Moderator: Redaktörer
EngelholmAudio skrev:Vettigt!Johan_Lindroos skrev:En lista med rekommenderad musik skulle jag inte vilja ha. Låt folk få lyssna på vad de vill. Hela LTS idé om ljudåtergivning bygger på att man ska kunna spela vilken skiva som helst och höra den så bra återgivet som möjligt. Sedan kan man ju få lyssna till vilken skitmusik eller jättebra musik som helst tycker jag. Alla har ju olika musiksmak!
Däremot finns ju MoLtens Guldnot som delats ut ytterst sparsamt. För att en skiva ska få Guldnoten krävs att den är BÅDE musikaliskt och ljudtekniskt bra, liksom att det är enighet bland flera att det verkligen är en bra inspelning. Jag kan inte i huvudet vilka skivor som fått utmärkelsen dock.![]()
Jag skulle kunna se en poäng med att visa upp exempel på skivor/musik som föreningen anser är "bra inspelad/mixad/mastrad". Och bara för att man har den listan uppe så betyder väl inte det att man likriktar musiksmaken? Snarare ger ett litet sample på vad "bra inspelning" kan ge för resultat?
Men jag kan förstå om detta är något man helst håller för sina medlemmar...
EngelholmAudio skrev: Och varför är det bara fundamentalisterna som hörs och syns på nätet?
EngelholmAudio skrev:Hej
(Jösses vad faktiskt.se är segt idag)
Jag tror att en stor del av irritationen är att LTS försöker muta in ord med sina egna betydelser. Transparant ljud är inte längre vad det var, renhet mäts i dist och inte i upplevlse "höra fler detaljer", hifi är hög trovärdighet mot signalen - inte mot musiken.
Jag tror att många (andra än LTS'are) kan känna sig lite överkörda av detta. Många känner att man inte längre "får" använda sig av sitt gamla beprövade vokabulär.
-"Jämför jag produkt A med B så uppskattar jag transparansen och detaljnivån hos B bättre."
Genast är det språkförbistring och i formsammanhang diskussion kring definitioner, testmetoder etc. Transparant som i F/E-test eller som i upplevelse? Detaljnivån som att disten mätbart är låg eller upplevelsen?
Ett annat "problem" är att vi läser om medlemmar i LTS som minsann har rör, horn och lyssnar på massor med dist. Men vart är dom? Är det musikintresset som gör att dom är med i LTS? Och varför är det bara fundamentalisterna som hörs och syns på nätet?
Jag tror att en stor del av irritationen är att LTS försöker muta in ord med sina egna betydelser. Transparant ljud är inte längre vad det var, renhet mäts i dist och inte i upplevlse "höra fler detaljer", hifi är hög trovärdighet mot signalen - inte mot musiken.
Bill50x skrev:"Ljudbeskrivande ord betyder helt enkelt olika saker för olika personer, så är det bara."
Jomenvisst. I Sverige säger en gris "Nöff nöff", i Finland "Röh röh" och i Amerika "Oink oink" - bara för att ta ett exempel....
/ B
Flint skrev:LTS:s färgning av HiFi-begreppet.
LTS verkar startar ung. halva vägen in i den tekniska delen av ljudåtergivningskedjan. HiFi-begreppet börjar definieras där den elektriska signalen blir mätbar.
För mig och många andra (tror jag) börjar den med instrumentens ljud och egenskaper i verkligheten.
Svante skrev:Visst, för en del kan det tänkas börja i instrumenten, eller rentav på notpappret, men jag tycker inte att det är en hifianläggnings sak att ändra i noterna.
EngelholmAudio skrev:Jag tror att en stor del av irritationen är att LTS försöker muta in ord med sina egna betydelser.
EngelholmAudio skrev:Transparant ljud är inte längre vad det var, renhet mäts i dist och inte i upplevlse "höra fler detaljer", hifi är hög trovärdighet mot signalen - inte mot musiken.
EngelholmAudio skrev:Jag tror att många (andra än LTS'are) kan känna sig lite överkörda av detta. Många känner att man inte längre "får" använda sig av sitt gamla beprövade vokabulär.
-"Jämför jag produkt A med B så uppskattar jag transparansen och detaljnivån hos B bättre."
Genast är det språkförbistring och i formsammanhang diskussion kring definitioner, testmetoder etc. Transparant som i F/E-test eller som i upplevelse? Detaljnivån som att disten mätbart är låg eller upplevelsen?
