av Erland » 2009-01-02 00:51
Hei,
Jeg har hatt interessen for Olle Mirsch sitt arbeid med høytalere siden 90`tallet og jeg har hatt gleden av å lytte til flere av Olle Mirsche sine konstruksjoner, som bla. ble solgt på Oslo hi-fi senter i Norge på den tiden.
Tror det var følgende modeller?
Mirsch Ng9,
det var vel den serieproduserte utgaven av "Bygg sjålv, en gammel svensk kubikfot" ref: elektronikvårlden 10, 1992. men i "Black Aros" skikkelse.
(pris ca 25000,- mot slutten av 90)
Kubikfoten i ng8 lådor = Black Aros.
man tog elementer og filteret og puttet inn i lådorna til Ng8 og Ng8B etter beskrivelsen i elektronikvårlden 6/7 og 8 1991 for tilvirkning av Ng8/8B lådorna. (ombygging ble beskrevet i detalj i ett notat senere)
Ng18,
som har blitt omtalt og vist bilder av før på dette forumet, jeg tror den kan være den serieproduserte utgaven av Ng8. mulig med andre elementer men kassen ligner. 5" bass + diskant.
(pris ca 5000,-)
Ng20,
har jeg selv hatt gleden av å lytte til i noen år før jeg solgte de, ligner på NG8B, men med en peerless bass vendt ned mot gulvet, en 5" mellomtone plasert over en diskant i den skrånede flaten som var karakteristisk på disse kassene. Nydelig bredt og 3d lignende lydbilde akurat slik Olle Mirsch beskriver det selv i denne tråden.
(pris ca 11000,-)
Ut over dette har jeg alltid hatt ett ønske om å få lytte til ett par AF2-34 som jeg har ett bilde og en beskrivelse av i ett lite utklipp i fra elektronikvårlden 9, 1994. (spart på det tar det frem av og til)
Referert: "Rondo AF2-34 år en høgtalare som hørs ovanligt lite, i stållet er det musiken som kommer frem ovanligt ostørt"
(pris pr. par var 12000,-)
Jeg hadde vel ikke råd til disse på den tiden men jeg har prøvd å få tak i de senere til en grei pris, men det har ikke vært så lett!
Ser av tråden her att det finnes ett annet alternativ i fra IKEA.
fruktfat, jeg måtte bare innom å se, de fås i bjørk eller metall, fra 5 cm og opp til 38 cm i diameter, så jeg er faktisk enig med Olle, her er det muligheter, se bare på en høytaler ved navn gallo mini for eksempel, eller bose sine satelitter med sub. Tusen takk for dette innlegget, fint med litt inspirasjon og nye ideèr.
Seriøst, med litt kyndig veiledning fra Olle Mirsch så burde Vi komme opp med en "diy Rondo" bygge tråd.
Tusen Takk Olle! for din entusiasme og pågangsmot og at du turde å satse som du gjorde på dine unike tekniske løsninger og fremdragende design. Og ikke minst dine høytalrbyggesett til "hobbyfolket".
"Simma lungt"
(utrykk fra Bosse, Svensk tur-kompis i 2003, Florida)
Vennelig hilsen
Erland
Norge