Coating av diskanter, hur var när?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
psyjazz

Coating av diskanter, hur var när?

Inläggav psyjazz » 2009-02-12 11:25

Det finns väldigt mycket information på forumet om vad för typ av coating material (medel) som kan appliceras men väldigt lite information om var detta ska läggas på själva elementet. För enkelhetens skull så har jag indelat diskantelementet i tre delar och benämner dem säkert med fel namn men jag tror att de flesta förstår vad jag menar när jag börjar utifrån och säger:

- Upphängning (smalskumkant som fixerar elementet i metallhöljet)

- Kon

- Cap

Vilket av dessa delar ska coatas?

Sedan kommer en fråga som det lär tvistas om, vad är egentligen bäst att applicera. Jag har provat med solution och märkt att det är ganska så trögflytande och i ett tjockt lager vill man ju inte ha sin coating (hur blir man av med solution som sölat ner diskanter förresten?). Någon har använt sig av vattenbaserat trälim och jag har även läst någonstans att Cascos textillim ska vara väldigt bra.

Vad är budet här?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-12 18:52

Det som ska coatas är upphängningen.
Jag har använt ett vattenlösligt kontaktlim.
Första vändan blandade jag ut limmet med lite vatten för att få en mer lättjobbad lösning, sen klippte jag av en liten vattenfärgsmålarpensel så att stråna blev ca 5 mm långa. Med detta penslade jag försikktigt upphängningen.
4 lager har jag lagt på , och det har fått torka emellan.
Det gjorde gott för mina diskanter :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-12 22:57

Brukar använda solutuion men lite förtunnad med just förtunning om den är trögflytande (varierar lite från tub till tub och hur länge den varit öppnad.
och, ja kanten
tycker nog att det gör nytta och dessutom har jag lätt för att tro att det är rätt att impregnera den rörliga delen på diskanten.
lim: rimligen inte torkande/stelnande därav väljer jag solution
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-02-13 09:11

Det kanske är på sin plats med ett litet test! Vilket lim ger bästa resultat? Hur många varv osv. Allt uppmätt förstås. Men vem ids... :oops:
Mina diskanter är coatade med Liqvisol.

För övrigt tycker jag att mina popboxar med Seasdiskanter har bättre/snyggare diskant. Ljudet är mjukare. De kanske inte åldras på samma sätt - vad vet jag

sladden

Inläggav sladden » 2009-02-13 18:25

Efter coating med casco blå (ett lager) så funderar jag inte längre på ersättningsdiskanter!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-13 20:12

bevis tack, utan bevis kan dylikt avfärdas som ormolja, och det vore synd, tycker jag

bevis är ljudmätningar före och efter :)
Bikinitider

MP

Inläggav MP » 2009-02-13 20:32

Det enda coating brukar göra på en diskant är att sänka känsligheten och [s]sabotera[/s] förändra frekvensomfånget.
Ska man coata något måste man veta vad man pysslar med och mäta upp geggan, mäta resultatet och vara jävulskt strukturerad.
Gäller också coating av upphängningen.

Edit: Läs det som ett gott råd och inte som en batong i arselet! :D
Senast redigerad av MP 2009-02-14 12:20, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-13 20:50

MP skrev:Det enda coating gör på en diskant är att sänka känsligheten och sabotera frekvensomfånget.
Ska man coata något måste man veta vad man pysslar med och mäta upp geggan, mäta resultatet och vara jävulskt strukturerad.
Gäller också coating av upphängningen!

Ojoj, då har man ju gjort fel då. Írriterat sig på sssssssss-andet i MT20:orna i OA12, kantcoatat och blivit av med ssssssssss-en. Detta UTAN att mäta vare sig geggan eller konsekvenserna. Bara, helt felaktigt, ansett att det låter juste. Vilken audiomisär. s:en är kvar det är bara så att jag tror att de är borta,, så måste det vara.
Att tycka utan att ha en kurva som bevis för att man tycker rätt går ju inte.
Ibland blir det lite väl bra tycker jag

ändade stavfel...
Senast redigerad av henriksch 2009-02-13 21:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-02-13 21:15

Tja, om det funkar i verkligheten eller ej kan man ju tvista om :wink:

Jag klagar iaf inte på resultatet, inbillat eller ej, då jag inte hör en tröttande vasshet från det högre registret hos mina OA14 längre.
Om det är ormolja, så är den iaf jäkligt billg :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-14 01:46

Jag har inga mätningar att tillgå!

Om man som jag får problem innan coatning med tjut/tinitus i ett känsligt öra och efter coatning kan lyssna på dessa diskanter i under en mycket längre tid utan problem.. Att säga att dom blir perfekta är verkligen att ta stora ord i sin mun!

Det tar bort det onda, om det är dist eller om man kväver dom, som what. Dom blir lyssningsbara tycker jag, ormolja eller ej :)

Har ni ett par OA5 mod2 eller liknande så testa med en låda och jämför med era öron..

MP

Inläggav MP » 2009-02-14 11:52

Kul att experimentera och visst vill man gärna tro att det blir "bättre" och har man en osannolik tur så kan det ju faktiskt bli precis som man vill.
Men helt klart blir det annorlunda i alla fall.

Jag har själv experimenterat mycket och kunnat konstatera att det är av stor vikt att coatingen appliceras absolut jämnt och i rätt mängd och gör rätt saker om man vill bibehålla kvaliteten och inte oåterkalleligt fördärva elementen med sänkt känslighet och avrullad frekvensgång.

I fallet med gamla Sonab diskanter spelar det väl kanske inte någon större roll då värdet av dem är högst begränsat.

Vad som egentligen är problemet kanske kan avhjälpas på ett bättre sätt med en equalizer eller ett motstånd i filtret för att sänka nivån på diskanten. Ett diskantbyte är väl inte heller otänkbart.

Det här skriver jag som ett personligt råd till den som funderar på att prova, inte som ett facit till hyperstingsliga personer som ser andra åsikter som en personlig förolämpning. :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-02-14 17:57

MP skrev:Det här skriver jag som ett personligt råd till den som funderar på att prova, inte som ett facit till hyperstingsliga personer som ser andra åsikter som en personlig förolämpning. :)

Förmodligen mitt inlägg du avser med denna formulering. Det kanske blev lite tillspetsat i onödan, ber om ursäkt för detta i så fall.
Lite allvar fanns i det i alla fall. Vet ju inte vad du står för MP men som du uttrycket det i det senare inlägget "Kul att experimentera" antyder att jag uppfattade det du sa fel.

Det jag reagerade på är den puritanism i denna hobby som ibland tar sig lite väl kategoriska uttryck. Omkantning av element i allmänhet och en SC165 i synnerhet är ju ett bra exempel på detta. Inställningen att detta hantverk närmar sig hjärnkirurgi i komplexitet tenderar att bli lite patetisk menar jag. Att lyssna och uppskattaeller inte gilla är också en okej metod menar jag.
Återigen, det verkar som om jag missuppfattade din inställning.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
psyjazz

Inläggav psyjazz » 2009-02-16 09:47

Tack för alla tips! Då vet jag hur man ska göra i framtiden...!

Har nog lyckats få på ett lite för tjockt lager solution, har dock inte haft möjlighet att provlyssna än!

/M

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-02-16 13:41

Kolla på carlssonplanet http://www.carlssonplanet.com/renovation.php#element för bra beskrivning av hur man coatar diskanter. 8)
COATA GAMLA KONDISKANTER
Det finns också ett enkelt och väl fungerande tips som ofta kan åtgärda det lite fräna ljudet från gamla MT20 (och MT24), coating:
Här följer en full instruktion för hur detta kan göras:

1. Pilla försiktigt bort diskanternas tygskydd (pilla upp tyget i två av hörnen och dra sedan av tyget) utan att vidröra konerna.
2. Dammsug sedan - försiktigt! - konerna med en mycket mjuk dammsugarborste och nudda/torka därefter ytterst försiktigt av konerna med en mjuk fuktad disktrasa.
3. Ta sedan ett vattenlösligt kontaktlim med smal spets (typ Cascos blå lilla tub) och lägg försiktigt en smal sträng i vecket/upphängningen som går runt om hela konen.
4. Ta ett varmt litet finger och dra längs med hela limsträngen runt om så limmet fyller ut botten på vecket jämnt och fint runt om.
5. Låt torka (limmet lämnar en färglös ring runt konen)

Nu är de mikroskopiska läckorna i kantupphängningen som ofta finnas på äldre lite hårt körda MT20-diskanter tätade. Dessuom har behandlingen stöttat upp och coatat kanterna. Med lite tur försvinner nu hårdheten/fränheten i diskantåtergivningen.

MP

Inläggav MP » 2009-02-16 14:36

Jättebra beskrivning av en mycket välavvägd och sansad lösning. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-02-16 14:36

Yes, det finns en bildtråd också.

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=4&t=4032

Lätt som en plätt typ :)

Användarvisningsbild
grafpro

Lite mätningar

Inläggav grafpro » 2009-03-27 22:48

Se här lite mätningar på en MT20 före och efter coatning
Bild
Bild
Bild

Ja, visst är det konstigt. Impedanskurvan (som jag inte tog någon bild på) ändras inte heller mycket. Q-värdet ökar lite men resonansfrekvensen består. Det syns också i frekvenskurvan som får en liten höjning just vid falloff. Knappast hörbart och inte till det bättre.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-27 23:02

Slutsats: coating = ormolja :?

Pinsamt att erkänna att jag gick på det om det är så.
//Krister

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-03-28 01:48

Renobo skrev:Slutsats: coating = ormolja :?

Pinsamt att erkänna att jag gick på det om det är så.
//Krister

Eller så täpper det till eventuella hål i kantupphägningen.

Finns inga hål blir det ingen skilnad.

Finns hål så kan det väsande ljud, som genereras i dessa hål, minska
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-28 08:22

Ja, det graferna visar är ju att behandlingen inte förstör diskanten :)

Det blir som "sämst" bara likadant som det var när diskanten var ny, vilket ju är precis vad som utlovas.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-03-28 17:06

Hål-i-kanten-teorin låter rimlig och borde också gå att få syn på i några kurvor. Man kan väl då gissa på brus i frekvensområdet över grundtonen, men inte harmoniskt fördelat. Lite knepigt att mäta eftersom det kräver absolut tyst mätmiljö. Ska se om jag kan lyckas påvisa detta.

Vad gäller kvaliten på dessa gamla element kan man ju först konstatera att de är häpnadsväckande bra, om de inte är sönderspelade. Dist stiger dock kraftigt strax under delningsfrekvensen, det är där det är kritiskt och hörs följaktligen så snart man höjer volymen lite. Även felfria exemplar är individuellt ganska olika. Puckeln vid 10-12kHz i detta exemplar är inte typiskt utan dess egen profil.

Sönderspelade är de alltid i OD11, oftast i OA12 och sådär hälften av exemplaren i en OA14. Att byta ut de dåliga exemplaren i en OA14 gör verkligen påtagligt och mätbart underverk! Har också provat att med coatning försöka rädda både halvbra och direkt defekta exemplar. Det lyckas aldrig. Olika varianter med tjock coatning i kantupphängningen, coatning över hela konen, med och utan spädning... Varken mätning eller lyssning visar någon förbättring.

Nu ser vi fram emot en ersättare vilken dag som helst.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-03-29 00:26

Tack Grafpro för sådana här inlägg!!!

Jättekul när någon tar sig tid och gör något ordentligt och sedan delar med sig av resultaten....

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-29 01:29

avr7000 skrev:Tack Grafpro för sådana här inlägg!!!

Jättekul när någon tar sig tid och gör något ordentligt och sedan delar med sig av resultaten....

Mvh

Stefan

Jaså du lever :D Välkommen till Faktiskt.se

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-03-29 02:54

Lever och lever :wink:

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2009-04-06 11:27

Flera kurvor! Denna gång frekvensspektrum. Först en MT20 i det skick man får vara glad över, sådana som aldrig finns i OD11, en och annan i OA12 och två eller tre av de fyra i en OA14. Alltså ganska OK.

Bild

Grundtonen är 2kHz och som synes är distorsionen precis som väntat och lite i högsta laget, -35db för andraton och -45db för tredje. Inga andra konstigheter. Detta kan jämföras med THD-kurvan i tidigare inlägg och åter konstateras att den minskar snabbt redan vid 3kHz (och ökar tyvärr snabbt mot lägre frekvens). Sådana är dessa MT20. Coating på en sådan har ingen effekt alls. Brusgolvet ligger runt -90db!

Bland de dussinet MT20 jag har liggande hittade jag slutligen en som däremot skulle kunna vara en kandidat att bevisa de berömda svischande ljuden från mikroskopiska hål:

Bild

Här finns diverse skräp både mellan övertonerna, och ett ojämnt och högre brusgolv. Bruset kan jag nog inte höra, men tonerna mellan de harmoniska övertonerna är faktiskt hörbara fast de ligger runt -60db. Om de skulle höras i musik är nog däremot mycket tveksamt.

Coatade noga och mätte igen utan att ens ha rubbat något i uppställningen:

Bild

Så var det med det. Om man tittar noga blev den faktiskt lite sämre...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-04-06 11:38

Snyggt jobbat grafpro! Vad säger man!

Skönt att nya diskanten är på ingång så slipper man lura sig själv, jag har varit en förespråkare coating, men kul pyssel var det iaf :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-06 12:24

ja, mycket bra jobbat, gör gärna test på dom nya diskanterna som jämförelse
Bikinitider

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-06 19:54

Där ser man! Bra jobbat.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-04-07 07:10

Då var det ormolja ändå.....å jag som gick på det. Nu måste jag skaffa dyrkablar också, jag är nog en "beliver".
//Krister

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-04-07 08:10

ja, man ska inte avfärda ormolja som nonsens

jag trivs inte i dyra rosa tröjjor - hellre billigt och svart
Bikinitider

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati