Rookie bygger (not so) LOUD on wall speakers

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Rookie bygger (not so) LOUD on wall speakers

Inläggav Rookie » 2009-03-26 17:55

Helt skamlöst plagierar jag Chrisss trådnamn och bygger mina egna vägghögtalare. Fast betydligt mindre sofistikerade, då. :wink:

Hela syftet är egentligen att ha en uppsättning högtalare att dra på med på fester och dylika tillställningar, samt att de inte ska vara i vägen för de ordinarie finhögtalarna (som inte existerar riktigt än :oops:). Simuleringsmässigt ska dessa gå ner till knappa 50 Hz när de sitter på väggen och det räcker till gott och väl när man är lite packad, tycker jag.

Lådan är på ungefär 15 liter och elementen är en sån här per låda tillsammans med en grej som ser ut så här inuti. :?
Bild
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-26 18:15

Så här kan det se ut när man har vardagsrumsgolvet som arbetsplats.
Bild
Back in black!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-26 18:36

ska dom bli ovanligt platta eller? när jag läser vägghögtalare så tänker jag mig nåt tunnt slimmat.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-26 18:43

Mjaäe, de är redan. Men inte så ovanligt platta. Snarare 200 mm. djupa. Ger en görfin dipp vid 250Hz enligt Basta!, men det skiter jag högaktningsfullt i! :o

De är under inspelning och just nu lyssnar jag på en gubbe som slår på piano. Wilhelm Kempff heter han. Efter det blir det Danko Jones. :D
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-26 18:57

Finishen är väl inte perfekt, precis. (Man får hålla sig på avstånd. Ser långt ut på bra håll, som jag brukar säga. :wink: ) Fantastiskt vad högtalardämpmaterial är billigt! Många tillverkare finns det också, diy måste vara populärt. Jag köpte Roxull, då den ska vara bra för rock(x).
Bild

Ps. Det är inte så trångt mellan basreflexrören och fluffet som det ser ut att vara.
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-26 19:09

Och så här ser det ut när de sitter på väggen och lever om.
Bild

Gissa diskanten, ni som törs. :P
Back in black!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-26 19:38

motorola piezo??
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-03-26 19:39

housemicke skrev:motorola piezo??

Troligtvis inte eftersom dom har en spole (kolla på första bilden) =P

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-26 19:58

Jag må vara förtjust i motorolas piezohorn, men inte i detta fallet. Äldre och exklusivare, skulle jag tro. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-27 14:04

Det var inte så många som var intresserade av att leka "gissa diskanten", så jag avslöjar välan rakt av att det är en Electro-Voice ST350B, fast med rund magnet. Äkta vintage, kommer från ett par linjekällor som använts i en biograf här i Pite. Filtret till den är ett som EV själva föreslår och delar vid 3Khz samtidigt som det equaliserar (svengelska?) frekvensgången. Just nu är det dämpat med en 8 ohms resistor före filtret, och det låter klart och tydligt vid lägre ljudnivåer men kan bli lite ansträngande vid pådrag. Således skall jag prova med lite mer dämpning så småningom. Boomern ska få spelas in först.

Mätning kommer säkert så småningom, mitt linux är inte så där jätteförtjust i tombstone, som är det enda mätprogram som jag lyckats förstå mig på. :oops:
Back in black!

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-27 15:09

Rookie skrev: mitt linux är inte så där jätteförtjust i tombstone, som är det enda mätprogram som jag lyckats förstå mig på. :oops:

Jag tycker sirp är fint, jag kör det under Ubuntu GNU/Linux
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-27 16:24

Häpp! Jag hittade en konstig regel i mixern och nu funkar det att köra Basta!

Mina första mätningar bekräftar vad jag inbillat mig, alltså att diskanten bör dämpas lite till. Ska prova med 12-15 ohm. Sedan så måste jag göra mer plats framför basreflexrören, det verkar som att dämpmaterialet kom för nära i alla fall. En bred dipp on-axis vid 2kHz indikerar att jag överkompenserat en aning för boomerns stigande frekvensgång. Men först ska de få ett par timmars mera inspelning.
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-03-30 16:54

Så här mäter diskanten med hophöftat filter i väntan på grejor från Hifi-kit. Mätmick är Behringer ECM8000 eller vad den nu heter, billig Alto-mixer och extra olinjärt integrerat ljudkort.

Bild

Såhär mäter det i svettspotten. I soffan alltså. Stämmer rätt bra med simuleringarna, dippen mellan 200-300 Hz. syns tydligt. Dessutom ser det ut som om jag dämpat diskanten väl mycket. Ultra-peaken Egon vid 2kHz gör att det låter lite skränigt när man drar på, men den minskas när nya filtergrejor kommer. Dessutom skrapar nåt i ena baselementet, men det hörs bara när jag kör signalgenerator och ganska högt. Hoppas att det försvinner vid mer inspelning.

Bild

Diskantfallet hörs knappt alls, jag tror att både ljudkortet och micken tappar greppet om verkligheten ungefär där. Annars är hornet bara specat upp till 15kHz.
Back in black!

Återgå till DIY-forum