kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Svante skrev:En sak slår mig: Jag undrar om det där modifierandet av kapseln påverkar låga frekvenser. Det brukar vara så att det finns en liten läcka in till membranets baksida för tryckutjämning (högtryck/lågtryck, som meteorologerna säger). Om den läckan är det som uppstår spontant mellan metallhuset och det lilla kretskortet är risken stor att man gör den större.
Om det är så, så kommer tonkurvan i basen för mikrofonen att rulla av vid en högre frekvens.
Är det nån som har slaktat en mik helt och hållet som vet hur den ser ut inuti?
Enl. Linkwitz så ska man lägga på silikon bakom. Kan detta påverka det du bekriver?
Ah, ok. Ja, blir det helt tätt kommer membranet att bukta inåt vid vackert väder.
Hmm, det låter ju inte bra??? Nu blir jag orolig!
Hehe, nä. Alltså, jag VET inte att det blir så. Allt beror ju på hur tät konstruktionen är i övrigt. Om tex membranet läcker lite långsamt så är det inget problem. Men det vet jag inte heller om det gör.
Hursomhelst, de symptom man kan vänta sig om det är för tätt är gissningsvis att mikrofonen beter sig sämre på dagar med annat lufttryck än dagen när man förseglade den. Sämre skulle kunna betyda mer dist, annan känslighet och kanske att den slutar funka helt.
Men jag har som sagt inte den praktiska erfarenheten att jag kan säga att det ÄR så, jag ville mest ta upp det till diskussion för att se om någon har provat.
Det där limmet är nog inget speciellt, det ska täta, bara. Fast inte helt då är min kommentar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.