Bill50x skrev:Svante skrev:Så Bill50x, vad är alternativet?
Som användare kan jag inget annat säga än: Lyssna!
...med ett F/E-test, kanske?
Jag är helt med dig på att man inte ska lite blint (

) på en metod utan ta till sig flera. Grovsålla med öppna tester (€ (<- jorå) jag tycker det är OK

) och sen när man tror nåt så blindtestar man för att få veta säkert.
Det fina med F/E är att det inte är en jämförelse mellan två apparater, utan en mätning (med örat) på
en apparat. Det finns ganska många fler par av apparater än det finns apparater, så jobbet blir ganska mycket enklare. F/E har alltså ett värde för marknadsundersökningar som är svårslaget. Det använder örat, det testar en apparat i taget och det är blint. LTS F/E verkar dessutom någorlunda standardiserat, dvs man använder en standardiserad konstlast och skulle jag tro en bra anläggning och en tränad lyssnarpanel. Detta gör att jag tror att LTS implementering av metoden ger data som gör det möjligt att jämföra förstärkare med varandra ur ett hörbarhetsperspektiv. Det är rätt unikt.
Detta hindrar dock inte att jag gärna tittar på mätdata eller lyssnar själv, öppet, när jag ska välja en pryl. Det vore dumt.
Givetvis finns det också krav på F/E-mätutrustningen, det går inte att mäta <0.5% dist om utrustningen har mer, det går inte att förutse hörbarheten för experter om man har döva personer i lyssningspanelen. Men det gäller alla andra metoder också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.