Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Oki, det är möjligt (och troligt får vi nog säga) att Peter Lyngdorf har valt annan talspole än standard.
Men kan du inte mäta med en ohm-meter?
/Peter
Britt-Gunnar skrev:talspole, ohm-meter?har dock mina aningar om att den sistnämda är en mättare som mäter ohmen på tex en högtalare
Julle_Jansson skrev:Min numera utbytta Edison 60 på ca 15w (eller någonting i den stilen) räckte inte speciellt långt tyvärr. Med okomprimerad musik klippte det på ganska friskt redan vid rätt låga volymer om det ville sig illa.
Har för mig att jag har en Hifi News liggandes någonstans där man gör ett experiment för att kolla effektåtgången för att återge ett piano och en klarinett vid realistiska nivåer. Har för mig att man hamnade en bra bit över 300w. Har dock ingen aning om hur kompetent testet var utfört...
Morello skrev:Julle_Jansson skrev:Min numera utbytta Edison 60 på ca 15w (eller någonting i den stilen) räckte inte speciellt långt tyvärr. Med okomprimerad musik klippte det på ganska friskt redan vid rätt låga volymer om det ville sig illa.
Har för mig att jag har en Hifi News liggandes någonstans där man gör ett experiment för att kolla effektåtgången för att återge ett piano och en klarinett vid realistiska nivåer. Har för mig att man hamnade en bra bit över 300w. Har dock ingen aning om hur kompetent testet var utfört...
Jag vill minnas att Edison 60 petade ur sig i alla fall cirka 30 W per kanal. Det är ungefär vad man kan förvänta sig med tvenne katodförspända EL34-rör.
Morello skrev:Var rören UL-eller pentodkopplade i övriga fall?
Morello skrev:Det stämmer inte att Dynaudio generallt sett har en atypiskt svår impedans.
distad skrev:Morello skrev:Det stämmer inte att Dynaudio generallt sett har en atypiskt svår impedans.
Jag har för många lyssningserfarenheter och ägarerfarenheter (testat många slutsteg)kring det så du och andra får tro det ni tror på. Jag parar helt enkelt inte fel grejer med ett par Dynaudio, för det låter inte bra då.
hifikg skrev:400W... 30W... 15W... fasen vad ni tar i
Hjalmar_Branting skrev:hifikg skrev:400W... 30W... 15W... fasen vad ni tar i
Möe pulver är bra, fick hem 10x500W förra veckan
Morello skrev:distad skrev:Morello skrev:Det stämmer inte att Dynaudio generallt sett har en atypiskt svår impedans.
Jag har för många lyssningserfarenheter och ägarerfarenheter (testat många slutsteg)kring det så du och andra får tro det ni tror på. Jag parar helt enkelt inte fel grejer med ett par Dynaudio, för det låter inte bra då.
Jag baserar det jag skrev på uppmätt impedans. Det är du som tror.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
hifikg skrev:Hjalmar_Branting skrev:hifikg skrev:400W... 30W... 15W... fasen vad ni tar i
Har en spis stående som väl kan leverera ett par kW vid behov, men den används inte längre. 2x0,008 kW är fullt tillräckligt när det är Salig Erik som designat.
Hjalmar_Branting skrev:hifikg skrev:Hjalmar_Branting skrev:
Har en spis stående som väl kan leverera ett par kW vid behov, men den används inte längre. 2x0,008 kW är fullt tillräckligt när det är Salig Erik som designat.
Gott att ha lite justermån men har man ett perfekt rum med utmärkta högtalare så behövs ju inte det så klart.
distad skrev:Mina Spectrum låter visst bäst med lite kraft ändå enligt Blomman som testat med att "lyssna" med olika drivning, så det blir inga rör här.Som tur är så är de ändå en snäll last, så man behöver inget kärnkraftverk.
distad skrev:Morello skrev:distad skrev:Jag har för många lyssningserfarenheter och ägarerfarenheter (testat många slutsteg)kring det så du och andra får tro det ni tror på. Jag parar helt enkelt inte fel grejer med ett par Dynaudio, för det låter inte bra då.
Jag baserar det jag skrev på uppmätt impedans. Det är du som tror.
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Jag är inte troende. Jag testar själv och "lyssnar", så man får svar om det låter "bra eller dåligt". Sedan är det inga högtalare som jag lyssnat på, eller ägt i din grafer. De kanske är bättre numera...
Morello skrev:distad skrev:
Jag är inte troende. Jag testar själv och "lyssnar", så man får svar om det låter "bra eller dåligt". Sedan är det inga högtalare som jag lyssnat på, eller ägt i din grafer. De kanske är bättre numera...
Du hävdade att Dynaudio behöver en "massa ström" - det stämmer inte (se impedansen jag länkade till) och det är för övrigt ingenting man lyssnar sig till; i synnerhet när man saknar elektronikkunskaper.
Behöver man stora förstärkare - större än man tror?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster