Signalnivå på laptop

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Somnabula

Signalnivå på laptop

Inläggav Somnabula » 2004-11-15 21:47

Jag provade i helgen att spela in från mixern till ljudkortet på laptopen(cs4299xq) men fick då olika signalnivå på höger och vänster kanal. (Verkar vara en konstant skillnad) Provade då att jorda mixern, men fick samma resultat. Får dock samma nivå när jag väljer mickingång i windows, men antar att det beror på att jag då får mono istället. När jag sedan anslöt laptopen till vägguttaget fick jag dessutom ett ljud som kan liknas vid en jordslinga, även fast mixern och datorn var ojordade. Kan kanske tänkas att ha nåt att göra med skivspelarens jord.
Jag har för mig att jag har haft liknande problem med en gammal dator med 3,5 mm stereoplug.

Någon som har nån idé om åtgärd eller haft samma problem?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-11-15 22:39

Du har väl en balanskontroll i windows volymkontroll?

Hur står den?

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2004-11-16 00:03

Balanskontrollen står på mitten

Somnabula

Inläggav Somnabula » 2004-11-16 19:23

Jag är ingen expert på adc- omvandlare, men när jag kopplade likadana signaler på varje kanal och kollade lite noggrannare så såg jag att vänster kanal låg en sampling efter, dvs 1/48000 s. Plus att vänster kanal också var betydligt lägre amplitudmässigt. Testade också med en vanlig datormikrofon (stereo) och då fick jag inte dessa problem.
Är den sönder tro? lyckades få en mick att fräsa till en gång...
Skulle gärna vilja få den & funka med tanke på att jag kan spela in på 24 bits/48kHz.

Återgå till Teknikforum