Bygga ett par pi60, bra idé?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Bygga ett par pi60, bra idé?

Inläggav Rydberg » 2004-11-16 19:39

Jag är smått sugen på att bygga ett par pi60, dvs lådan. Någon som gjort det själv? Svårt? Kostnad?

Skulle va innerligt tacksam om någon som har en ritning kunde maila den (eller dra en kopia och skicka) så kan jag studera den lite själv och rådfråga en snickarkompis :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-16 20:44

Markih har byggt. Är lite knepigt med avfasningarna... faktiskt så knepigt att de inte blev rätt om jag minns rätt (fel?).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-16 20:55

Rydberg - med tid går allt att få mycket bra. Om du vill bygga PI60 så låt det ta den tid det tar, budgetera in några extra MDF-skivor och förbered dig mentalt på att det...kommer ta tid! :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-16 21:07

Det går betydligt fortare att bygga en redan färdig konstruktion. Det som tar längst tid är att komma till skott och montera isär ett par obehandlade högtalare för att måla/fanera dem. Ett tips är att göra detta innan monteringen. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-16 21:14

Jag hade tänkt att lägga ut en del av arbetet på en vän jag har och som är duktig på att snickra, fräsa etc. Jag hade tänkt och visa honom en ritning (han har inte tackat ja än), ingen som har en ritning förresten så att han kan estimera tidsåtgång etc

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-17 07:26

Rydberg!

Det är inga problem om man har tillgång till bra grejer och är noggrann. Lådan är inte svår, men en limpress underlättar. Avfasningarna är väl annars det som kan vara lite pilligt, son Naqref säger. Lite svårt att fräsa i innerhörn. Jag använde såg och fil, men det tog ett antal timmar!

Totalt sett tar det väl kanske 10 timmar att sätta bygga lådorna (väldigt vidlyftig gissning) + ytterligare tid för slip och lack.

För egen del var det en snickare som fanerade, fräste, skar ut sidorna och en annan snickare som limmade ihop lådan. Själv fanerade jag bara sidokanter och resultatet blev väl hyfsat, om än inte toppklass.

Annars en mycket bra högtalare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-17 11:58

markih skrev:Rydberg!

Det är inga problem om man har tillgång till bra grejer och är noggrann. Lådan är inte svår, men en limpress underlättar. Avfasningarna är väl annars det som kan vara lite pilligt, son Naqref säger. Lite svårt att fräsa i innerhörn. Jag använde såg och fil, men det tog ett antal timmar!

Totalt sett tar det väl kanske 10 timmar att sätta bygga lådorna (väldigt vidlyftig gissning) + ytterligare tid för slip och lack.

För egen del var det en snickare som fanerade, fräste, skar ut sidorna och en annan snickare som limmade ihop lådan. Själv fanerade jag bara sidokanter och resultatet blev väl hyfsat, om än inte toppklass.

Annars en mycket bra högtalare!

Tackar för den inputen!! :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-11-17 19:45

Undrar vad IÖ anser om att bygga i massivträ eller plyfa... :?: Det kunde kanske vara ett alternativ till mainstream-mdf annars. Du slipper ju fanéreländet på det sättet.

MVH

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-17 21:16

Mr_Ekan skrev:Undrar vad IÖ anser om att bygga i massivträ eller plyfa... :?:

Tror han inte tycker. :wink:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-11-17 22:15

massivträ är fint men det rör sig kanske lite väl mycket för att bygga högtalare av........finns faktiskt en annledning till varför tex bänkskivor mm ser ut som dom gör........
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-07 15:10

Tänkte lyfta tråden med anledning av att jag själv är sugen på ett par pi60 men är osäker på om jag vill vänta så lång tid det tar om jag beställer lådorna frön I.Ö.
Är det möjligen någon som har byggbeskrivningen/ritningen på lådorna vore jag mycket tacksam om denne kunde maila den till mig.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-12-09 21:00

Som vanligt, när det gäller byggen av den här kalibern, säger jag:

- Byt inte ut någonting. Varesig komponenter, element eller material (träslag och dylikt).

Gör man det, är det inte längre samma högtalare. Då bygger du något annat. Så enkelt är det.

Och det kommer inte bli bra. Speciellt inte i detta fall. Hade Öhman ansett att massivt trä varit bättre i denna konstruktionen, hade han utan tvekan förkastat MDF redan från början.

//magnus

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-12-09 21:06

Och förresten!

Köp byggsatsen av Öhman, som han med stor sannorlikhet har på lager, så får du ju ritningen på köpet. Elementen behöver du ju...

Och, ja, man kan köpa byggsatsen utan lådor. Läs i prislistan. Där står det.

Kostnad: 10 990:- utan kabinett, inkl. moms (i den prislista jag har, självklart kan det hända att den är gammal). Inkluderar delningsfilter och internkablage, om jag inte minns fel.

//magnus

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-09 21:30

Nöjer sig Rydberg med pi60? Har du jämfört med dito s?

pi60s verkar rätt svår att bygga själv. :(

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-10 11:29

Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor :?: 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-10 11:35

Baltazar skrev:Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor :?: 8O

Nej men byggsatsen utan låda lär finnas. Du behöver ju inte lådan ändå om du ska bygga (men resten av byggsatsen) :wink:

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-10 20:51

Naqref skrev:
Baltazar skrev:Lagerhålls färdigbyggda pi60-lådor :?: 8O

Nej men byggsatsen utan låda lär finnas. Du behöver ju inte lådan ändå om du ska bygga (men resten av byggsatsen) :wink:

Hmmm, måste missförstått något av tidigare inlägg :)
Får väl ta och beställa en byggsats + färdig låda av I.Ö. Tror de blir bäst så.
Får "nöja" mig med piP:arna ca 14 månader till ;)
Den som väntar på något gott...
Mvh

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

pi60 lådor

Inläggav Pinnick » 2004-12-14 00:17

Tjena alla.
Jag är rykande färsk på det här forumet. Jag har Ino pi10 (hette de
innan piP) samt två Ino ambiens1. Nu köpte jag även en byggsats pi60 bara för att pi10 + a1 var så väldans bra och ska så småningom även köpa 4 a2 samt en d2 såvida jag inte blir döv, då säger jag till om någon skulle vara spekulant på de grejor jag har. I övrigt har jag denon 1404 samt xbox för att spela film och sånt därnt :D (som ska bytas till en denon 3805)

Nu såg jag tråden om att bygga lådor till pi60, och det är just det jag håller på med. Min tanke var att hitta ett snickeri som kan skära till MDF bitarna med CNC-maskin (datorstyrd) med 0.1 mm precision allt för att lådorna ska bli täta. Vad jag förstått ska pi60-lådor vara absolut täta.

Är det någon som vet något snickeri som kan fixa att i alla fall såga ut mdf bitarna om nu inte fräsa och göra hål? :-)
Jag har ringt till 10 snickerier i sthlm/uppsala/gävle. Vissa har inte haft tid, vissa har inte hört av sig och andra har jag inte litat på.
Ett snickeri ville inte göra fasningen i hörnet på fronten t.ex.

Är det någon som har någon erfarenhet av snickerier och inoaudio lådor? :-)
oj nu frågade jag samma sak två gånger men jag ids inte ändra i inlägget..

ha det fint,
Dogg Pinnick

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-14 14:29

Såga skivorna rakt fixar tex olle zetterquist (brädgård vid stadsbilbloteket) :)

Snickerier är kanske lite svårare.......speciellt om dom ska ha CNC
Fråga var hofof kit beställer deras
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-14 15:15

blir det verkligen billigare att bygga lådorna på detta vis? eller är det tidsaspekten som är styrande? känns som att bortlejning av arbetet kan bli väldigt dyrt om man inte har bra kontakter?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-14 16:13

Näe det blir inte billigare såklart tror jag, men det är intressant och givetvis orkar man inte vänta upp till ett år :D

Tack Magnus för tipsen förresten! hifikits killen trodde det skulle bli för dyrt :( den andra snubben håller till i stockholm väl? aningen långt bort :(

det får kanske bli beijer bygg trots allt fast de har ju inte 0,1 mm precision :( om man nu inte kan få tag på olle Z

tror jag hittade ett ställe i alfta just för tillfället förresten med cnc-verktyg! ska bli intressant

allt är möjligt om man tar ledigt från jobbet för att fixa viktiga saker.. ;)

ha det fint,

/Pinnick

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-14 19:31

0.1mm låter ju som overkill ifall du tänkte limma lådorna också :)
Med Bra pressar/Tvingar så kan du säkert komma undan med felsnitt upp emot 1mm utan att du kommer kunna höra skillnad, i värsta fall får du slipa/spackla lite extra.
Enligt mina erfarenheter så blir det ofta 1mm snett när man väl sätter ihop skiten även om måtten på de 6 bitarna är helt rätt.

Lammellfräs fixar det problemet ifs. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-14 21:35

ju bättre ju bättre eller? :-)
Ingvar sa att man hör om det skulle finnas luftbubblor i limskarvarna t.ex. och det kan man vara utan.

datorstyrd såg samt datorstyrd borr torde ju verkligen göra lådorna så bra som man kan tänka sig dvs att man slipper 1 mm skarvar :-) Man slänger upp ca 4-5000:- så får man nog fanerade och lackade lådor med riktigt fin täthet, precis som man vill ha.

Anledningen till att byggsatserna stått och dammat sedan augusti när jag köpte dem är att jag är skraj för 1 mm felsnitt :)

Någon som byggt en dialog 2 själv? :-)

/Dogg

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-14 23:17

hehe 1mm felsnitt har då aldrig jag fått när jag lämnat in på sågning, det jag menade var att även om du får rätt på 0.0001mm så kommer du ändå inte att kunna sätta ihop lådan helt rakt utan bra hjälpmedel som t.ex lammelfräs.

Edit: även om det är så mycket som 1mm felsågat från fabrik så kan du utan svårighet pressa ihop materialen så att det inte blir luftbubblor

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-15 00:18

aha men om det borras helt rätt så kan väl pluggen inte komma så snett?

Men jag får se när det börjar likna något..Jag har juingen erfarenhet :)
Så jag snackar nog bara jox.

/DP

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-22 22:11

Jag kanske gör slut på all disk? :(
Men för någon som är spekulant så hittade jag ett snickeri som kunde göra lådor till pi60 i färdigfanérad MDF för under 3000 inkl moms. Men de kunde inte riktigt få till fasningen så billigt :/ så man får se vad det blir och hur det ser ut och vad det kostar till slut.

Jag kan ju återkomma när mina lådor är klar om någon vore intresserad :)

hejs,
/DP

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2004-12-23 11:37

Oj, låter ju jättebilligt!

Hör gärna av dig när dom är klara.
Var i landet finns snickeriet?

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-23 12:43

pinnick_swe skrev:Men de kunde inte riktigt få till fasningen så billigt

Det är viktigt att fasningen blir korrekt, men jag har glömt varför :cry:

Bra pris ! Var det i Dalarna dom låg ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2004-12-29 20:45

hej, ursäkta över radio silencen men det har ju varit sån go' julefrid :)

Hoppas ni också fick en dialog 2 i julklapp eller ett alfapet eller något.

Apropå snickeriet så hör jag av mig igen inom en snar framtid för att kunna kolla igen så att allt stämmer. :-)

God fortsättning
/DP

Användarvisningsbild
Lucas

Inläggav Lucas » 2004-12-30 02:59

Hej!
Första inlägget på forumet för min del....

Såg någon nämna nackdelarna med att bygga i massivt trä och måste - efter att själv just byggt i detta material - säga att jag till viss del håller med om dessa.

Det största problemet kom sig dock inte p.g.a. det faktum att massivt trä är ett "levande" material, utan snarare bristande träkvalitét (kvistar och dyl, dumt att väla körsbärträ).
j
Den dåliga kvalitén medförde att jag fick såga sidostyckena lite för små och lådvolymen blev p.g.a detta några pct för liten. Förutsatt att virket är bra ser jag dock inga problem med att bygga i masssivt trä, se bara till att plugga rejält :)

Materialvalets inverkan på ljudet är jag tyvärr inte kunnig nog att svara på....

Detta var mitt första bygge och nu törs jag påstå att man sitter fast. Det faktum att jag har tillgång till egen verkstad gör ju inte saken sämre ...
(tack till Nagref för det pågående EPS-projektet, där har jag ett bygge som jag har "råd" att få lärdom ifrån)

ska nog kunna fixa lite bilder om någon är intresserad....

MVH: Lucas

Nästa

Återgå till DIY-forum