EngelholmAudio skrev:Ett annat "problem" är att vi läser om medlemmar i LTS som minsann har rör, horn och lyssnar på massor med dist. Men vart är dom? Är det musikintresset som gör att dom är med i LTS? Och varför är det bara fundamentalisterna som hörs och syns på nätet?
Rydberg skrev:Svante skrev:Visst, för en del kan det tänkas börja i instrumenten, eller rentav på notpappret, men jag tycker inte att det är en hifianläggnings sak att ändra i noterna.
Vad jobbigt att en stereoanläggning som vägra spela nått annat en Beethovens 9:a , vad du än stoppar i den ändrar den i noterna och ut kommer samma Beethovens 9:a
Dahlqvist skrev:*) Om musik är magi skall jag låta vara osagt. Men misstanken finns.
Flint skrev:LTS:s färgning av HiFi-begreppet.
LTS verkar starta ung. halvvägs in i den tekniska delen av ljudåtergivningskedjan. HiFi-begreppet börjar definieras där den elektriska signalen blir mätbar.
För mig och många andra (tror jag) börjar den med instrumentens ljud och egenskaper i verkligheten.
Dahlqvist skrev:Men att intellektuellt erkänna att ljudåtergivning inte är magi* utan fysikaliska realitetetet betyder inte nödvändigtvis att det subjektiva måste ge vika. Själv kan jag pilla med rörförstärkare och vinyl och tycka att det låter rent gudomligt utan att samtidigt behöva inbilla mig att det är god återgivning och en lämplig måttstock att bedöma bra inspelningar med. Att jag "hör fler detaljer" på grund av minskad dynamik istället för ökad dynamik minskar inte min njutning av de nya detaljer jag trots allt hör. Att det finns en objektiv verklighet att ta hänsyn till gör inte mina subjektiva bedömingar mindre suveräna. Att när jag lyssnar på min (relativt) transparenta anläggning och tycker att det låter taskigt ibland inte behöva springa iväg och köpa nya grejor utan bara konstatera att inspelningen lät taskigt helt enkelt är inte dogm utan en ren befrielse. Det är bara när man försöker tvinga på den objektiva verkligheten sin subjektiva uppfattning som det blir problematiskt. Jag tror att en del människor inte alltid ser att kopplingen mellan vad man vet och vad man föredrar inte behöver vara stenhård.
Flint skrev:Ett intryck jag har fått av vissa LTS:are genom åren.
Jag undrar om inte vissa LTS:are ibland störs av musiken. Den kan ju vara så bra så att koncentrationen på dist och avgrundsdjup högupplöst lågbas grumlas. Tänk att tappa koncentrationen på att leta fel och färgning. Pinsamt. "Bort med musiken. Det är roligare att pilla med distbekämpning".
Flint skrev:Ett intryck jag har fått av vissa LTS:are genom åren.
Jag undrar om inte vissa LTS:are ibland störs av musiken. Den kan ju vara så bra så att koncentrationen på dist och avgrundsdjup högupplöst lågbas grumlas. Tänk att tappa koncentrationen på att leta fel och färgning. Pinsamt. "Bort med musiken. Det är roligare att pilla med distbekämpning".
mattepatte skrev:Nu börjar det låta som vanföreställningar !
Vilket trauma kan ha utlöst detta ältande ?
Bill50x skrev:Hehe, du är inte rädd att sticka ut hakan... Var din förra flickvän LTS´are kanske
Flint skrev:För mig och många andra (tror jag) börjar den med instrumentens ljud och egenskaper i verkligheten.
EngelholmAudio skrev:Jag tror att en stor del av irritationen är att LTS försöker muta in ord med sina egna betydelser. Transparant ljud är inte längre vad det var, renhet mäts i dist och inte i upplevlse "höra fler detaljer", hifi är hög trovärdighet mot signalen - inte mot musiken.
Jag tror att många (andra än LTS'are) kan känna sig lite överkörda av detta. Många känner att man inte längre "får" använda sig av sitt gamla beprövade vokabulär.
markih skrev:
Dessutom, ALLA gör egentligen mätningar på lyssningsvis! Även den mest inbitne antimätnisse gör en mätning så fort personen börjar tänka på hur det låter!!! Där är alla audiofiler mer eller mindre skadade eller sjuka! Lycklig är den som aldrig har hållt på med HiFi och som har oskulden och naiviteten kvar!
Se där, nu skrev jag ett inägg ändå och lade några pinnar på brasan...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster