Gammal mediumhifi på väg att urholkas?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Gammal mediumhifi på väg att urholkas?

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-06 11:34

Igår köpte jag en receiver och vid samtal med ägaren så påtalade han att han även hade ett par Bose 501 MkII som han skulle sälja och frågade om jag ville ha dom. Jag sade nej, för det var inte intressant för mig. Har hört en del negativt om Bose och andrahandsvärdet verkar sitta ihop med ryktet. Senare på dagen ringer jag innan jag skulle åka och titta/hämta receivern och då frågade jag om han hade kopplat den till högtalarna så man kunde lyssna. Svaret:

Högtalarna har jag slängt.

Visst, det kanske inte var världens bästa, men ändå, det ligger på tippen. Kanske någon tonårsgrabb kunde haft dom och lekt med? Vad vet jag.

Idag var jag och köpte lite andra grejor och hittade ett par soundstream(eller ngt sådant namn) högtalare. På baksidan stod det gylling. I vilket fall, jag tog bort gallret och kikade, kanterna slut. Jag nämnde det och då kunde jag fått dom gratis för dom skulle slänga dom. Det satt SEAS H098 diskanter i men högtalaren var svart(gillar inte svart) och sådan där mediumhifi som jag inte riktigt vet vad jag skall ta mig till med. Så jag lät dom stå... och dom kommer hamna på tippen. Vad skall man göra? Man kan ju inte se sig själv som räddaren i nöden för all mediumbra hifi. Fast hade man renoverat dom så hade dom säkert spelat över förväntan.

Samtidigt, hade man renoverat dom och fått dom att spela bra, vad hade man fått då? Tror knappt man hade fått för materialet det hade kostat att renovera dom.

Hur känner ni inför sånt här? Lite trist är det.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-04-06 12:42

Det där är ju en jäkligt besvärlig fråga, var ska man dra gränsen.
Någonstans måste man ju dra den, kan ju inte släpa hem allt.
Gratis är ju gott men iaf jag har begränsat med plats. Jag har också begränsningar med kunskap vad gäller renoveringar.
Tyvärr blir det nog så att en hel del går till "dykarn", men man kan ju inte rädda allt.

Kan de ha hetat SoundSystem?
Och sett ut så här?
Bild
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-06 13:52

Sådana var det men med en annan bas som hade större dammkåpa och skumkant som var dålig. Svarta var dom och jag har svag minnesbild av att loggan såg lite annorlunda ut.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-04-06 14:44

Ok. Mina spelar ok, men är inte säker på att det är originalbas i dem.
Inte skräp på nåt vis, men knappast nåt att bli alldeles till sig över heller.
Pappa, som har haft dem på lån, tyckte om spridningen i dem.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
mortb

Inläggav mortb » 2009-04-06 14:55

Precis som med allt annat är det väl lite synd att slänga något som fungerar / skulle kunna fungera med viss ansträngning.
Alternativ till tippen borde ju vara att höra med någon som säljer beggad hifi t.ex. rehifi utanför Lund http://rehifi.jetshop.se/ de säljer ju en en del medium hifi som även tar emot grejor som måste skickas. Annars bör man väl kunna skänka dem till myrorna eller någon annan loppis (då jag bodde i Uppsala var Myrorna lite skeptiska till att taemot sånt som inte fungerade rakt av, men man kan kanske hitta någon loppis som har en öppnare inställning). Annars kan man väl sätta prylarna på tradera och upplysa om skicket.
Jag ser det lite som en miljöfråga, men ibland kan man ju känna sig tvungen att slänga bara för att slippa "omaket". :roll:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-06 15:37

Ett dilemma i det här är att vad som kan vara värt att spara på? Då framförallt i mellansektorn.
Många saker jag idag skulle kunna tänka mig att ha, slängdes glatt ut förr. (faktiskt än idag)

Dagens jämförelse kan kanske göras med tjock-tv:n.
Där slängs det fina grejer på tippen idag kan jag lova. Men det är ju just för att det finns i sånt överflöd.
Tillgång och efterfrågan äger hårt.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-06 16:57

Själv är ju jag lite av en citropat, och förfasar mig över hur de som är tio år äldre än jag använde D-modeller som slit och slängbilar, köpte för nån tusing, körde ett år eller så, sen skroten för någe skitfel. I dag kostar ju ett halvrisigt renoveringsobjekt en massa pengar.

Men å andra sidan har jag ju själv gjort likadant med CX och XM ar :( I dag går det ju knappt att hitta en riktigt fräsch CX, som för fem sex år sedan kostade ett par tusen, kostar i dag tjugo-femtio tusen.

Det är ju egentligen samma sak med HiFi-prylar, själv gillar jag sextiotals och sjuttiotals prylar, har en del, men sånadär sunkiga halvmoderna saker utan hjärta orkar man ju inte förvara, men hur ser det ut om ett decenium eller så.
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-04-06 19:15

Även jag har svårt för att se mig själv rattandes annat än Citroen, har gjort det sen GS (en genuint dålig bil), CX (ett antal), BX, XM, Zanthia. Har noterat en lite annorlunda känsla varje gång jag varit tvungen att byta modell. Ärlig och uppriktig sorg över att behöva överge CX för XM och sen (när min fantastiska XM TCT självantänt och brunnit upp) med skepsis landat i en Xanthia som jag nu verkligen gillar...
Alltså kan jag konstatera att jag haft separationsångest för varje modellbyte och nu säger min mek att det bara är att vänja sig vid tanken att köra C5 OCH att på de nyaste årsmodellerna är gashydraliken TILLVAL (på C5). Blasfemi, inget annat!

Å andra sidan skulle jag kanske snarare kunna överföra tanken på mobiltelefoner och datorer, vem saknar sin gamla 486:a, eller Nokia 3210? Å andra sidan kommer man någonsin sakna dem? Näe, det gick inte heller.

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-04-06 20:41

Jag känner som dig Fjonk. Tycker det är jättetrist att det kastas bort gamla grejor. Problemet är ju att man inte kan ta vara på allt. Förhoppningsvis finns prylarna på något radiomuseum redan. Eller hos samlare. Massan köper ju hellre nytt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-04-06 20:46

Jag har varit hamster i alla år men på senare tid har jag blivit alltmer brutal med att kasta prylar. De får helt enkelt inte plats längre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-06 21:03

henriksch skrev:Även jag har svårt för att se mig själv rattandes annat än Citroen, har gjort det sen GS (en genuint dålig bil), CX (ett antal), BX, XM, Zanthia. Har noterat en lite annorlunda känsla varje gång jag varit tvungen att byta modell. Ärlig och uppriktig sorg över att behöva överge CX för XM och sen (när min fantastiska XM TCT självantänt och brunnit upp) med skepsis landat i en Xanthia som jag nu verkligen gillar...
Alltså kan jag konstatera att jag haft separationsångest för varje modellbyte och nu säger min mek att det bara är att vänja sig vid tanken att köra C5 OCH att på de nyaste årsmodellerna är gashydraliken TILLVAL (på C5). Blasfemi, inget annat!

Men styrningen lämnades ju redan vid XM, om det inte var en V6'a, dirass är inte så kul :(

Jag har kört en XM TCT ett par år jag med, men har nu bytt bort den.

Och i C5 har de ju övergätt hydraultänket, även på de med hydraulförmedlad gasfjädring, de har ju cyckelpumpsbromsar och vanligt styrservo och separata vätskor för broms, styrning och hjulupphäng, hädelse :evil:

Den besta bil jag haft, har jag iochförsig kvar, även om den aldrig mer kommer i trafik, en CX TRD Turbo2, magisk. Sen hadde jag en padda några år med, den kunde prestera fantastiska hastigheter på riktigt dåliga vägar. :)

//Magnus

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-04-06 21:31

DIRAVI skrev:Och i C5 har de ju övergätt hydraultänket, även på de med hydraulförmedlad gasfjädring, de har ju cyckelpumpsbromsar och vanligt styrservo och separata vätskor för broms, styrning och hjulupphäng, hädelse :evil:

...ur led är tiden... :(

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-04-07 18:47

Man kan ju alltid lägga ut en gratis-annons på Eniro med ""Gratis mot avhämtning" så kanske man rentav slipper rundan till tippen och nån blir glad.

