mickeb skrev:okej.
Kan du hjälpa mig med ritning? volym och längder på slits.
Jo men är det inte roligare att lära sig?
Ritning och sånt kan du nog fixa själv..
Men jag skulle vilja börja med att säga att många thiele/small-parametrar som företag publicerar för sina element är lite glädesiffror..
Troligtvis för att få dom att verka bättre än vad de är och sälja mer/ upmätta under optimala förutsättnings osv..
Så bara för att det ser ut som dom ska nå F3 22,8Hz i en snabb simulering så är det ingen garanti alls för att dom hamnar i närheten typ
Om du vill mäta upp elementet själv kan du göra det med rätt små medel.. ett hyfsat ljudkort, häftmassa, ett upmätt motstånd och en gratisprogramvara som heter Limp (följer med ARTA) kan fixa det.
Låter lite McGyver jag vet men det funkar bra, är du nyfiken så sök lite på forumet.
Men jag kan tipsa om ex programmet bassbox som har en trevlig låd-konstruktor del, som kan räkna volym och ge dig mått osv.
Kan nog passa dina ändamål rätt bra, den kan även räkna på kvadratiska portar och har parametrar för mängder av element, däribland Vega 154.
Men om man bara ska höfta fram några siffror med elementet valt och en volym på 140Liter, utan att ta hänsyn till rummet, bakvägg, delning osv med en avstämmning på 22Hz blir en 25mm hög slits som är 200mm bred ca 179mm lång..
Dock brukar längden på en port behöva justeras lite i efterhand, svårt att få det helt rätt från början.
Lådan går ju att göra på alla möjliga sätt.. stor blir den iaf