Här tittar jag ner i avgrundsdjupet och räds inför den kommande uppgiften
Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Något som man bör ta i beaktande när man handlar vintage är renovering. Ingenting håller ju för evigt (ok, ingenting försvinner och allt förändras, men det är en annan diskussion. Logiken består?). Så när den glada Quad-fantasten köpte sin femtioelfte gammelquad var han medveten om att tiden skulle komma då vissa komponenter måste bytas. Tiden är nu inne. Som glad teknikamatör utan teoretiska kunskaper (nästan) är detta givetvis en utmaning. Vad är då mitt utgångsläge? Vad har jag lödat ihop tidigare? Signalkablar, högtalarkablar, nätkablar, ormolja och bananskal! Ok, kanske inte det sista. Nu tar iallafall lillhövdingen steget från att löda kablar till att löda internkompenter. Spänningen är hög. Hur ska detta gå? Följ den spännande fortsättning. Endast på www.faktiskt.se.
Här tittar jag ner i avgrundsdjupet och räds inför den kommande uppgiften

Ranefjord skrev:Jag besöker Dirty emellanåt, men tyvärr har skolan tagit så s-tans mycket tid den sista tiden. Ska försöka imorgon :). Kul med kristianstadsbor! Många i den här tråden ser jag
Ranefjord skrev:Man tar ett grepp runt kondensatorn med fingrarna eller med en tång. Därefter värmer man den ena av kondensatorns båda lödpunkter med lödkolven. Lödtennet blir snabbt flytande. Därefter drar man försiktigt i kondensatorn, så att benet lossnar. Med lite tur lossnar benet från kretskortet direkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster