterier till sin väderstation.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Föregående

Återgå till Generellt om hifi