Funkar inte det kanske man kan ta tillvara delar (t.ex. nåt element som inte är kasst) och senare kanske sätta ihop nåt kul experiment - att reparera till nyskick blir kanske omöjligt på alla sätt.

Jag skulle aldrig kunna jobba på en tipp, jag hade mått skitdåligt, blivit skogstokig och försökt rädda en massa prylar på nätterna eller nåt :)

Annars kan man kanske resonera som så, att om en sak är i väldigt gott skick så kan det mer än väl kompensera dess "kapacitet". Sådana saker kan ju utgöra morgondagens antikviteter eller samlarföremål :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-08 07:41

phloam skrev:Jag skulle aldrig kunna jobba på en tipp, jag hade mått skitdåligt, blivit skogstokig och försökt rädda en massa prylar på nätterna eller nåt :)

:lol: :lol:
Nån mer som känner så? (Jag räcker upp handen)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-08 08:10

Tror man hade blivit avtrubbad med tiden och inte brytt sig. Fast godbitarna hade man plockat. Jag har hört en historia med någon tippgubbe som räddat en SX-1250 från tippen. Det ni.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-08 09:41

DIRAVI skrev: Den besta bil jag haft, har jag iochförsig kvar, även om den aldrig mer kommer i trafik, en CX TRD Turbo2, magisk.

Va, är det jag som har skrivit det där? Det låter så väldigt bekant ..... :lol: :lol:

(... tittar ut över parkeringen .... )
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-04-08 13:11

Ok jag fick just en vision av hur medlemmar i VELF (Vintage Electronics Liberation Front) smyger runt maskerade på landets tippar om nätterna och räddar gamla dyrgripar :) Är ni med?? :D

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-08 13:16

phloam skrev:Ok jag fick just en vision av hur medlemmar i VELF (Vintage Electronics Liberation Front) smyger runt maskerade på landets tippar om nätterna och räddar gamla dyrgripar :) Är ni med?? :D

Jag har varit sugen några ggr då man sett vad folk slänger som "elektroniksrot"

Kanske skall sammordna nån aktion..

//Magnus

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-08 15:01

På min tipp vaktar elaka blå män mot organisationer som just VELF :x
Någon som vet varför det är så.
Varför det den ene kasserar inte kan få tas om hand om av den andre?

Bra förening det där VELF förresten phloam. Du har nu 1 medlem :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-08 15:33

Så länge du går fram till herren som skall slänga prylen och pratar med honom innan han slängt den så kan inte de blåbyxiga männen säga något.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-04-08 15:44

Fjonkalicious skrev:Så länge du går fram till herren som skall slänga prylen och pratar med honom innan han slängt den så kan inte de blåbyxiga männen säga något.

Det är sant, men problemet är ju att jag sällan ser när någon ska släng det.
Men en gång lyckade jag komma över en HK A-402, som efter säkringsbyte fungerade alldeles utmärkt :D
Ända tills någon ***** på en fest fick för sig att koppla om högtalarna på baksidan :evil:
Så nu är den tyst igen...

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-04-08 15:45

Men det kräver ju att man mer eller mindre bosätter sig där...

Bättre då att försöka värva en insider ;)

//Magnus

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-04-08 18:39

Det räcker med normal arbetsdag, 8 timmar plus lunch. Intar man lunchen på plats ökar chanserna något, både för bra napp och mindre bra maginfluensa .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-04-08 19:10

Hmm tänk på formuleringarna nu annars står piketen och väntar efter tips från FRA :)

Återgå till Vintage-hifi